ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei, har Asus P5N32-E SLI. Har fungerert fint en periode, men i dag fikk jeg BSOD i windows og får nå BSOD under hver oppstart. Den greier så vidt å laste opp første "fade-in" av windows logoen (under oppstart, windows logoen med sort bakgrunn og den dingsen som går frem og tilbake) før den bluescreener og rebooter. Har 6 harddisker, alla SATA. BIOS finner dem, men under reinstallering av Windows XP så finner den ingen disker, og går så i bluescreen. Har prøvd å resette BIOS (både med jumper og ved å ta ut batteriet), har prøvd å boote fra en annen disk som hadde en gammel windows innstallasjon på seg, men samme BSOD der. Har prøvd å boote med 1 rambrikke, med 8800GTS'en i en annen PCI-E slot og alt annet jeg kan tenke meg. Prøvde å boote i Recovery Console men den fant ingen disker og fikk dermed ikke kjørt chkdsk. Prøvd safe mode, samme bsod. Prøvd restore last good config, samme bsod. Er det noen som har noen siste forslag før jeg bestiller nytt mobo? For meg virker det som om sata kontrolleren har tatt dagen... All hjelp mottas med takk! -Zomb Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Mulig det sata kontroller. Tror ikke det. Først kjør memtest86+ 1.70 http://www.memtest.org/#downiso Hvilken volt på minne har du kjørt? Dette er bare så en ikke blir lurt, minne på 680i kan gi mye feil. Så til sata. MBR(master boot record)på sata kan ha fått seg en smell. Da vil du se dem i bios,men win vil ikke finne dem. Så last ned denne. http://www.ultimatebootcd.com/ Kjør maxblast 5 finn en funksjon som heter rebuild mbr kjør denne. Virker på de fleste av hdd ikke bare maxtor. Boot bare med denne disken,win cd install. Se nå om installsajon finner disken finnes. Install win. Så kan du prøve de andre diskene. Finner ikke win dem,samme på dem rebuild mbr. Du får prøve dette og se. For bios innstillinger se my faq 680i(sign) Se også memory guide. Endret 28. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Hei - prøvde Maxblast som du foreslo. Får Error To use this product, at least one Seagate or Maxtor device should be installed in your system. Har 4 samsung og 2 seagate barracuda disker så de 2 seagatene burde i det minste blitt funnet. men er enig at det godt kunne tenkes at MBR har blitt skadet. Men litt pussig at det da skjer på samtlige 6 disker? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Prøv DiscWizard 2003 (Seagate) Disk Manager (Samsung) Se om dem har samm funksjon. Fra recovery console. fixmbr. Kan du prøve dem i annen pc. Finner ikke win dem der er det mest sansynelig mbr. Endret 28. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Har nå prøvd en hel haug av programmene på bootdisken. Et av dem greide å åpne partisjonen på disken, men de fleste gir "no disk found". Har prøvd å innstallere "Default MBR" fra en del av de programmene, men det gjorde ingen forskjell. Discwizard 2003 og Disk manager ga begge "insert disk in drive B:" - har ingen floppydrive. I tillegg gir nå Recovery Console bluescreen, STOP 0x00000024 Får et EVGA 680i senere i dag som jeg kan teste med - kommer også en Raptor i morgen sannsynligvis. Men hadde vært greit å finne ut av det før det Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Da en disk der du kan sette alt. Kjør low level format. Dette sletter alt og skriver ny mbr. Mer verktøy. http://www.hiren.info/pages/bootcd http://w13.easy-share.com/1134671.htm Endret 28. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Prøvde Knoppix (linux på bootcd) og prøvde ntfsfix på hd'en. Får meldingen: Mounting volume... Error opening partition device: Device or resource busy Failed to startup volume: Device or resource busy FAILED Attempting to correct errors... Error opening partition device: Device or resource busy FAILED Failed to startup volume: Device or resource busy Volume is corrupt. You should run chkdsk. Blir å prøve Hirens bootcd nå. Kanskje partition magic fungerer.. Takk for all hjelp Snippsat Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 får forøvrig opp disken i knoppix. Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Partition magic gir: Error: Partition improperly dismounted Kjører HDD Regenrator nå - den scanner for bad sectors. Tar laaaaang tid Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 noen som har forslag til hvordan man kan få kjørt chkdsk uten å bruke windows recovery console (eller windows)? tror ntfs.sys har blitt corrupt. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Tror du er litt ute og kjører nå. Partition magic-chkdsk-hdd-Regenrator hjelper ikke viss diskene ikke syns i win. På hiren boot cd. Partition Table Doctor 3.5 a tool to repair/modify mbr, bootsector, partition table Denne reparer alt med boot og gjøre. BootFix Utility Run this utility if you get 'Invalid system disk' Eller denne(sletter alt) Maxtor(or any Hdd) Low Level Formatter 1.1 http://www.my-install.com/prog/System-Util...ormat-Tool.html Du må få en disk til og virke. Da vet du at det ikke er sata kontroller på hovedkort det er noe feil med. Dette er boot sekvens. 1. Power on self test (POST) routines are run 2. Master Boot Record is loaded into memory, and the program is run 3. The Boot Sector from Active Partition is Loaded into Memory 4. Ntldr is loaded and initialized from the boot sector 5. Change the processor from real mode to 32-bit flat memory mode 6. Ntldr starts the appropriate minifile system drivers. Minifile system drivers are built into Ntldr and can read FAT or NTFS 7. Ntldr reads the Boot.ini file 8. Ntldr loads the operating system selected, on of two things happen * If Windows NT is selected, Ntldr runs Ntdetect.com * For other operating system, Ntldr loads and runs Bootsect.dos and passes control to it. The Windows NT process ends here 9. Ntdetect.com scans the computer hardware and sends the list to Ntldr for inclusion in HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE 10. Ntldr then loads Ntoskrnl.exe, Hal.dll and the system hive 11. Ntldr scans the System hive and loads the device drivers configured to start at boot time 12. Ntldr passes control to Ntoskrnl.exe, at which point the boot process ends and the load phases begin Endret 28. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 har prøvd det ovenfor nå også. Sata kontrolleren virker fint - fikk testet med en annen disk - men pcen går i bluescreen når jeg kobler til den gamle bootdisken. Stikker og kjøper en SATA2 USB enclosure greie i morgen og satser på at det går fint siden jeg får den opp i knoppix osv . Er ikke så keen på å formatere den opp uten å redde litt stash først. Takk for hjelpen Snippsat. Ett eller annet har låst disken. MBR området er blitt fikset av utallige programmer nå, og burde være i orden. Men uansett hva jeg gjør forblir den låst. Planen er å redde det nødvendige via usb og så formatere den opp. Satser på at det går... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hmm ja rart dette. Denne redder det meste. http://itpro.no/fil/134.html Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Fikk den opp å kjøre i en USB enclosure - windows fant med en gang feil og ville kjøre chkdsk på den. Hadde en hel haug med feil. Ser ut til at den lever fortsatt Slapp å formatere den også - og nå kan jeg bruke den nye USB HD enclosure greia som en ekstern disk for en 200gig sata jeg ikke har plass til. All ends well -Z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå