Gå til innhold

Trenger hjelp ang, Løpelys,

Anbefalte innlegg

1.gif

Dette er skjema for et løpelys, men hvordan skla jeg koble vist jeg skal ha 20? eller kansje 30?? Har ikke så mye skilz i Elektronikk, siden jeg går på Ungdomskole... Men jeg satser på att jeg skal bruke Transistorer? Ei tegning hadde vært GENIALT! 8) :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sett 3 og 3 i paralell

Så det går grett det asså`????

Men motstanden må vel regnes ut på nytt? Det vil vel gå en del mer strøm.

Jaa.. det jeg tengte på var å bruke Transistorer??!!! Da kan i koble på 1000000000000 vist jeg vill..

Jeg er litt rusten i transistorer, men det trengs neppe her. Dersom du har 30 dioder i parallell så vil det trekke 3*(strømmen i hver diode) Ampere. Men du må vite hvilke dioder du skal bruke, så kan noen regne ut motstanden for deg

edit: litt stygg feil :)

Lenke til kommentar
sett 3 og 3 i paralell

Så det går grett det asså`????

Men motstanden må vel regnes ut på nytt? Det vil vel gå en del mer strøm.

Du har 5V over LEDene og motstanden. Så for å beregne motstanden må man vite spenningen over LEDen, så beregner du motstanden etter denne formelen:

motstand = (5V - Vled)/(0,015A*antallLED)

Eks: standard LED har vanligvis ca 1,7V over seg, og du ville ha 3 LED per "kanal".

(5V - 1,7V)/(0,015A*3) = 73,3333333 ohm

Ergo i mitt eksempel hadde jeg koblet en mostand på ca 73 ohm istedenfor den på 220 ohm.

Jaa.. det jeg tengte på var å bruke Transistorer??!!! Da kan i koble på 1000000000000 vist jeg vill..

<kverulant>

En standard LED vil ha ca 0,015A for å lyse maks. 1000000000000 LEDs vil da trekke en strøm på 15 GIGA amper. Det er mildt sagt j****g mye... Bruker du transistorer (helt unødvendig og fordyrende i dette tilfellet) så kan du da opp mot kanskje 150W på "vanlige" transistorer (irf540 f.eks.).

Så har du litt tall å forholde deg til :)

</kverulant>

Prosjektet er morsomt, og hvis du setter deg litt inn i ohms lov og leser databladene til de kretsene du har "valgt" fra designet i første post vil du lære en del grunnlegende innen elektronikk.

Har nesten samme prosjekt gående, men jeg røper ingenting før det er helt ferdig :p (en gang før sommeren kanskje...)

Lenke til kommentar

jaja.. var mye overdrivelse... Men jeg har laget dette løpelyset før, men da brukte jeg bare 10 dioder... og det blei ødelagt.. (den store IC'en blei ødelagt), så nå vill jeg har 30 istedefor... Men Er det noen som kan å serie koble IC'èr? Slik at det var 30 dioder som lyser etterhverandre?! Jeg er veldig n00b på sont, men grunnleggende elektro kan jeg.. :roll:

Men når vi kommer til IC så er jeg n00b....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...