Gå til innhold

Privatskoler - et gode eller et onde?

Anbefalte innlegg

De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. Er det et slikt samfunn vi ønsker? De gode lærerne lokkes bort fra offentlige skoler til høyere lønninger. Dermed blir de offentlige skolene dårligere.

Jeg er veldig mot privatskoler generelt. Jeg mener at staten i stedet burde investere store summer i en bedre offentlig skole som er tilpasset den enkelte elev. Noen som er uenige?

Bør det bli lettere å starte privatskoler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at provatskoler er ok, så lenge de ikke baserer seg på religion, eller for spesielle målgrupper - samt at man ikke må betale ekstra for å gå dit.

Så lenge vanlige folk kan søke seg til hvilken skole de vil, uten å betale ekstra, og det er ingenting spesielt som skulle hindre dem å starte på en slik skole så er det forsåvidt ok.

Men så lenge staten bruker så lite peng pr elev, så blir det neppe lønnsomt.

Men når skolen er religiøs eller for spesielle grupper, eller koster ekstra så ødelegger det for resten.

Lenke til kommentar

Jeg mener at reiligiøse skoler ikke er ok, da det mest sannsynlig vil bli mye mindre integrering blandt innvandrere i Norge. Hvis f.eks alle muslimer gikk på en egen skole, ville rasismen tatt overhånd, da man ikke får mulighet til å bli kjent med de i like stor grad som når det ikke fins en religionsbundet skole.

(Det finnes sikkert noen kristne fri-skoler der ute, som jeg da er sterk motstander av).

Alle har forresten rett til å søke om å få stipend, og 750,- mnd (som da er mnd. sum på privatskolen jeg går på) er da faktisk ikke særlig mye, man får også mer i stipend jo mindre intekt foreldrene har. Hvor stor differansen er mellom høyest og laveste sum i kroner er, vet jeg dessverre ikke.

Edit: Er forresten litt trøtt, så det kan hende innlegget blir omformulert i morgen om det skaper forvirring.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Litt konkurranse på dette området vil bare være godt for den norske skolen.

Jeg ser ingen god grunn til å ikke tillate privatskoler. Problemer med integrering og indoktrinering kan fjernes ved å gi krav på at skolene skal oppnå samme læringsmål. Om alle skal lære at 2 + 2 = 4, så vil det ikke være lov for en fundamentalistskole å si at 2 + 2 = 5 fordi det er Guds ord.

Om lærere lokkes bort fra offentlige skoler er det et tegn på feil i offentlige skoler. Eventuelt kan det være at det er snakk om rikingskoler med 1 mill. i lønn for lærere, men jeg tror ærlig talt ikke at det ville slått an spesielt i et lite land som Norge, i alle fall ikke i noen stor grad. Vi kommer ikke til å få svindyre elitekostskoler slik som i Storbritannia bare fordi om privatskoler fikk fritt leide. Kultur og demografi endrer seg ikke selv om regelverket endres.

Lenke til kommentar
Jeg mener at reiligiøse skoler ikke er ok, da det mest sannsynlig vil bli mye mindre integrering blandt innvandrere i Norge. Hvis f.eks alle muslimer gikk på en egen skole, ville rasismen tatt overhånd, da man ikke får mulighet til å bli kjent med de i like stor grad som når det ikke fins en religionsbundet skole.

Joda, enig med deg.

Jeg syns også at religion ikke har noe med utdanning å gjøre, men det finnes folk som gjør det, og min mening er at de bør ha en mulighet til å gå på skoler som tilrettelegger for deres ønsker. Så lenge ingen tvinger meg og mine til å gå på den skolen(eller hvilken som helst skole, for den saks skyld) så synes jeg at det er helt greit at foreldre velger hvilke skoler barna deres skal gå på.

Man skal heller ikke tvinges til å omgås invandrere, skal man vel? (og før noen spiller rasekortet, noen av mine beste venner er av utenlandsk oprinnelse, eller som de selv og vi andre sier, negre.)

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
De flinkeste elevene samles på privatskoler. Det som er dumt er at foreldrenes inntekt avgjør hvem som får gå her. Er det et slikt samfunn vi ønsker? De gode lærerne lokkes bort fra offentlige skoler til høyere lønninger. Dermed blir de offentlige skolene dårligere.

Jeg er veldig mot privatskoler generelt. Jeg mener at staten i stedet burde investere store summer i en bedre offentlig skole som er tilpasset den enkelte elev.

9374921[/snapback]

Jeg ser ikke helt hvorden foreldrenes høye intekt gjør barna "flinkere".

Isåfall vil det jo si at de er flinkere fordi de private skolene er bedre en de offentlige, noe som igjen sier at staten heller burde satse mer på å støtte private skoler, hvis det har seg sån at(som du selv sier) de produserer de flinkeste elever.

For hvem vil vel ha et offentlig skoleverk som spytter ut elever som ikke er flinke?

Noen som er uenige?

De finnes nok. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig mot privatskoler generelt. Jeg mener at staten i stedet burde investere store summer i en bedre offentlig skole som er tilpasset den enkelte elev.

9374921[/snapback]

Jeg ser ikke helt hvorden foreldrenes høye intekt gjør barna "flinkere".

Isåfall vil det jo si at de er flinkere fordi de private skolene er bedre en de offentlige, noe som igjen sier at staten heller burde satse mer på å støtte private skoler, hvis det har seg sån at(som du selv sier) de produserer de flinkeste elever.

For hvem vil vel ha et offentlig skoleverk som spytter ut elever som ikke er flinke?

Noen som er uenige?

De finnes nok. ;)

9381750[/snapback]

Kanskje poenget er at privatskoler er bedre på å tilrettelegge for flinke elever, men bare flinke elever med forholdsvis velstående foreldre får gå der?

Lenke til kommentar

Kanskje poenget er at privatskoler er bedre på å tilrettelegge for flinke elever, men bare flinke elever med forholdsvis velstående foreldre får gå der?

9381757[/snapback]

Dette stemmer ikke.

En av vennene mine har gått på privatskole helt fra førskolealder, han er veldig flink, snakker blant annet 5 språk.

Og (ja du gjettet det! :thumbup: ) han kommer fra en ikke så veldstående invandrerfamilie.

Lenke til kommentar
Hvis privatskoler skal være gratis, hvordan skal man bestemme hvem som får lov å gå der og hvem som må nøye seg med B-skolene?

9382080[/snapback]

Poeng etter grunnskolen eller VGS. Hvem kommer inn på NTNU med 2 i snitt?? Blir akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Hvis privatskoler skal være gratis, hvordan skal man bestemme hvem som får lov å gå der og hvem som må nøye seg med B-skolene?

9382080[/snapback]

Poeng etter grunnskolen eller VGS. Hvem kommer inn på NTNU med 2 i snitt?? Blir akkurat det samme.

9382180[/snapback]

Jeg tenkte mer på hvordan man skal vurdere hvem som får gå privatskoler på barne- og ungdomsskolen.

Og bør også kristne skoler tillates, som har en litt annen variant av realfagsundervisning?

Lenke til kommentar
Religøse skoler har ingenting å gjøre i utdanningen untatt for universiteter/høgskoler som har teologi som hovedfag.

9382191[/snapback]

Litt uenig i det siste faktisk. Burde det i det hele tatt gå an å spesialisere seg i religion med det utgangspunkt at religionen er sann? Bli en ekspert på å tolke Bibelen, mener jeg. Én ting er å kjenne til forskjellige religioner og hvordan de påvirker samfunnet, noe annet er å opphøye enkeltpersoner som kompetent på spørsmål menneskene aldri vil få svar på.

Men hva med grunnskolen?

Lenke til kommentar
Eventuelt kan det være at det er snakk om rikingskoler med 1 mill. i lønn for lærere, men jeg tror ærlig talt ikke at det ville slått an spesielt i et lite land som Norge, i alle fall ikke i noen stor grad. Vi kommer ikke til å få svindyre elitekostskoler slik som i Storbritannia bare fordi om privatskoler fikk fritt leide. Kultur og demografi endrer seg ikke selv om regelverket endres.

Det er jo fremdeles fritt fram å starte "rikmannsskoler", men poenget er jo at staten da ikke støtter disse.

Lenke til kommentar

9374921[/snapback]

Løsning: Alle elever kan selv velge akkurat hvilken skole de vil gå på, og den skolen får en bestemt sum av Staten.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal alle kunne velge å gå på privatskole, egentlig?

Hovedsaklig valgte jeg å søke på privatskole, da jeg ønsket at jeg kunne komme på en skole der nivået var høyere, og alle var villig til å lære. Dette er et bra tilbud for de som ønsker å lære mer. Men på den annen side, om alle som skal lære "mer" går på privatskole, hvem blir da igjen på offentlige skoler?

Jeg har også personlig erfaring med forskjell på lærere på offentlig og privat skole.

På offentlig skole hadde jeg 3 i matte, nå har jeg 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...