Tintin100 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Nå har det seg slik at etter endesløs lesing om forskjellige bøker på forskjellige sider, sitter jeg igjen med en bokliste på flere titalls bøker. Har begynt å interessere meg for fantasy og science fiction etter at jeg slukte i meg Ringenes herre, silmarillion og Children of Hurin. I det andre spekteret fikk jeg meg til å lese Foundation serien av en viss Isaac Asimov, som igjen utløste stor fasinasjon. Mitt problem eller "luksusproblem" er at jeg har så vanvittig mye igjen å velge mellom i disse forskjellige sjangre. I tidligere tråder blir så mange bøker navngitt at det nesten ikke går ann å bestemme seg for hvilke bøker man skal kjøpe(mange biblioteker har ikke disse bøkene) Så hvis noen av dere som virkelig har peiling, kunne komprimert en liste på kunn 1 til 2 bøker som virkelig står igjen som fantastiske bøker i disse sjangrene hadde det vært utrolig flott. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Dune. En STOR klassiker. Ser ut at du liker den litt "tyngre" delen av Sci Fi. Dune vil treffe deg perfekt tror jeg . http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?ro...olle1=Forfatter Så er det bare å velge ditt cover . Liker du denne, så finnes det 5 til i samme serie skrevet av frank herbert - det blir virkelig episk etterhvert. Min favorittserie noensinne rett og slett det her . Ang fantasy vil jeg foreslå Wheel of time-serien. Humor og fortellerglede og en stor stor verden...kan vel egentlig ikke fortelle så voldsomt mye mer. Men les nå iallefall Dune! Lenke til kommentar
SnusHanen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Hei Liker selv Fantasy bøker, og har spil D&D igjennom mange år. En bokserie som jeg varmt vil foreslå er triologien om Drizzt Do`Urden, Hvis du har hørt om han. Han er en "legende" i D&D verden. Bøkene heter: Homeland,Exile og Sojourn og fåes kjøpt alle 3 i et cover. Mitt forslag iallefall;) EDIT: etter å ha sett hva han før meg skrev er jeg enig, Dune serien er ganske så bra;) Endret 27. august 2007 av SnusHanen Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Kanskje denne listen kan være av interesse: http://home.austarnet.com.au/petersykes/to...ooks_rank1.html Edit: Ups, beklager. Du var visst ute etter en komprimert liste. Ignorer bøkene fra 11-100 i så fall. Endret 27. august 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Listen kan filtreres lett på websiden. Slik jeg forstår det opprinnelige spørsmålet, er det klassisk SF og space opera han er ute etter. F.eks. Neuromancer er en utmerket bok, men neppe i denne genren. Imperie-bøker: http://home.austarnet.com.au/petersykes/to...ks_empires.html Stor skala: http://home.austarnet.com.au/petersykes/to.../books_big.html Space opera http://home.austarnet.com.au/petersykes/to...ooks_opera.html Lenke til kommentar
Kongmarius Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Du burde lese Dragonlance (serie på over 100 bøker lagd av forskjellige forfattere, men samme tids æra etc.) Lenke til kommentar
Simen_M Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Som nevnt tidligere i en annen tråd her på forumet så burde du vurdere å ta en kikk på en triologi som heter "Black jewels trilogy". Denne triologien er definitivt for de litt eldre. Sjangeren kalles dark fantasy. Er helt klart de mest brutale bøkene jeg noen gang har lest, og det er ikke spart noe. Helt geniale bøker! Anbefaler dem på det sterkeste Lenke til kommentar
Gyrid Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Som nevnt tidligere i en annen tråd her på forumet så burde du vurdere å ta en kikk på en triologi som heter "Black jewels trilogy". Denne triologien er definitivt for de litt eldre. Sjangeren kalles dark fantasy. Er helt klart de mest brutale bøkene jeg noen gang har lest, og det er ikke spart noe. Helt geniale bøker! Anbefaler dem på det sterkeste 9419376[/snapback] Helt enig Black jewels trilogien til Anne Bishop er bare helt fantastisk For å anbefale noen andre bøker så vil jeg anbefale The Dresden Files av Jim Butcher: Første bok heter Storm Front, om boken: Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he's the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the "everyday" world is actually full of strange and magical things -- and most of them don't play well with humans. That's where Harry comes in. Takes a wizard to catch a -- well, whatever. There's just one problem. Business, to put it mildly, stinks. So when the police bring him in to consult on a grisly double murder committed with black magic, Harry's seeing dollar signs. But where there's black magic, there's a black mage behind it. And now that mage knows Harry's name. And that's when things start to get... interesting. Magic. It can get a guy killed. Endret 5. september 2007 av Gyrid Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Orker ikke skrive inn alt, men du kan se litt her om du ønsker å se komplett liste, http://lain.pointto.us/books.htm Jeg vil anbefale bøkene av robbin hobb, Katharine Kerr og Raymond E. Feist i førsteomgang, de har alle 3 skrevet en god samling bøker. Nå skal det sies at alle mine bøker er på engelsk, og at jeg ikke forventer at du skal gå til innkjøp av noen av disse, men du kan høre på biblioteket, da de gjerne kan fjernlåne inn bøker til deg, om de har de på lager et sted. Lurer på om jeg skulle starte et lite mini bibliotek selv. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Ser at du egentlig ikke vil ha mange bøker, men må nesten anbefalle serien tidshjulet. Hvertfall de 9 første bindene (3 bøker) Fryktelig bra serie, men etter å ha lest det konstant i 6 mnd. ble jeg litt sliten av at det ikke gikk så fort fremover, men første 3 bøkene er geniale. Serien er derimot veldig stor, han er vel kommer til bok 12, nå, ellers kommer den snart ut. Hvertfall med 3-4 bind pr. bok. På norsk har de vel fått oversatt 10 stk. hvis du absolutt vil lese på norsk, men må si at de er en del bedre på engelsk til tross for vanskelig språk. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Min favorittforfatter er nok David Eddings: http://en.wikipedia.org/wiki/David_Eddings med serien: The Belgariad and The Malloreon med de tilhørende: Belgarath the Sorcerer Polgara the Sorceress som mine favoritter. Leste faktisk akkurat ferdig Polgara the sorceress i går ferdig for tredje gang. som er med på å gi Belgarath og Polgara mer tyngde og gi mer dybde til universet. og The Redemption of Althalus som en egen bok uten å være relatert til noen av de andre seriene han og kona har skrevet. De siste bøkene: The Dreamers har jeg lest 2 av, men det ble litt mye repetering og mye av det samme hele veien så har ikke lest de to siste bøkene. Raymond E. Feist er også bra med sin Riftwar saga Wheel of Time er egentlig obligatorisk, men er kanskje litt voldsom å starte på. Lenke til kommentar
Simen_M Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Min favorittforfatter er nok David Eddings: http://en.wikipedia.org/wiki/David_Eddings med serien: The Belgariad and The Malloreon med de tilhørende: Belgarath the Sorcerer Polgara the Sorceress som mine favoritter. Leste faktisk akkurat ferdig Polgara the sorceress i går ferdig for tredje gang. som er med på å gi Belgarath og Polgara mer tyngde og gi mer dybde til universet. 9512870[/snapback] Her kan jeg ikke annet enn å være enig med deg Stonescream. Det var med "The Belgariad" min interesse for fantasy virkelig skjøt fart. David/Leigh Eddings er geniale historiefortellere. Det jeg syns gjør disse bøkene til Eddings så geniale er at historien alltid går fremover, i motsetning til Wheel of Time hvor alt står stille i store perioder av gangen. Sånn sett så er bøkene forholdsvis lettleste. På den andre siden er jo historien om Garion veldig god. Har alltid ment å begynne på de andre seriene til Eddings (The Tamuli, The Dreamers), men jeg har ikke kommet så langt enda. Lenke til kommentar
pi. Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg kan anbefale deg triologien Den Mørke Materien (His Dark Materials på engelsk). Den er skrevet av Philip Pullman. Disse bøkene er sykt fengende. De første kapitlene er litt tunge, men så plutselig skjønner man faktisk bæret og hungeren etter mer er helt... WRÆÆÆH! Jeg slukte disse bøkene, og var trist når jeg hadde lest de ut Lenke til kommentar
B0P Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg kan anbefale deg triologien Den Mørke Materien (His Dark Materials på engelsk).Den er skrevet av Philip Pullman. Disse bøkene er sykt fengende. De første kapitlene er litt tunge, men så plutselig skjønner man faktisk bæret og hungeren etter mer er helt... WRÆÆÆH! Jeg slukte disse bøkene, og var trist når jeg hadde lest de ut 9603503[/snapback] Enig her, disse bøkene er svært bra, skjønt startern er litt småtreig, men absolutt lesverdig. Kommer ut film av første boka snart. Ellers er jeg stor WoT fan (tidshjulet), dessverre døde forfatteren (Robert Jordan) nylig og selv om han har etterlatt seg notater og antekninger på den siste boken og den kommer til å bli avsluttet etterhvert, så er nøyaktig informasjon på akkurat når, hvor og hvordan og så videre foreløpig i det blå. Men serien i alle fall er veldig verdt å lese, etter min mening. Ikke akkurat det korteste prosjektet, leser du litt langsomt så kan det godt hende den siste boken kommer ut allikevel før du er ferdig med bøkene fram til da Stardust som også nå er en film, er også ganske så verdt å lese. Eller Omens, humoristisk bok om djevelens sønn og den uunngåelige apokalypsen. Eller noe sånt Av SciFi kan jeg anbefale Enders Game av Orson Scott Card, også vel verdt å lese. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Sci-fi: Det meste av Peter F. Hamilton. Særlig Nightdawn-trilogien, som inneholder The Reality Dysfunction, The Neutronium Alchemist og The Naked God. Der har du lesestoff for noen uker, dette er space opera i stor skala. Den står på listen over space operas som ble nevnt før i tråden. Hvis du liker The Nightdawn trilogy, så har du fremdeles flere bøker å glede deg over, siden Hamilton har vært veldig produktiv. Jeg liker også Vorkosigan-serien til Lois McMaster Bujold. http://en.wikipedia.org/wiki/Vorkosigan_Saga Begynn med "Shares of Honor". Jeg synes bøkene om Cordelia er veldig bra, fordi hun er en tøff soldat med et hjerte, og at bøkene om Miles er morsomme og drivende. "Forward momentum!" Når det gjelder fantasy, så er jeg glad i George R. R. Martins "Song of Fire and Ice", selv om han er sinnsvakt treg til å skrive... http://en.wikipedia.org/wiki/A_Song_of_Ice_and_Fire Dette er saga, med mange, mange karakterer. (litt sånn som Nightdawn-bøkene, men serien er ikke ferdig enda.) En annen favorittforfatter er Tad Williams. Han har skrevet både sci-fi og fantasy, som jeg liker godt. Av de som andre har nevnt her, så likte jeg veldig godt "Enders Game" til Orson Scott Card. Du trenger ikke å lese alle de etterfølgende bøkene, jeg mistet interessen etter en stund. Likte også godt His Dark Materials-serien til Pullman. Den første boka kommer snart som film, så du kan jo se filmen først og vurdere om du vil lese boka etterpå. BOP har allerede nevnt "Stardust" av Neil Gaiman. Den er veldig bra! Gaiman skriver fantasifullt, uten at jeg synes det er "vanlig" fantasy, bortsett fra Stardust. Han er definitivt verd å lese, og muligens lettere å få tak i på bibliotekene enn "standard" fantasy. "Good omens" skrev han sammen med Terry Pratchett. Og DER har du nok fantasy til å vare et par år. Begynn i så fall med "The Colour of Magic" og jobb deg gjennom serien. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Dune av Frank Herbert, Isaac Asimov, George Orwell (eldre litteratur av øverste hylle) er å anbefale. Personlig er jeg mest glad i eldre science fiction. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå