Gå til innhold

Privatskoler - et gode eller et onde?

Anbefalte innlegg

Jeg har også personlig erfaring med forskjell på lærere på offentlig og privat skole.

På offentlig skole hadde jeg 3 i matte, nå har jeg 5.

For å være litt djevelens advokat:

Din forbedring kan være mer enn bare læreren, fordi resultater faglig er dokumentert et resultat av mange faktorer:

1. Privatskoler er små og klassene er små så læreren har bedre tid til hver enkelte,

2. Læreren din på din gamle skolen kan ha vært betydelig mer krevende

3. privatskolen du går på kan ha gjort ting enklere for å gi bedre karakterer til elevene,

4. bedre motivasjon fra din side,

5. Bedre klassemiljø/skolemiljø

Alle disse tingene, og mer er faktorer. Kanskje læreren forklarer på en måte som passer deg mer, kanskje læreren på din gamle skole er utbrendt. Jeg tror ikke du har fått en bedre lærer men at du har kommet et sted du trives bedre. De fleste privatskoler plasserer trivsel på det øverste, (dette fordi at elever som slutter er uønsket, eksempelvis har min Alma mater KVS-lyngdal, en drop-off på 3% (<5 elever), sammenlignet med 33% i det offentlig (dette er 5 år gamle tall så kan ha utviklet seg). Ved trivsel på skolen så kommer gode resultater. Ved mistrivsel kan en 5-6er -elev ligge på strykpunktet (dette kan man se på mobbeoffer som scorer bra på IQ og ferdighets -tester men har 3 i snitt fordi de ikke trives på skolen).

Jeg er formodentlig FOR privatskole så lenge de ikke er for profitt eller er "eliteskoler" men genuint tilbyr et alternativ til det offentlige (religiøst, eller pedagogisk). Jeg vet det har vært flere grupper mennesker som homofile, og nudister som har ønsket egne skoler DET er jeg imot, at man skal ta sin annerledeshet ut av samfunnet fordi da får man aldri aksept. Religion er noe man har med vilje ekskludert fra skolen så religøse skoler er OK (under tvil).

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er formodentlig FOR privatskole så lenge de ikke er for profitt eller er "eliteskoler"

Så du ønsker å unngå at noen får muligheten til å bevise at Kapitalismen er overlegen Sosialismen innen opplæring? Dette kun fordi det stiller sosialismen i ett dårlig lys?

Hensynet til at barna skal få best mulig opplæring er irrelevant for din ideologi? Dårlige skoler er greit så lenge de er bygget på den Sosialistiske grunnmuren?

Hva du har imot "eliteskoler" lurer jeg litt på, men dog først må du gjerne forklare hva du mener "eliteskoler" er?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et inntrykk at på privat skoler er det mye lettere å få toppkarakterer. Fordi læreren er opptatt med å legge prøver og presantasjoner til rette for elevene så de lettest mulig kan vise hvor bra de presterer.

I stedet for å følge en gammel mal om hvordan elever skal vurderes.

Læreren vil vell generelt være bedre da de er avhengige av å være noen av de beste, hvis ikke går skolen under. De offentlige skolene tjener jo ikke akuratt på elevene og blir holdt liv i uansett slutt resultatet

Etter min mening er:

Karakteren 6: Bra, du kan pensum

Karakteren 5: Nesten bra, her må det mer arbeid til.

Karakteren 4: Nesten dårlig, du ligger nær å bare kunne halvparten av pensum.

Karakteren 3,2,1: Du kan halvparten eller mindre av pensum, noe er enten galt med deg eller læreren.

Hvis en klasse har et snitt på 4 så er det strengt tatt ikke tilstreklig.

Lenke til kommentar

De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. Er det et slikt samfunn vi ønsker? De gode lærerne lokkes bort fra offentlige skoler til høyere lønninger. Dermed blir de offentlige skolene dårligere.

Jeg er veldig mot privatskoler generelt. Jeg mener at staten i stedet burde investere store summer i en bedre offentlig skole som er tilpasset den enkelte elev. Noen som er uenige?

Bør det bli lettere å starte privatskoler?

Det er ikke selve privatskoler som er problemet, det er forfallet av utdanningskvaliteten. Å tilpasse utdanningsnivået på de offentlige skolene til det fra privatskolene kan være veien å gå.

Lenke til kommentar
Med andre ord: "Skolene SKAL drive virksomheten sin på følgende grunnlag: Religiøst(...)

Hvis de ikke driver på religiøst grunnlag, så bryter de loven, ergo så står det at det ikke er lov til å starte private skoler i Norge om de ikke er religiøse/har et religiøst grunnlag.

Med andre ord: Du har ikke forstått loven. Listen er enten eller, ikke OG.

Om det hadde vært OG, ville du kun kunne drevet en internasjonal skole som var religiøs med annerkjent pedagogisk opplegg for funksjonshemmede innen handverksfag i kombinasjon med toppidrett.

Any takers?

Her eksempel på ikke religiøs skole hvor Jens gikk i sin tid, og hvor Støre sender sine barn for å unngå den offentlige grunnskolen:

http://www.rsio.no/

Steinerskolen er en religiøs skole JO!!! Les om Rudolf Steiner å se hva slags lære han hadde. Det er strengt tatt religiøst! Den oppfyller i alle fall kravene. Noe humanistskolen (med sitt ateistiske livssyn) ikke gjør.

Uansett skal jeg selv sende barna mine, om eller når jeg får barn som er klare til skole, på privatskole (steinerskole).

Jeg tillater meg å si noe liknende Jonas Gahr Støre: Mens man i den offentlige skolen bare lar ting flyte, så gjør det private en mye bedre jobb i å opplære barna og sørge for ro og orden.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. Er det et slikt samfunn vi ønsker? De gode lærerne lokkes bort fra offentlige skoler til høyere lønninger. Dermed blir de offentlige skolene dårligere.

Jeg er veldig mot privatskoler generelt. Jeg mener at staten i stedet burde investere store summer i en bedre offentlig skole som er tilpasset den enkelte elev. Noen som er uenige?

Bør det bli lettere å starte privatskoler?

Det er ikke selve privatskoler som er problemet, det er forfallet av utdanningskvaliteten. Å tilpasse utdanningsnivået på de offentlige skolene til det fra privatskolene kan være veien å gå.

Det er Arbeiderpartiet og SV som skaper dårlige skoler, med sin idiotiske skolepolitikk!! De satser ikke på læreren, satser ikke på etter og videreutdanning og flere faglærte lærere i skolen slik f.eks. Venstre. Venstre ønsker til og med flere med doktorgrad inn i barneskolen, fordi det er viktig at de små får så god opplæring som mulig. AP, SV, Rødt, SP, sørger bare for flere ufaglærte lærere, det betyr at de ikke har noen lærer-utdannelse.. Det er sånt det blir dårlig skole av!!! Sett i et slikt perspektiv, så ville jeg, om det ikke fantes et Venstre med en knall bra skolepolitikk, stemt på DLF slik at absolutt alle skoler ble private! Det ville vært mye bedre enn det dritet man får av AP, SV, SP, (...) i dag....
Lenke til kommentar

Denne må sees:

http://www.venstre.no/artikkel/45659/

Dette er GOD skolepolitikk!!! Hør på alt det hun har å si om det! Hvordan kan man få bedre offentlig skole enn dette? (Jeg sa offentlig, men jeg er for privatskoler, og det hadde ikke gjort meg noe om alle skolene ble privatisert/ble private. Men så lenge det er umulig å få til, så er det bedre å satse på et parti som har en knall GOD politikk som kan tenkes å bli gjennomført, spesielt i samarbeid med Høyre/KrF/Frp! :)

Lenke til kommentar
Steinerskolen er en religiøs skole JO!!!

Litt bak mål, men ifølge deg er vel de Franske, Tyske og Amerikanske skolene også religiøse?

http://www.deutscheschule.no/

http://www.rcassin.n...isstavanger.no/

Hører du ikke hva jeg sier? Nei. Du leser det jeg skriver! Men SER DU IKKE HVA JEG SKRIVER? TurboEDIT: ;)

Rudolf Steiner, hadde et religiøst grunnlag han startet skolen sin på. Det står i den fuckings loven at kriteriene for å kunne starte en privat skole, er at religiøst, og alt det andre som står i loven ellers. Men det står at kriteriet for å starte opp er at virksomheten er religiøs. Selv om verken jeg eller du klarer å se så mye "religiøst" i dette, så ble det på sin tid akseptert som et religiøst grunnlag...

Loven:

Skolane skal drive verksemda si på følgjande grunnlag:

a) religiøst(...)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Steinerskolen er godkjent pga

b)    anerkjend pedagogisk retning

ikke religion

Waldorf education (also known as Steiner education) is a humanistic approach to pedagogy based on the educational philosophy of the Austrian philosopher Rudolf Steiner, the founder of anthroposophy. Learning is interdisciplinary, integrating practical, artistic, and conceptual elements.[1] The approach emphasizes the role of the imagination in learning,[2][3][4][5]:69 developing thinking that includes a creative as well as an analytic component.[6][7] The educational philosophy's overarching goals are to provide young people the basis on which to develop into free, morally responsible[8][9] and integrated individuals,[2][10][11] and to help every child fulfill his or her unique destiny, the existence of which anthroposophy posits.[12][13] Schools and teachers are given considerable freedom to define curricula within collegial structures.[14]
http://en.wikipedia.org/wiki/Steiner/Waldorf_education Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Steinerskolen er godkjent pga

b) anerkjend pedagogisk retning

ikke religion

Waldorf education (also known as Steiner education) is a humanistic approach to pedagogy based on the educational philosophy of the Austrian philosopher Rudolf Steiner, the founder of anthroposophy. Learning is interdisciplinary, integrating practical, artistic, and conceptual elements.[1] The approach emphasizes the role of the imagination in learning,[2][3][4][5]:69 developing thinking that includes a creative as well as an analytic component.[6][7] The educational philosophy's overarching goals are to provide young people the basis on which to develop into free, morally responsible[8][9] and integrated individuals,[2][10][11] and to help every child fulfill his or her unique destiny, the existence of which anthroposophy posits.[12][13] Schools and teachers are given considerable freedom to define curricula within collegial structures.[14]
http://en.wikipedia....ldorf_education

Okei. :)

Må fylle bare et av kriteriene, ja. Da missforstod jeg. :) Men humanistskolen fikk ikke starte opp på grunn av at de ikke oppfylte kravet religiøst. Loven burde selvsagt endres. Man burde fjerne religion som kriterie. Eller best av alt: at skolene IKKE skal blande inn religion, eller være basert på religiøs løgn.

Lenke til kommentar

Hører du ikke hva jeg sier? Nei. Du leser det jeg skriver! Men SER DU IKKE HVA JEG SKRIVER?

Du er litt for hissig for ditt eget beste, turbo...

Jeg var ikke hissig, som i 'aggressiv sinnstemning' da jeg skrev det. Det kan jo se slik ut, men jeg flirte da jeg skrev det. Ser virkelig ikke noen den humoristiske vendingen? :) Hadde jeg vært sint, virkelig sint, så ville jeg jo ikke skrevet på humoristisk vis?

Eller best av alt: at skolene IKKE skal blande inn religion, eller være basert på religiøs løgn.

Hvordan klarer du som liberaler å forsvare et forbud mot religiøse skoler?

Geir :)

Best av alt...

Jeg ønsker IKKE et forbud. :)

Jeg skriver at "Best av alt er at skolene ikke blander religion inn, fordi det baseres på "ikke-kunnskap", "kunnskapsløshet", "løgn?". Slik jeg ser det i alle fall irrelevant og irrasjonelt...

Men det må være opp til den som starter skolen hva slags grunnlag en velger å starte den på. At den norske lov ikke tillater en humanistisk skole uten noen sære/avvikende pedagogiske retninger, er jo helt vannvittig!

Jeg fant nettopp denne, som beskriver problemet:

http://www.humanistskolen.no/

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Sitat fra humanistskolens nettsted:

Privatskoler er for alle!

Vi skal starte en fremragende skole,” pleier vi å si. Og så forteller vi om Humanistskolen. “Vel og bra dette,” er det mange som svarer, “men jeg liker ikke at de dyktigste lærerne forsvinner ut av den offentlige skolen, og går inn i en skole som bare er for noen få. Derfor er jeg motstander av privatskoler.

Kanskje er det sant at privatskoler tiltrekker seg de dyktigste lærerne. Det mange derimot glemmer, er at både privatskoler og offentlige skoler i Norge er offentlig finansiert. Derfor er private skoler åpne for alle, akkurat slik som de offentlige skolene. Inntaksreglene er de samme, mulighetene er de samme.* Det betyr at hvis en dyktig lærer går fra å jobbe i den offentlige skolen til å jobbe i en privatskole, går han ikke fra å jobbe i en vanlig skole til å jobbe i skole som bare er for noen få. Han går fra å jobbe i én offentlig finansiert skole til en annen — noe som skjer hele tiden, også i et system uten privatskoler.

Forskjellen på en privatskole og en offentlig skole ligger i hvem som driver skolen. Offentlige skoler drives av kommunen. Private skoler drives av ildsjeler. Vi tror det er rettferdiggjort å si nettopp ildsjelder, for ingen privatskoler drives ut fra økonomiske motiver.

I Norge er det forbudt å tjene penger på privatskoledrift.

De som driver privatskoler, er folk som brenner for å drive en god skole.

Vi må også spørre oss: Hvorfor er det slik at mange dyktige lærere søker seg til private skoler? Kanskje er det fordi private skoler er flinkere til å verdsette initiativ, ansvarlighet, faglighet, kreativitet og engasjement? Kanskje er det fordi lærerne ved private skoler i større grad får påvirke sin egen hverdag og bestemme hvordan skolen skal drives?

Det finnes mange dyktige lærere i kommunale skoler, men de tappes fort for energi under det det kommunale “one size fits all”-systemet. Når utdanningsdirektøren i Oslo bestemmer hvordan ting skal gjøres, har hver enkelt av de 5090 lærerne i Oslo lite de skulle ha sagt.

Slik er det ikke i privatskoler. Privatskoler er grendeskoler, ikke utdanningsfabrikker. Derfor bidrar privatskoler til å hindre at dyktige lærere forsvinner ut av skoleverket.

* Stortinget har vedtatt at private skoler bare skal få 85% av tilskuddet som offentlige skoler får. Det fører til at privatskoler må ta inn 1000-2000 kroner i skolepenger per måned for å dekke mellomlegget.

Lenke til kommentar

Synes privatskoler er helt greit. Du får det du betaler for, god oppfølging og gode lærere. Beste scenario hadde vært om foreldrene var såpass ressurssterke at de kunne sende barna sine på prepschool også videre på harvard eller en annen ivy league skole. Jeg hadde vært overlykkelig om jeg kunne ha fått det slik men det virker som om foreldrene til barna da og nå ikke tenker særlig på barnas fremtid.

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Venstre om friskoler

Friskolene er et viktig supplement til den offentlige skolen. Friskoler bidrar med nytenkning og gir nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer. Samtidig gir de familier valgfrihet til å finne det opplæringstilbudet som passer best for sine barn.

Ved godkjenning av friskoletilbud må kvalitet være det viktigste kriteriet, ikke om det representerer et religiøst eller et pedagogisk alternativ til den offentlige skolen.

Staten skal fortsatt føre tilsyn med tilbudet.

Friskoler skal være tilgjengelig uavhengig av foreldrenes økonomi. Venstre vil derfor ha en offentlig finansiering av friskolene tilsvarende 90 % av driftstilskuddet en offentlig skole får, i tillegg til kapitalkostnader. Friskoler skal ikke ha anledning til å generere fortjeneste til eierne gjennom direkte eller indirekte utbytte. Dessuten må det settes klare grenser for hvor mye skolepenger den enkelte elev skal betale.

Venstre vil:

• Tillate etablering av friskoler uten religiøst eller alternativt pedagogisk grunnlag.

• Utforme et regelverk som ikke gir anledning til å ta ut direkte eller indirekte utbytte fra friskoler som har offentlig finansiering og som gir fylker og kommuner kontroll med etableringen av antall nye skoleplasser.

• Øke den offentlige finansieringen av friskoler til 90 %.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Enhetsskolen - grunnlaget for det homogene samfunn. Det er dette vi frykter skal forsvinne med private skoler. Når alle lærer det samme, så blir det færre konflikter i samfunnet. Dette har jeg trodd også, men ikke nå lenger.

Jeg er ikke lenger redd for avvikende tanker. Jeg er jo selv en produsent av det. Selvstendige, differensierte tanker er tvert imot en forutsetning for at et samfunn skal utvikle seg videre. Homogene tanker er oppskriften på samfunnets stagnasjon og senere undergang. Dette kan dokumenteres, men blir for mye å gjøre her. De fleste skjønner nok uansett at kreativiteten vil blomstre i et slikt miljø. Litt refleksjon må til, kanskje, så bare prøv igjen. :green:

Etter mitt syn bør folk kunne drive sine egne skoler, med egne læreplaner, under forutsetning av at et minimum oppfylles. Det er: Eleven skal lære å lese og skrive norsk, matematikk opp til et visst nivå, og et nytt fag som jeg kaller Kritisk og selvstendig tenkning (KST). Kanskje noe mer, det kan diskuteres. Hensikten er bare at folk når et nivå for å klare seg selvstendig i det norske samfunnet. Utover disse fagene, med et klart definert innhold og læremål, så kan skolene fritt velge fag til å fylle timeplanen, eller gi elevene fri resten av tiden, om de vil. Hensikten med KST er å demme opp for de verste utslagene av fri fantasi og antivitenskapelig undervisning. Derfor må elevene ha nådd et visst nivå i KST før de slippes løs på skolens egne fag. Det være seg muslimsk og jødisk propaganda, eller kristen fundamentalisme og kreasjonisme. Det er opp til dem. Vil foreldrene betale for dette, så vel bekomme. Det eneste vi kan forlange er at eleven har nådd et modnings-, kunnskaps- og ferdighetsnivå i KST som gjør dem rustet til å møte disse fagene med et kritisk og selvstendig blikk. Motstykket er indoktrinering, det bør forbys, i alle former.

Offentlig støttede privatskoler er problematisk. Private skoler, med sin egenvalgte undervisning, må kunne dokumentere sin eksistensberettigelse, det må være et naturlig marked for dem. La foreldrene betale alt selv. Null offentlig støtte. Heller ikke gjennom at midlene følger eleven. Det blir et kunstig marked når du betaler med andres penger, som er realiteten i dette tilfellet.

Det er mange måter dette kan organiseres på. En modell er at det offentlige står for undervisningen i minimumskravene, altså norsk, matematikk og KST. Så kan de private faktisk leie rom i den samme skolen for undervisning i sine fag. La jødene få undervise i sin Torah, muslimene i Koranen, de kristne kan lese fra Bibelen, ateistene fra Darwin. Foreldrene velger og betaler.

I brytningspunktet mellom de "farlige", avvikende tankene vil kreativiteten blomstre og samfunnet vokse. Hele verden kommer til å misunne oss. Men for redd til å gjøre det samme selv. De vil ikke forstå at det er friheten som er grunnlaget for vår lykke, utvikling og velstand.

Endret av twb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...