Gå til innhold

Sletting av logg for brukernavn, nettsider etc

Anbefalte innlegg

På datamaskinen er det ofte gjestebrukere, men jeg gidder ikke ha flere kontoer. Enkelte ting vil jeg imidlertid ikke at skal lagres i på maskinen. Når jeg besøker nettsider som hotmail, diveres forumet med brukernavn o.l., dukker adresser/brukernavn opp. Jeg kan for eksempel skrive "firkantsopp" for brukernavnet mitt her på siden, og når jeg har tastet "f" kommer det opp en liste over alle andre brukernavn og adresser som begynner på f.

Det samme gjelder overskrifter på diskusjonsforumer og skjemaer for utfylling av navn, postnummer, e-post osv. Pluss nettadresser (jeg har klart å forandre loggen slik at kun besøkte adresser det siste døgnet ligger lagret).

Hvordan kan jeg få slutt på dette?

Har også hørt at man legger igjen spor på alle nettsider man besøker. Dette er jo ikke bra for personvernet. Selv om mitt internettbruk stort sett begrenser seg til nettaviser, e-post, diskusjonsforumer, facebook, nettbank, wikipedia og slikt, er det jo litt ekkelt at myndighetene hele tiden overvåker hva vi gjør. Jeg leser at det er mulig å konfigurere nettleseren til ikke å godta cookies (hva er det?) og at man vha dette eller ulike anonymiseringstjenester kan unngå tendensen med at storebror ser deg. Noen som kan forklare nærmere?

Hva så med e-post? Er det vanlig å kryptere den? Hvordan? Kan hvem som helst lese e-mailen jeg sender til kontaktene mine?

Litt mange sikkerhetsspørsmål kanskje, men dette er noe jeg tror det er viktig å være bevisst på.

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo bruke Firefox sin slett all data ved lukk.

Da vil passord, alle søk, adresser og logg slettes når firefox lukkes.

Kan aktiveres i Verktøy, Instillinger, personvern og ned på Privat data.

9375296[/snapback]

Explorer har ikke noe tilsvarende?

9376080[/snapback]

Ingen anelse.

Men skal jeg anbefale deg 1 ting i verden, så er det å gå over til firefox. :)

Lenke til kommentar

Antar du har siste IE:

Verktøy->Slett leselogg

Ang. mail: Ja, man kan kryptere. Er det vanlig? For hvermansen, Nei.

Om hvem som helst kan lese email du sender til dine kontakter, så vil jeg tro at dette ikke er et særlig stort problem, om du tenker på om det 'sitter' noen og overvåker emailen du sender og snapper den opp før den kommer til din kontakt. Hva din kontakt tillater av lesere blir en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...