Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Trådstarter skriver at de beste elevene samles på privatskoler - har noen en kilde på det? NTNU og NHH er de beste på sitt felt, selv om de er offentlige.De er de beste .... OM du KUN sammenligner med andre norske, om du ser internasjonalt på det er de langt fra de beste. Personlig syns jeg tankegangen bak offentlige støttede privatskoler er helt merkelig. Det representerer en mellomløsning som jeg ikke forstår at kan være økonomisk rasjonell. Hvorfor skal staten samle inn skatt og deretter dele dette ut til privatskoler? For hver skattekrone som samles inn så forsvinner 20 øre, og en privat skole skal ikke bare dekke kostnader ved å tilby utdanning - den skal gi avkastning også. I dagens samfunn slipper offentlige skoler å tenke på avkastning, og i et samfunn uten offentlige skoler kunne de private skolene fått betalingen sin rett fra forbrukerne uten et 20 % effektivitetstap. Enig, de som tar (har hatt eller vil ta) sine barn på privatskole burde ikke betale skatt for offentlig skole grunnet nettopp i dette effektivitetstapet, de burde betale FULLT direkte til privatskolen. Endret 6. oktober 2012 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Denne er interessant: http://www.vg.no/nyh...hp?artid=520578 Herre min hatt!! Sitat: "Jonas Gahr Støre står i sentrum for nominasjonsstriden i Oslo Ap. Som vestkantgutt, mangemillionær og med utdannelse fra et fransk eliteuniversitet lå ikke Ap ham nærmest. Han tok et verdivalg, sier han. Hvilke verdier, da? Det er ikke lett å få tak i. En verdi han har valgt bort er den norske fellesskolen, selve dannelsesinstitusjonen i det sosialdemokratiske prosjektet. Støres barn går på privatskole." Endret 6. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Fra samme artikkel Da statsministeren reiste debatten om kunnskap i skolen, skrev jeg en kommentar som fikk Støre til å reagere. Han sendte meg en tekstmelding der han hevdet at Steinerskolen, mens den norske skolen lot ting flyte, aldri hadde gitt opp læreren som autoritet i klasserommet. Er igrunnen helt enig med Støre jeg. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Privatskoler der man vektlegger god undervisning har jeg ikke så mye i mot. Men religiøse privatskoler der man skal drive og indoktrinere ungene er jeg sterkt i mot. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Privatskoler der man vektlegger god undervisning har jeg ikke så mye i mot. Men religiøse privatskoler der man skal drive og indoktrinere ungene er jeg sterkt i mot. Du tillater indoktrinering når foreldrene gjør det? Hvem bestemmer hva indoktrinering er? Bør det være ingen religiøs frihet i Norge og alle må være ateister? Disse er spørsmål om individuelle rettigheter, jeg mener staten bør ikke blande seg i religion eller moralske spørsmål. Resultatet kan bli verre enn religiøs indoktrinering Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Privatskoler der man vektlegger god undervisning har jeg ikke så mye i mot. Men religiøse privatskoler der man skal drive og indoktrinere ungene er jeg sterkt i mot. Du tillater indoktrinering når foreldrene gjør det? Hvem bestemmer hva indoktrinering er? Bør det være ingen religiøs frihet i Norge og alle må være ateister? Disse er spørsmål om individuelle rettigheter, jeg mener staten bør ikke blande seg i religion eller moralske spørsmål. Resultatet kan bli verre enn religiøs indoktrinering Jeg mener ikke man skal forby religiøse privatskoler, bare at de ikke skal få støtte til detg de driver med. Det er forøvrig litt underlig å trekke inn foreldrene i dette. Det er klart at foreldre har rett til å oppdra ungene sine slik de vil. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg mener ikke man skal forby religiøse privatskoler, bare at de ikke skal få støtte til detg de driver med.Så foreldrene skal betale skatt til ANDRE skoler enn de barna deres går på? Og derettero også fullt betale skolene barna deres går på?Det er forøvrig litt underlig å trekke inn foreldrene i dette. Det er klart at foreldre har rett til å oppdra ungene sine slik de vil. Slett ikke underlig ettersom foreldre idag stort sett ikke har annet valg enn å la barna gå på en skole hvor Staten tvinger dem til å gå (pliktig skolegang i Norge), samt at Staten ikke foreldrene avgjør hvilken inndoktrinering som skal foretas. 1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg mener ikke man skal forby religiøse privatskoler, bare at de ikke skal få støtte til detg de driver med.Så foreldrene skal betale skatt til ANDRE skoler enn de barna deres går på? Og derettero også fullt betale skolene barna deres går på? Selv om du kjører bil må du betale skatt for at vi skal ha et kollektiv-tilbud. Det antar jeg du er helt uenig i, men slik er det nå i alle fall. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Hvis foreldrene skal ha rett til å oppdra sine barn som de vil, så må de også få fritt velge skole, inklusive fundamentalistiske islamskoler og kristne skoler som lærer jenter å tie i forsamlinger. Og vi må tillate skoler som ikke lærer dem norsk, skoler som lærer dem å bli tiggere, ... Hvis foreldrene faktisk skal ha den retten. De fleste vil kanskje tenke seg noen begrensninger på den retten. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Og vi må tillate skoler som ikke lærer dem norsk, skoler som lærer dem å bli tiggere, ... Det er ikke bare tillatt idag, i praksis er det påbudt og kalles "offentlig grunnskole" 2 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Hvis foreldrene skal ha rett til å oppdra sine barn som de vil, så må de også få fritt velge skole, inklusive fundamentalistiske islamskoler og kristne skoler som lærer jenter å tie i forsamlinger. Og vi må tillate skoler som ikke lærer dem norsk, skoler som lærer dem å bli tiggere, ... Hvis foreldrene faktisk skal ha den retten. De fleste vil kanskje tenke seg noen begrensninger på den retten. Geir Din rett til å oppdra barn innebærer ikke automatisk en rett til å få servert en religiøs skole gratis. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Jeg sa ikke gratis. Jeg sa at foreldrene fritt måtte få velge skole. Strengt tatt måtte de få velge å ikke sende barna sine på skole i det hele tatt... Geir Endret 21. oktober 2012 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Privatskoler der man vektlegger god undervisning har jeg ikke så mye i mot. Men religiøse privatskoler der man skal drive og indoktrinere ungene er jeg sterkt i mot. Det står i privatskoleloven at det ikke er lov til å starte private skoler som ikke er religiøse. Endret 20. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Privatskoler der man vektlegger god undervisning har jeg ikke så mye i mot. Men religiøse privatskoler der man skal drive og indoktrinere ungene er jeg sterkt i mot. Det står i privatskoleloven at det ikke er lov til å starte private skoler som ikke er religiøse. Ja, det er jo helt idiotisk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Det er kanskje et valg mellom to onder. Helst ville vel Ap og SV forbudt alle slags privatskoler (kanskje borsett fra de deres egne barn går på), men da ville det bli mer strid om religionsundervisningen i den offentlige skolen. Kristne skoler demper litt trykket mot livssynsreformene i den offentlige skolen. Geir 1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) I USA er religionsundervisning forbudt i offentlig skole for barn. De fleste private skoler har derfor en religiøs tilknytning. Man kan lære om religion, men lesing av bibelen osv har typisk ikke vært lov selv om det har vært mye diskusjon og rettsaker om hvor grensen går. Endret 21. oktober 2012 av asicman Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 I USA er religionsundervisning forbudt i offentlig skole for barn. "One nation under God." Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Det står i privatskoleloven at det ikke er lov til å starte private skoler som ikke er religiøse. Det stemmer IKKE, men der er ikke tilgang til å drive "vanlig" skole privat, medmindre skolen er utenfor Norges grenser. Trolig for at det ikke så lett skal merkes hvor dårlig Statens skoler drives. Skolane skal drive verksemda si på følgjande grunnlag:a) religiøst b) anerkjend pedagogisk retning c) internasjonalt d) særskilt tilrettelagd vidaregåande opplæring i kombinasjon med toppidrett e) norsk grunnskoleopplæring i utlandet f) særskilt tilrettelagd opplæring for funksjonshemma g) vidaregåande opplæring i små og verneverdige handverksfag. Dog man kan jo lure litt på hensikten ... § 2-3. Krav til innhald og vurdering i opplæringa Skolen skal drive verksemda si etter læreplanar godkjende av departementet. http://www.lovdata.n...84-002.html#2-1 Endret 21. oktober 2012 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Det står i privatskoleloven at det ikke er lov til å starte private skoler som ikke er religiøse. Det stemmer IKKE, men der er ikke tilgang til å drive "vanlig" skole privat, medmindre skolen er utenfor Norges grenser. Trolig for at det ikke så lett skal merkes hvor dårlig Statens skoler drives. Skolane skal drive verksemda si på følgjande grunnlag:a) religiøst(...) Dog man kan jo lure litt på hensikten ... § 2-3. Krav til innhald og vurdering i opplæringa Skolen skal drive verksemda si etter læreplanar godkjende av departementet. http://www.lovdata.n...84-002.html#2-1 Med andre ord: "Skolene SKAL drive virksomheten sin på følgende grunnlag: Religiøst(...) Hvis de ikke driver på religiøst grunnlag, så bryter de loven, ergo så står det at det ikke er lov til å starte private skoler i Norge om de ikke er religiøse/har et religiøst grunnlag. Men du har rett i det at loven står der fordi de da ville fått konkurranse fra bedre private skoler... Noe som ville gått ut over den elendige offentlige skolen... Endret 21. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Med andre ord: "Skolene SKAL drive virksomheten sin på følgende grunnlag: Religiøst(...) Hvis de ikke driver på religiøst grunnlag, så bryter de loven, ergo så står det at det ikke er lov til å starte private skoler i Norge om de ikke er religiøse/har et religiøst grunnlag. Med andre ord: Du har ikke forstått loven. Listen er enten eller, ikke OG. Om det hadde vært OG, ville du kun kunne drevet en internasjonal skole som var religiøs med annerkjent pedagogisk opplegg for funksjonshemmede innen handverksfag i kombinasjon med toppidrett. Any takers? Her eksempel på ikke religiøs skole hvor Jens gikk i sin tid, og hvor Støre sender sine barn for å unngå den offentlige grunnskolen: http://www.rsio.no/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå