cp-nilsen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Synes det blir feil at seksåringer skal velge skole. Edit: Det er ikke plass til alle på den beste skolen. Noe må bestemme hvem som får gå hvor. Karakterer fra barnehagen? Neppe. Lommeboka? 9415991[/snapback] Sorry, trodde du mente videregående Privatisering av grunnskolen er vel ikke noe tema nå for tiden, men en interessant tanke Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Men har vi nok skoler til at kun karakterer skal telle? La oss si at Per Nilsen fra Florø søker vgs i Florø og Førde. Dessverre har han ikke gode nok karakterer til å komme inn, så han må flytte på hybel helt til Sogndal. Er dette riktig politikk? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Men har vi nok skoler til at kun karakterer skal telle? La oss si at Per Nilsen fra Florø søker vgs i Florø og Førde. Dessverre har han ikke gode nok karakterer til å komme inn, så han må flytte på hybel helt til Sogndal. Er dette riktig politikk? 9416166[/snapback] Tja, ja. Hva mener du, at man burde ha laget en ekstre skole, privat, slik at lille Per faktisk slapp å dra så langt vekk? Privatskoler er nødvendigt. Ta den på Røyken f.eks, en privatskole med fokus på musikk! Den kan gi elever ett helt annet tilbud en de får på den offentlige skolen. Jeg har en god venn som begynte der. Hvor skulle han ellers gå? Sandane? Der var det fult. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Fokus på musikk er greit, men religion....Støtter du det? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Fokus på musikk er greit, men religion....Støtter du det? 9416273[/snapback] Det spørs vel helt hva slags fokus det er på religionen. Jeg hadde digget å gå på videregående med religionsfag av dypere slag, som religionshistorie og samfunssosiologi som følge av religionenes tilstedeværelse i utviklingen av det moderne samfunn. Men fra et prekende synspunkt er jeg litt mer skeptisk, dog jeg er for full religionsfrihet. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Fokus på musikk er greit, men religion....Støtter du det? 9416273[/snapback] Det bryr meg egentlig midt i, men hadde jeg måttet velge om å gi driftsløyve til en skole med fokus på musikk, og en skole med fokus på kristendom (Preking) så hadde jeg uten å blunke, uten å nøle, sagt ja til Musikkskolen Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Jøss, du ser ikke problemet med at den oppvoksende generasjon blir hjernevasket på skolen? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jøss, du ser ikke problemet med at den oppvoksende generasjon blir hjernevasket på skolen? 9417626[/snapback] Den norske skolen er til tider faretruende nær hjernevask med sitt likhetsprinsipp. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Jøss, du ser ikke problemet med at den oppvoksende generasjon blir hjernevasket på skolen? 9417626[/snapback] Den norske skolen er til tider faretruende nær hjernevask med sitt likhetsprinsipp. 9421456[/snapback] På hvilken måte hjernevaskes barn i likhetsskolen? Jeg mener at skolen skal ha én hovedoppgave: Formidle kunnskap. Det motsatte av dette er å spre falsk informasjon. Derfor burde det skurre i ørene hver gang noen nevner "kristen privatskole". Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jøss, du ser ikke problemet med at den oppvoksende generasjon blir hjernevasket på skolen? 9417626[/snapback] Den norske skolen er til tider faretruende nær hjernevask med sitt likhetsprinsipp. 9421456[/snapback] På hvilken måte hjernevaskes barn i likhetsskolen? 9422723[/snapback] Det er et usunt fokus på at alle skal være like. Det er ikke hjernevasking. Det vil jeg ikke heller kalle en kristen privatskole uten videre, det måtte i såfall være om de brukte teknikker designet til å lure elevene, ikke bare lære dem. Det er ikke mer hjernevasking å si "Gud skapte jorden på 7 dager" enn det er å si "Jorda ble skapt av støv og slikt da solsystemet ble skapt". Begge er egentlig ubegrunnede påstander, forskjellen er at den ene kan begrunnes, selv om den ikke gjør det (annet enn "forskerne har funnet det ut") og den andre kan det ikke. Jeg synes ikke skoler skal få lov til å lære bort vranglære, i alle fall ikke mens barn fortsatt er barn, dvs. i grunnskolen, da de er mer lettmottakelige. Men hjernevask vil jeg ikke si det er. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jøss, du ser ikke problemet med at den oppvoksende generasjon blir hjernevasket på skolen? 9417626[/snapback] Det vil jeg nok ikke si meg enig i Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Vil privatskular skape meir press på å forbetre offentlege skular? Mange av dykk meinar det, men eg ser eit stort hol. Dersom staten betalar 70-80% statsstøtte til privatskular, betalar den nesten like mykje som til den offentlege skulen. Viss privatskular får fritt fram i landet, må staten betale meir pengar til dei private og får mindre igjen til den offentlege skulen. Derfor vil dei private skulane berre bli større og større, og til slutt får vi eit skulesystem på linje med USA - dei "fattige" går på dårleg offentleg skule, medan dei med litt kapital får gå på gode privatskular. Er dette eit ønskjeleg utfall? Eg vil ha ein sterk offentleg skule. Som det var sagt tidligare; privatiser alt eller privatiser ingenting. Eg håpar det blir sistnemnde. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Vil privatskular skape meir press på å forbetre offentlege skular? Mange av dykk meinar det, men eg ser eit stort hol. Dersom staten betalar 70-80% statsstøtte til privatskular, betalar den nesten like mykje som til den offentlege skulen. Viss privatskular får fritt fram i landet, må staten betale meir pengar til dei private og får mindre igjen til den offentlege skulen. Derfor vil dei private skulane berre bli større og større, og til slutt får vi eit skulesystem på linje med USA - dei "fattige" går på dårleg offentleg skule, medan dei med litt kapital får gå på gode privatskular. Er dette eit ønskjeleg utfall? Eg vil ha ein sterk offentleg skule. Som det var sagt tidligare; privatiser alt eller privatiser ingenting. Eg håpar det blir sistnemnde. Det vil jo også avlaste de offentlige skolene, og det blir allikevel like mye penger hver elev i den offentlige skolen. Så argumentet ditt holder ikke mål. Og hvis staten finansierer private skoler så kan både "fattige" og "rike" velge fritt mellom private og offentlige skoler. Så heller ikke det argumentet holder mål. 1 Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hadde det vært opp til meg hadde alle skoler vært private. Staten, fylkene og kommunene har da mer enn nok oppgaver de ikke rekker over allerede. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Gjenoppliver denne tråden med en gammel artikkel: Statsstøttet vranglære http://www.nettavisen.no/nyheter/article2902861.ece Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Prinsipielt ikke imot privatskoler. Men jeg syns såkalte "tros-skoler" er en uting (jeg ville helst hatt en 100% sekulær skole), uavhengig av religion, og er vel av den grunn i praksis imot det. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Om noen ønsker å gå på religiøse skoler får være deres valg. Har barna problemer med skolen (evt. blir tvunget inn) vil de ikke passe inn i skolen, og dette vil vises på resultatene, - elevene kan så flyttes til religions-nøytrale skoler. Selvfølgelig er det viktig at alle skoler oppfyller et minstekrav til pensum. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Selvfølgelig er det viktig at alle skoler oppfyller et minstekrav til pensum. Hvorfor? Det er ikke akkurat bred enighet om hva den grunnleggende opplæring bør bestå av: https://www.diskusjo...owtopic=1459778 Bør vel også observere at for meg ser det IKKE ut som om offentlige skoler "oppfyller et minstekrav til pensum". Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Selvfølgelig er enig, jeg mener ikke at dagens offentlige skole oppfyller et minstekrav. Skolens oppgave er per mitt syn, ikke å indoktrinere barn, men å gi dem informasjon om alt og parters ståsted så nøytralt som mulig. Elevene får så gjøre opp sine standpunkt individuelt. Religiøse privatskoler er etter mitt syn et alternativ for religiøse elever. - Selv ikke religiøse skoler skal fortelle elever at religionen er faktum, eller gi synspunkter. - læringen skal foregå fra et eksternt perspektiv, hvor undervisningen ikke har noen politisk/religiøs påvirkning. Endret 5. oktober 2012 av Notelitten Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Trådstarter skriver at de beste elevene samles på privatskoler - har noen en kilde på det? NTNU og NHH er de beste på sitt felt, selv om de er offentlige. Personlig syns jeg tankegangen bak offentlige støttede privatskoler er helt merkelig. Det representerer en mellomløsning som jeg ikke forstår at kan være økonomisk rasjonell. Hvorfor skal staten samle inn skatt og deretter dele dette ut til privatskoler? For hver skattekrone som samles inn så forsvinner 20 øre, og en privat skole skal ikke bare dekke kostnader ved å tilby utdanning - den skal gi avkastning også. I dagens samfunn slipper offentlige skoler å tenke på avkastning, og i et samfunn uten offentlige skoler kunne de private skolene fått betalingen sin rett fra forbrukerne uten et 20 % effektivitetstap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå