Gå til innhold

Privatskoler - et gode eller et onde?

Anbefalte innlegg

Vel, eneste jeg kan si fra egenerfaring er at Næringsakademiet er Crap. De er kun en skole som lever av NAV. Gikk der og 8/10 var via NAV, de gjorde ikke en dritt, skrøyt at de fikk penger av å gå der og det var et helvete å jobbe i gruppe med dem.

Det var 100.000,- rett ut av vinduet. Resultatet mitt var at jeg tok allmenn påbygning og går nå på universitetet i Agder.

Fuck NA, fuck privatskoler... Dette er for folk som vil prøve en snarvei i livet. Dette fungerer for noen, og om du er heldig så er ingen NAV idioter der som bare snylter.

Av 8 NAV omskolerings personer så var det kun 1 (EN) som faktisk ville noe. En annen kunne faen ikke norsk engang og visste ikke hva nettverksadministrator gikk ut på.

Dette betaler vi skatt for folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men på den annen side, om alle som skal lære "mer" går på privatskole, hvem blir da igjen på offentlige skoler?

Så vi vil heller at de som ikke vil lære skal dra oss som vil lære ned i søla?

Og min erfaring er at det er like mange umotiverte elever på privatskoler som på offentlige, men dette er vel forskjellig.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal alle kunne velge å gå på privatskole, egentlig?

Hovedsaklig valgte jeg å søke på privatskole, da jeg ønsket at jeg kunne komme på en skole der nivået var høyere, og alle var villig til å lære. Dette er et bra tilbud for de som ønsker å lære mer. Men på den annen side, om alle som skal lære "mer" går på privatskole, hvem blir da igjen på offentlige skoler?

Jeg har også personlig erfaring med forskjell på lærere på offentlig og privat skole.

På offentlig skole hadde jeg 3 i matte, nå har jeg 5.

9382681[/snapback]

Hvis ingen vil gå på offentlige skoler, er de jo ikke bra nok.

Seff vil du velge den skolen der du har sjangse for å lære mest.

Lenke til kommentar
De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. Er det et slikt samfunn vi ønsker? De gode lærerne lokkes bort fra offentlige skoler til høyere lønninger. Dermed blir de offentlige skolene dårligere.

9374921[/snapback]

Løsning: Alle elever kan selv velge akkurat hvilken skole de vil gå på, og den skolen får en bestemt sum av Staten.

9382525[/snapback]

Svært få vil ønske å gå på dårlige skoler. Det vil bli overfullt på privatskolene.

Lenke til kommentar
Svært få vil ønske å gå på dårlige skoler. Det vil bli overfullt på privatskolene.

9382868[/snapback]

Da får den offentlige skolen konnkuranse, og må forbedre seg for å få elever. Hva er galt med det?

Og blir det overfylt på privatskolene, så får jo de mere penger, og får penger til å bygge ut, og da har de kapasitet til å ta inn flere elever.

Lenke til kommentar

9382868[/snapback]

Da får den offentlige skolen konnkuranse, og må forbedre seg for å få elever. Hva er galt med det?

Og blir det overfylt på privatskolene, så får jo de mere penger, og får penger til å bygge ut, og da har de kapasitet til å ta inn flere elever.

9382877[/snapback]

Jeg synes privatskoler er helt ok så lenge det er gratis og de ikke drives på religiøst/idealistisk grunnlag. Privatiser gjerne hele skolesystemet så lenge utdanning ikke blir forbeholdt rikmannssønner og -døtre fra vestkanten.

Lenke til kommentar
Jeg synes privatskoler er helt ok så lenge det er gratis og de ikke drives på religiøst/idealistisk grunnlag. Privatiser gjerne hele skolesystemet så lenge utdanning ikke blir forbeholdt rikmannssønner og -døtre fra vestkanten.

9382894[/snapback]

Men det er det vel heller ikke i dag? Vi hadde en tråd her for lenge siden, der det ble vist til en rapport som omhandlet dette. De fleste barna hadde foreldre med ganske vanlig inntekt, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

En ting må folk her snart skjønne, og det er at privatskole ikke er forbeholdt de med fet lommebok. Det er nemlig forskjell på britiskie privatskoler for de med virkelig fet lommebok, og norske privatskoler som ønsker å lage et alternativ til den offentlige skolen.

Lenke til kommentar

9382894[/snapback]

Men det er det vel heller ikke i dag? Vi hadde en tråd her for lenge siden, der det ble vist til en rapport som omhandlet dette. De fleste barna hadde foreldre med ganske vanlig inntekt, mener jeg å huske.

9382931[/snapback]

Men det koster penger, da. Greit nok, man må kanskje ikke ha millionær-foreldre får å gå privatskoler, men de fattigste familiene har ikke denne muligheten.

Jeg er også som sagt kritisk til religiøse skoler. På visse skoler starter man dagen med bønn, og kristendomsundervisningen tar utgangspunkt i at Bibelen er sann. Jeg frykter tilstander som i USA der man nå vurderer å likestille kreasjonisme med evolusjon i naturfagtimene.

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar
En ting må folk her snart skjønne, og det er at privatskole ikke er forbeholdt de med fet lommebok. Det er nemlig forskjell på britiskie privatskoler for de med virkelig fet lommebok, og norske privatskoler som ønsker å lage et alternativ til den offentlige skolen.

9382949[/snapback]

Det kan være bra, så lenge formålet er å legge til rette for elever med spesielle behover, eller bare for konkurransens skyld. Skolene må ikke koste mer enn offentlige skoler, og de må ikke støtte religioner eller bygge på ideologier på noen måte. Skolen skal formidle kunnskap. Evt. hjernevasking får foreldrene stå for i hjemmet.

Lenke til kommentar
Det kan være bra, så lenge formålet er å legge til rette for elever med spesielle behover, eller bare for konkurransens skyld. Skolene må ikke koste mer enn offentlige skoler

Og det er nettopp dette høyrepartiene går inn for, da de ønsker å likestille private og offentlige skoler, slik at det ikke blir noen egenandel.

og de må ikke støtte religioner eller bygge på ideologier på noen måte. Skolen skal formidle kunnskap. Evt. hjernevasking får foreldrene stå for i hjemmet.

Da jeg gikk på kristen skole, så var den eneste "hjernevaskingen" et kort ord eller bønn på starten av dagen, og kristendom som valgfag. Hjernevasking kan du nok se langt etter, læreren sa at han personlig trodde på kreasjonisme, men at det var uenighet om dette, ikke bare hos ateister, men også blant andre kristne, og at vi selv måtte finne ut hva vi ville tro på. Ellers gikk det for det meste på ren informasjon om hva kristendommen var.

Og er det egentlig noe problem? Vil du ikke høre om kristendom er det ikke værre enn å ikke søke seg til en kristen skole.

Lenke til kommentar

Jeg går privat, jeg har betalt 7000 og går tredje året på allmenn med gjevnaldrene ungdommer. Kjempe gøy!

Kvaliteten er høy, mer fleksibilitet.

En lærer vi hadde i fjor var veldig dårlig, han har fått sparken nå!

Så ja, privatskoler har gode lærer og aksepterer ikke dårlige lærere.

Vi har kun to fag per dag, en dag har jeg KUN to timer gym.

Jeg har også 3kj, 3fy og 3mx, totalt sett må jeg si meg veldig fornøyd.

Bortsett fra at admin er en idiot og lar meg ikke kjøre linux.

Lenke til kommentar
Bortsett fra at admin er en idiot og lar meg ikke kjøre linux.

Hehe, det problemet hadde jeg også :p

Eller fikk ha linux på maskinen, men fikk ikke lov å ha den på skolens nettverk da SP2 og Norton Antivirus var et absolutt krav :p Men å nekte linux-bruk er vel vanlig praksis på de fleste skoler.

Lenke til kommentar

Dette er for folk som vil prøve en snarvei i livet.

9382722[/snapback]

Jeg skal gå på privatskole til neste år, og jeg vil ikke akkurat kalle å utsette tredjeklasse ett år (ligger da to år etter, grunnet omvalg ved første videregående) for å sørge for at jeg får en god karakter ut fra videregående en snarvei. Jeg er ikke veldig motivert for skole, og jeg trenger mye hjelp med noen fag jeg virkelig ikke forstår. Jeg har gitt offentlig skole flere forsøk, og de har gjentatte ganger feilet totalt.

9382894[/snapback]

For å kverulere litt ved det uthevede, jeg er idealist og synes at unge skal få den beste utdanningen som kan tilbys av de som er villige til å tilby det. Betyr det at jeg ikke skulle fått startet en privatskole på det grunnlaget?

Lenke til kommentar

9382868[/snapback]

9382877[/snapback]

9382894[/snapback]

D'oh, du vet hvorfor det heter offentlig skole? Det er fordi skolen får 100% statsstøtte, hvorfor tror du man kaller privatskoler for nettop privatskoler? De får ikke 100% statsstøtte, og er derfor avhengig av at brukerne av denne tjenesten(les: elevene) betaler en avgift. Privatskoler reklamerer også med at de har flinkere lærere, og de koster også mer. Kvalitet koster. Derfor er ikke en privatskole gratis.

Og ja, selv om privatskoler ikke får 100% statsstøtte, får de faktisk en del.

Jeg er ikke sikker, men tror at det ligg på mellom 70 og 80%.

Lenke til kommentar
læreren sa at han personlig trodde på kreasjonisme

9383159[/snapback]

Og dermed burde han være diskvalifisert fra læreryrket.

9385702[/snapback]

Kommer an på: var det kreasjonisme han lærte bort?

Det er ikke personlige meninger, det er stoffet som blir lært bort og måten det blir presentert på som bør avgjøre om slikt er greit.

Lenke til kommentar

9382868[/snapback]

9382877[/snapback]

9382894[/snapback]

D'oh, du vet hvorfor det heter offentlig skole? Det er fordi skolen får 100% statsstøtte, hvorfor tror du man kaller privatskoler for nettop privatskoler? De får ikke 100% statsstøtte, og er derfor avhengig av at brukerne av denne tjenesten(les: elevene) betaler en avgift. Privatskoler reklamerer også med at de har flinkere lærere, og de koster også mer. Kvalitet koster. Derfor er ikke en privatskole gratis.

Og ja, selv om privatskoler ikke får 100% statsstøtte, får de faktisk en del.

Jeg er ikke sikker, men tror at det ligg på mellom 70 og 80%.

9384309[/snapback]

Derfor er jeg imot. Privatskoler tar de beste lærerne, og barn av fattige familier får ikke mulighet til å gå på de beste skolene.

Lenke til kommentar
læreren sa at han personlig trodde på kreasjonisme

9383159[/snapback]

Og dermed burde han være diskvalifisert fra læreryrket.

9385702[/snapback]

Kommer an på: var det kreasjonisme han lærte bort?

Det er ikke personlige meninger, det er stoffet som blir lært bort og måten det blir presentert på som bør avgjøre om slikt er greit.

9385721[/snapback]

Selvsagt. Men lærerne har også en viss mulighet til å påvirke hvilke deler av pensum som skal vektlegges. Har en følelse av at en kreasjonist ikke vil vektlegge evolusjonsteorien/big bang i stor grad, kanskje til og med prøve å lure elevene til å tro at det kun er teorier, slett ikke sterkere enn Bibeltro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...