Me sjøl Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Vranglære er jeg i mot. Men se på utsagnet ditt i sammenheng: "Læreren sa at han personlig trodde på kreasjonisme." "Dermed burde han være diskvalifisert fra læreryrket." Om det skulle være sånn at å si noe om hva en selv tror på i én setning skulle være nok til å diskvalifisere noen så ville nok de fleste lærere blitt sparket ut av skolen. Samfunnsfaglæreren min er listetopp på partiet Rødts liste foran lokalvalget. Da vi diskuterte valget i klassen spurte noen hva som var partiets hjertesaker. Skulle læreren da ikke få lov til å svare, fordi det å komme med en personlig mening som ikke er vitenskapelig bevist eller nedlagt i pensum er nok til å diskvalifisere noen som lærer? Det er en forskjell på ren og skjær indoktrinering og en simpel meningsytring. (Selvsagt, det går an å lure folk, spesielt små barn, ved å si, "Tro hva du vil, men jeg, læreren din, mener følgende...". Her må det skjønn til.) Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Vranglære er jeg i mot. Men se på utsagnet ditt i sammenheng: "Læreren sa at han personlig trodde på kreasjonisme." "Dermed burde han være diskvalifisert fra læreryrket." Om det skulle være sånn at å si noe om hva en selv tror på i én setning skulle være nok til å diskvalifisere noen så ville nok de fleste lærere blitt sparket ut av skolen. Samfunnsfaglæreren min er listetopp på partiet Rødts liste foran lokalvalget. Da vi diskuterte valget i klassen spurte noen hva som var partiets hjertesaker. Skulle læreren da ikke få lov til å svare, fordi det å komme med en personlig mening som ikke er vitenskapelig bevist eller nedlagt i pensum er nok til å diskvalifisere noen som lærer? Det er en forskjell på ren og skjær indoktrinering og en simpel meningsytring. (Selvsagt, det går an å lure folk, spesielt små barn, ved å si, "Tro hva du vil, men jeg, læreren din, mener følgende...". Her må det skjønn til.) 9385801[/snapback] Såklart han kan! Det er noe helt annet. Politiske meninger er ikke vitenskap. Naturfaglærere bør ikke tro på kreasjonisme, da det ikke har noenting med vitenskap å gjøre. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Synes privatskoler er en bra ting, og desto bedre etter jeg begynte på en. For tiden tar jeg videregående opplæring ved Noroff (Mediegymnaset), og stortrives der. Det er en forholdvis liten skole, med meget godt miljø. Prisen er 10 000 kroner per år, altså 30 000 for alle tre årene med media og kommunikasjon. Det er ikke så utrolig galt med tanke på at du får en bærbar pc til nesten 20 000, CS3 av Adobe, 3D Studio Max, og en rekke Macromedia programmer med. Har så langt ikke sett ulemper med å gå privat. At skolene er mindre er absolutt positivt. Det gjør det enklere å fremheve den enkelte, i motsetning til den gamle skolen min (harestad) som var en av de største skolene i landet. Forøvrig er interessen for å lære mye større enn på en vanlig skole. Det er tilnærmet null av dem som bare søker bare for å søke på noe. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) "Derfor er jeg imot. Privatskoler tar de beste lærerne, og barn av fattige familier får ikke mulighet til å gå på de beste skolene." - firkantsopp Hva definerer du som fattig egentlig? Virker som om du tror man må tjene 700 000kr i året og gjerne ha en samboer som tjener det samme slik at man kan gå på privatskole. Dette stemmer ikke; fordi: For VG1 og VG3: Grunnstipend: Inntil 1 760 kroner per måned Læremiddelstipend: Inntil 360 kroner per måned * Sum stipend: Inntil 2 120 kroner per måned Lån: Inntil 2 450 kroner per måned Sum stipend og lån: Inntil 4 570 kroner per måned og for VG2: Grunnstipend: Inntil 1 760 kroner per måned Lån: Inntil 2 450 kroner per måned Sum stipend og lån: Inntil 4 210 kroner per måned Kan man få av lånekassen. Personlig ville jeg ikke anbefalt deg studielån, men det er en annen diskusjon. Uansett, man ser her to ulike skoler, Noroff, der koster det 10000kr per år, altså 1000kr per måned. Ved Akademiet (der jeg går) koster det 750kr/mnd. Hvis du da ser på stipendmulighetene du har, kan du som "fattig" få mer enn nok til å dekke den utgiftsbiten. Endret 29. august 2007 av Minus Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det er unødvendig å hakke på andres skriving. Det er også unødvendig å være uhøflig. Et innlegg er slettet. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 OK, det er billigere enn jeg trodde, faktisk nesten gratis. Trekker alt tilbake. Privatskoler virker som en god ting, men jeg mener fortsatt at det bør stilles strenge krav når privatskoler skal opprettes. Og de bør ikke drives på religiøst/idealistisk grunnlag. Men: Privatskoler gjør at offentlige skoler blir taperskolene. Derfor mener jeg at alle videregående skoler bør privatiseres. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Naturfaglærere bør ikke tro på kreasjonisme, da det ikke har noenting med vitenskap å gjøre. Nei. Kom igjen!! Ingen skal få mene noe annet enn oss! Ser du ikke hvor syk denne tankegangen er? Hvis ikke naturfagslærere selv får velge hva de vil tro, så kan vi jo begynne å sammenligne oss med f.eks. Iran. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. 9374921[/snapback] Jeg kommer fra Bærum, der er gjennomsnitts lønnen relativt høy. Da jeg skulle starte på VGS, skulle den daværene kjæresten min starte på OPG (Oslo privat gymnas). Men hun sluttet der fordi hun ville heller gå på stabekk vgs, fordi det var jo der alle vennene hennes gikk. Så den teorien der stemmer vel ikke helt. Mulig du mere høyereutdanning, men der får da alle studielån? Endret 30. august 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 jeg er ikke imot privatskoler, har gått selv 2 år. Det var forskjellige folk fra hele landet, (koselig). Det er ikke alle som har "velstående" familie, jeg betaler heller litt ekstra for å gå der, enn å gå på statskole, det er heller ikke "gratis" å gå på statskoler heller, men kanskje ikke så mye som privat. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) jeg er ikke imot privatskoler, har gått selv 2 år. Det var forskjellige folk fra hele landet, (koselig). Det er ikke alle som har "velstående" familie, jeg betaler heller litt ekstra for å gå der, enn å gå på statskole, det er heller ikke "gratis" å gå på statskoler heller, men kanskje ikke så mye som privat. 9389429[/snapback] Hvor store blir utgiftene per år når du trekker fra stipend? Nei. Kom igjen!! Ingen skal få mene noe annet enn oss! Ser du ikke hvor syk denne tankegangen er? Hvis ikke naturfagslærere selv får velge hva de vil tro, så kan vi jo begynne å sammenligne oss med f.eks. Iran. 9389207[/snapback] Hahahahaha, ser du ikke problemet når en kreasjonist underviser i naturfag? Jeg skjønner ikke at det engang er mulig å søke en slik jobb med den innstillingen. Greit nok hvis han faktisk klarer å lære elevene pensum selv om han ikke tror på det, og holder kjeft om sine misoppfatninger, men jeg tviler på at han vil klare det. Blir jo som en engelsklærer som mener at tysk og spansk er de virkelige verdensspråkene eller en gymlærer som sier til elevene at hans personlige overbevisning er at oppvarming ikke er viktig. Endret 30. august 2007 av firkantsopp Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Spam og unødvendige innlegg er svært irriterende og bør unngås. Ett innlegg er slettet. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hvor store blir utgiftene per år når du trekker fra stipend? 9390191[/snapback] ble 10 000 kr ekstra per år utenom stipendet. men fikk litt ekstra hjemme og sommerjobb. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Mange Privatskoler/friskoler i dag er ikke så dyre. Jeg personlig betaler store deler selv med deltidsjobb. Så det er fult mulig, bare man gidder. Min erfaring er dessuten at disse skolene består av en hel haug med forskjellige folk, som har forskjellige grunner til hvorfor de går der. Mange har feks ikke kommet inn på andre steder, og halvparten går på stipend. Så å si at dette er de smarteste med de rikeste foreldrene virker for meg tullsnakk. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Reaksjon på moderering tas såklart på PM med moderator, ikke i tråden. Nok et innlegg er slettet. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hahahahaha, ser du ikke problemet når en kreasjonist underviser i naturfag? 9390191[/snapback] Om kreasjonisten faktisk underviser i naturfag og ikke kreasjonisme så bør det gå greit. Om han vil leke djevelens advokat dag ut og dag inn så gjerne for meg. Hvem som skal få undervise bør komme an på undervisningen, ikke personlig overbevisning. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Det jeg er litt redd for når det gjelder privatskoler for førsteklassinger, er at vi skal få en slags separasjon: Høyrebarn går på én skole, sosialliberale barn på en annen, sosialistiske barn på en tredje etc etc. Jeg tror det er viktig at forskjellige barn samles på én skole. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det jeg er litt redd for når det gjelder privatskoler for førsteklassinger, er at vi skal få en slags separasjon: Høyrebarn går på én skole, sosialliberale barn på en annen, sosialistiske barn på en tredje etc etc. Jeg tror det er viktig at forskjellige barn samles på én skole. 9415914[/snapback] Hvis staten betaler slik at lommeboken ikke merker noe forskjell på privat og offentlig skole, burde ikke dette bli noe problem. Med mindre sosialistiske foreldre av prinsipp sender barna sine på offentlige skoler, men det ville i så fall sagt mer om foreldrene enn skolesystemet Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Det jeg er litt redd for når det gjelder privatskoler for førsteklassinger, er at vi skal få en slags separasjon: Høyrebarn går på én skole, sosialliberale barn på en annen, sosialistiske barn på en tredje etc etc. Jeg tror det er viktig at forskjellige barn samles på én skole. 9415914[/snapback] Hvis staten betaler slik at lommeboken ikke merker noe forskjell på privat og offentlig skole, burde ikke dette bli noe problem. Med mindre sosialistiske foreldre av prinsipp sender barna sine på offentlige skoler, men det ville i så fall sagt mer om foreldrene enn skolesystemet 9415934[/snapback] Dette vil naturligvis skje. Derfor: Gjør alle skoler private, eller ingen. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Dette vil naturligvis skje. Derfor: Gjør alle skoler private, eller ingen. Tvilsomt. For det første så velger elevene selv hvilken skole de skal gå på, ikke foreldrene. Såklart har jo foreldrene vanligvis noe de skulle ha sagt, men jeg vil tro kun et fåtall er så fanget i prinsipper at de velger skole basert på om det er privat eller offentlig skole. Jeg hadde ihvertfall valgt den skolen som var best, uavhengig om den var offentlig eller privat. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Dette vil naturligvis skje. Derfor: Gjør alle skoler private, eller ingen. Tvilsomt. For det første så velger elevene selv hvilken skole de skal gå på, ikke foreldrene. Såklart har jo foreldrene vanligvis noe de skulle ha sagt, men jeg vil tro kun et fåtall er så fanget i prinsipper at de velger skole basert på om det er privat eller offentlig skole. Jeg hadde ihvertfall valgt den skolen som var best, uavhengig om den var offentlig eller privat. 9415963[/snapback] Synes det blir feil at seksåringer skal velge skole. Edit: Det er ikke plass til alle på den beste skolen. Noe må bestemme hvem som får gå hvor. Karakterer fra barnehagen? Neppe. Lommeboka? Endret 3. september 2007 av firkantsopp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå