pierce007 Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Kabel følger ikke med når du kjøper Hi-Fi nei.Der er fordi kjøperen skal slippe å betale for kabler som er dyrere eller billigere enn det han selv ønsker. Som kabler til det anlegget passer Dali White veldig greit. Det er en rimelig og god kabel som skal være rimelig enkelt å gjemme bort. Om du ønsker det enda mindre kan du se på QED Qontour Ultra Flat, som er litt mer kostbar, men som til gjengjeld er lettere å gjemme bort. QED Orginal koster like mye som Ultra Flat, og er en veldig god kabel for 35kr/m, så om du vil ha skikkelige kabler uten å måtte betale for mye passer de godt. Signalkabler antar jeg du har, men om du trenger RCA kabler eller liknende, så får du greie på Elkjøp/Expert osv. 9587159[/snapback] tror jeg må få dette inn med teskje...lenge siden jeg har vært borti i dette..... da tenker jeg på hvordan en kobler alt mikkmakket til recieveren. ledningene fra feks front høyttaler skal i utgangen der det står front på reciever, surround skal der det står surround osv, dette riktig? samtidig ser jeg at det er forskjellige typer utganger på både høytalerne og suben feks. hvis jeg hadde spurt om en grei forklaring på hvilke kabler som skulle hvor, kunne jeg få hjelp på det? Recieveren ble jo http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...eiver_soelv.htm Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Du kan enten gå innom HiFi Klubben og be dem si hvilke kabler du trenger, og kjøpe de kablene i riktig prisklasse. I alle fall trenger du høyttalerledninger til høyttalerene, dvs. til begge frontene, centerern og begge bakhøyttalerene (også kalt surroundhøyttalere). Det vil si av den typen jeg linket til. Subwooferen kobler du på Pre Out der det står "SW" med denne typen kabel. Den jeg linket til er etter min mening den kabelen du bør kjøpe. SW Pre Out er omtrent midt på venstre halvdel av forsterkeren, sett bakfra. Det er alt du trenger fra forsterkeren og ut. Nå trenger du bare kabler som overfører signaler in til forsterkeren. Hvilke kabler du skal bruke avhenger av hva slags komponenter du har, og hvilke utganger de har. Et godt tips er å se på denne kabelguiden. Kjøp de beste kablene du kan bruke, men ikke kjøp de noe dyrere enn middels dyre, det er bare å "kaste bort" penger. EDIT: angående hvor du kobler høyttalerene hen. Center skal kobles på der det står Center (kanskje ingen bombe ) Fronthøyttalerene skal kobles på enten A eller B. Tror ikke det betyr noe om du bruker høre kanal fra B og venstre fra A, men koble for sikkerhets skyld begge til A. Bakhøyttalerene dine skal kobles på der det står "Surround", ikke "Surr. Back"; det er jeg ganske sikker på. Subwooferen skal som nevnt kobles på Pre Out. Endret 27. september 2007 av Bluum Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Du kan enten gå innom HiFi Klubben og be dem si hvilke kabler du trenger, og kjøpe de kablene i riktig prisklasse. I alle fall trenger du høyttalerledninger til høyttalerene, dvs. til begge frontene, centerern og begge bakhøyttalerene (også kalt surroundhøyttalere). Det vil si av den typen jeg linket til. Subwooferen kobler du på Pre Out der det står "SW" med denne typen kabel. Den jeg linket til er etter min mening den kabelen du bør kjøpe. SW Pre Out er omtrent midt på venstre halvdel av forsterkeren, sett bakfra. Det er alt du trenger fra forsterkeren og ut. Nå trenger du bare kabler som overfører signaler in til forsterkeren. Hvilke kabler du skal bruke avhenger av hva slags komponenter du har, og hvilke utganger de har. Et godt tips er å se på denne kabelguiden. Kjøp de beste kablene du kan bruke, men ikke kjøp de noe dyrere enn middels dyre, det er bare å "kaste bort" penger. EDIT: angående hvor du kobler høyttalerene hen. Center skal kobles på der det står Center (kanskje ingen bombe ) Fronthøyttalerene skal kobles på enten A eller B. Tror ikke det betyr noe om du bruker høre kanal fra B og venstre fra A, men koble for sikkerhets skyld begge til A. Bakhøyttalerene dine skal kobles på der det står "Surround", ikke "Surr. Back"; det er jeg ganske sikker på. Subwooferen skal som nevnt kobles på Pre Out. 9588182[/snapback] skal ta meg en tur nedom butikken imorgen og shoppe litt. men ting la jeg merke til. De ledningene du linket til, de vil slik jeg ser det ikke passe i høytalerne. På høytalerne er det uttak for RCA lignende kabel - ledning med pinne på hvis du skjønner. Men de ledningene du linker til, bare har en "vanlig" ledning/kabel uten noen pinner i enden......Håper du skjønner hva jeg mener.... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Ser det ut som dette her?: I så fall trenger du ikke bekymre deg for å kjøpe noe annet enn kabel. Men om du har tenkt å flytte på høyttalerene av og til, så kan det være lurt å investere i bananplugger. Men ved bruk av bananplugger mister du nok muligheten til å plassere høyttalerene helt intil veggen. Hvordan er det sleltt med inganger på subben? Endret 27. september 2007 av Bluum Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Ser det ut som dette her?: I så fall trenger du ikke bekymre deg for å kjøpe noe annet enn kabel. Men om du har tenkt å flytte på høyttalerene av og til, så kan det være lurt å investere i bananplugger. Men ved bruk av bananplugger mister du nok muligheten til å plassere høyttalerene helt intil veggen. Hvordan er det sleltt med inganger på subben? 9590018[/snapback] ja det stemmer helt riktig. suben har low lever input: RCA uttak, men high lever input vil jeg tippe en kan bruke de som du linkel til hvis jeg ikke tar feil. en må skru ut for å legge en kabel i for så å skru igjen hvis du skjønner.... vedlegger et bilde av en annen SUB - men så og si helt likt.... Endret 27. september 2007 av pierce007 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Ok, det ser ut som at du bare skal bruke en RCA-kabel. Så du må ha en som går fra en til to phono(RCA)-plugger. Finner ingen slike på nettsidene til HiFi Klubben, men de har nok i butikken. Hvis ikke får du ta turen oppom Expert\Elkjøp og se om de har. Alternaltivet er å hente signaler fra høyttalerutgangene, noe som resulterer i dyrere kobling og dårligere resultat. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Ok, det ser ut som at du bare skal bruke en RCA-kabel.Så du må ha en som går fra en til to phono(RCA)-plugger. Finner ingen slike på nettsidene til HiFi Klubben, men de har nok i butikken. Hvis ikke får du ta turen oppom Expert\Elkjøp og se om de har. Alternaltivet er å hente signaler fra høyttalerutgangene, noe som resulterer i dyrere kobling og dårligere resultat. 9594463[/snapback] jeg fikk tak i sub kabel http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler...bel_3_meter.htm fra HIFI kluben, men muligens feil type. Skjønner ikke helt hvor den da skal settes i suben, derav tror jeg denne er feil - eller hva? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Du må rett og slett prøve å koble kabelen på inlinjen, enten høyre eller venstre, det skal ikke spille noen rolle tror jeg. Hvis ingen av delene fungerer, så må du nok ha en annen kabel ja Spiller ikke subben kan det også være at det er noen knapper eller brytere som står i gal possisjon ... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Du får ta noen bilder samt gi en ordentlig tilbakemelding på hvordan det lyder da! Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Du får ta noen bilder samt gi en ordentlig tilbakemelding på hvordan det lyder da! 9611288[/snapback] kan sikkert gjøre det, selvom jeg ikke akkurat er noen eksponerings freak. dog vil nå dette ikke skje før om noen måneder da huset er under oppussing, og rommet der dette skal stå ikke er ferdig. står midlertid på soverommet/stuen og ei heller ferdig satt opp. så da må jeg be om litt tålmodighet inntill videre.... Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Men fungerer det? 9616412[/snapback] Det lille jeg har fått testet til nå, så funker det bra. Ikke fått testet suben enda grunnet nevnte kabel. Ei heller fått satt meg skikkelig inn i områder den dekker - manualen ikke lest godt nok enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå