Explorer Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Etter en samtale med min far, som nettopp har kjøpt HDTV til stuen hjemme så greide jeg å få han til å tro at de må ha en HTPC hjemme. ( ). Det jeg egentlig lurer på er hvordan et TV-kort vil fungere, og hvilket kort som trenges. Hjemme har de parabolpakke fra Canal Digital, derfor må det være et TV-kort som må kunne ta inn signal fra satelitt. Her er det da jeg faller ut, normalt har vi jo satelitt-tuneren som står med ledning ned fra LNB, dette vil jo da tydeligvis ikke fungere godt. PCen som mottar signalene vil ikke være i stand til verken å motta sendingsinformasjon eller skifte kanal. Bladde kjapt gjennom TV-kortene på Komplett, der er det altså DVB-S som blir aktuelt, men hvordan fungerer dette? Blir da TV-kortet koblet rett til antennen, og som da leverer strøm opp til LNB, samt mottar signalene rett fra satelitten, eller må dette gå via en tunerboks først? Er det noen tilkobling av tilgangskortet fra Canal Digital (eller om de skulle bestemme seg for å skifte leverandør)? Vil et slikt TV-kort fungere sammen med f.eks. Media Portal som en fullverdig erstatter for satelitttuneren og harddiskopptakeren som de nå har? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 PCen vil ta over alt som tuneren gjør. Det er sikkert mulig å få det til å fungere med MediaPortal, men det er ikke sikkert det er enkelt å få det til å fungere. Det er mange detaljer å passe på. Betjeningsmessig vil en PC også være mye dårligere enn en tuner. HTPC kan være bra for den som er virkelig interessert, men faren er vel stor for at det blir til mye irritasjon for den som bare vil slå på TVen og se nyhetene, for å si det sånn. En alternativ løsning som noen bruker er å la tuneren være og koble videosignal til HTPC. Man kan ha en IR sender på PC som styrer tuner. Dette gir dårlig signalkvalitet (kompositt), jeg anser dette for å være en Mikke-Mus løsning. Min mening er at den beste løsningen er en god PVR tuner. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 En HTPC kan lett bli en god erstatning for en PVR-tuner hvis man legger litt penger i det og ikke skal bruke den til alt annet samtidig. Min far har selv en boks med et FireDTV adapter fra digital-everywhere.com. Denne har innebygd kortleser og alle programmer vises derfor som "ukryptert" for programvaren. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå