Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

God natt tråden: litt om dine sovevaner.


2ball_

Er du A -eller B-menneske?  

2 stemmer

  1. 1. Er du A -eller B-menneske?

    • A-menneske
      0
    • B-menneske
      2
    • Sover ikke
      0
    • Sover alltid
      0
    • Kaffe-menneske
      0


Anbefalte innlegg

ja da var det på tide å sove...

 

og jeg lurer på hvordan du sover....

 

personlig har jeg et godt sovehjerte og sover tungt helt til jeg våkner. jeg har lett for å sove der det passer meg (bussen, bilen, stoler og gulv). Og er B-menneske med stor B...

 

"jeg lever for å sove og dyna er min beste venn!"

 

altså:

 

- er du A/B-Menneske?

-Sover du tungt eller lett?

-Kan du sovne hvor som helst, eller må du ha en seng?

-når legger du deg?

-når står du opp?

- hvor lenge sover du?

-hvor lenge "børr" du å sove?

-Osv.

God natt ;)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Er du B-Menneske?

9374285[/snapback]

Er vel en ting mitt imellom A og B. Noen ganger legger jeg meg tidlig og står opp tidlig andre ganger legger jeg meg sent og våkner sent.

 

-Sover du tungt eller lett?

9374285[/snapback]

Jeg såver ganske tungt. Bruker sjeldent å våkne om natten.

 

-Kan du sovne hvor som helst, eller må du ha en seng?

9374285[/snapback]

Kan såve ganske mange rare plasser. Når jeg var liten var jeg ganske ekstrem og kunne såve stående. Bruker også bare et par minutter på å såvne.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ganske B-menneske, men har et helt utrolig stressa dagligliv, så blikke mye soving... Men jeg sover faemeg hvor som helst. Senest i dag sov jeg i et friminutt, på et øvingsrom, med hodet i hendene på et piano på skolen. Sover vel egentlig ikke så veldig tungt, det skal ikke mye til for å vekke meg, men igjen er jeg ofte i en litt transelignende greie når jeg nettopp har stått opp. Blei vekka av at en kompis ringte meg om noe med noe skolegreier i går, jeg fikk ikke med meg en dritt, sa bare automatisk ja på alt han spurte om. Så måtte jeg ringe han tilbake etter 5 minutter for å spørre om hva pokker det egentlig var han ville.... Jeg må sove mer...

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke om jeg kan regnes som B-menneske en gang, jeg ordner meg til rette for å sove dersom jeg er trøtt, og da sover jeg helt til jeg blir vekt, eller har ligget i 12-14 timer.

 

Trenger ikke nødvendigvis en seng for å sove, jeg sovner gjerne stående på bussen om så nødvendig, men foretrekker å ligge, eller i det minste ha nakken og hodet i en god posisjon (så jeg ikke blir helt sår i nakken når jeg våkner).

Lenke til kommentar

Heller nok mest mot B-menneske jeg. Legger meg sent og står helst ikke opp før jeg våkner av meg selv. Når det gjelder soving inntraff det en ganske artig episode når jeg var mindre, kanskje en 5-6 år: Jeg hadde vørt utenfor huset hele dagen sammen med papa, for å hjelpe ham med noe (husker ikke helt hva), og stakk inn en tur på rommet for å hente noe. Jeg var sliten, og puten må tydeligvis ha blitt litt for fristende, for det endte med at jeg sovnet delvis stående med hodet på puten og ræva i været. Da kom pappa inn, og tok selvfølgelig et bilde. :roll:

 

Nei huff, seng må jeg ha, hvis ikke kan jeg bare glemme å sove. Sofa går i nødstilfeller, da.

Endret av nerf
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg får ofte kun til å sove om natten når jeg lar tankene vandre helt fritt. Men om jeg "snapper" tilbake til meg selv igjen, får jeg aldri sove.

Btw: Endre emnetittel så orddelingen ikke irriterer vettet av andre enn meg heller? ;) (sovevaner i ett ord)

 

det bare ble sånn...

 

jeg får nevne at jeg er et ganske lat, men aktivt, vesen...(det blir ikke forandring da jeg liker å "tirre" folk :p )

Lenke til kommentar

Er du A/B-Menneske?

Jeg er nok et B-Menneske, selv om jeg bortimot har en fast rytme.

Det skal sies at jeg kun har denne rytmen fordi jeg gjør absolutt ingenting, hadde jeg gått skole eller hatt jobb hadde jeg ikke hatt noen rytme, og jeg hadde hatt masse spikes hvor jeg sover opp til 1døgn av ganga fordi jeg blir veldig fort stressa for jeg må få med meg og gjøre alt mulig.

 

Sover du tungt eller lett?

Spørs ann på hvor mye jeg har gjort den dagene(evnt dagene i forveien), altså hvor sliten jeg er, vanligvis sover jeg ganske lett og våkner som regel med en gang jeg hører noen som kommer mot rommet mitt.

 

Kan du sovne hvor som helst, eller må du ha en seng?

Jeg klarer ikke sovne hvor som helst, jeg må ha seng eller sofa, jeg må også være som oftest ha vært oppe i minst 12 timer før jeg klarer å sove.

 

Når legger du deg, Når står du opp & Hvor lenge sover du?

 

Soveloggen min som jeg har hatt gående siden November 2006: http://haxx.no/sleep/

Det første bildet er når på døgnet jeg legger meg/står opp, og hvor mange ganger det har skjedd.

Det andre er når på døgnet jeg har sovet og vært våken i timer.

Resten av bildene er detajlert når tid på døgnet jeg sov.

 

Hvor lenge "bør" du å sove

ca 10timer, funker å gå ned til 8timer noen få dager uten at jeg fortsatt er sliten når jeg våkner, hadde sikkert trengt mindre om jeg hadde sovet skikkelig tungt (halvvåkner som regel flere ganger mens jeg sover)

 

:p

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Har circadian arrhythmia (ikke 24-timers døgn), så hvis jeg får sove som jeg vil ender jeg i seng ca 3-4 timer senere hvert døgn til det går rundt.

Ikke akkurat kjempemessig med tanke på skole etc, men med store doser kaffe går det på et vis.

Sover vel normalt sett ca 8 timer, men i og med at jeg må avbryte søvnen ganske ofte for å komme meg på skole etc er det ganske uregelmessig.

 

Oi, har du sett, klokken er 04:32. Yay for me!

Lenke til kommentar
Har circadian arrhythmia (ikke 24-timers døgn), så hvis jeg får sove som jeg vil ender jeg i seng ca 3-4 timer senere hvert døgn til det går rundt.

Ikke akkurat kjempemessig med tanke på skole etc, men med store doser kaffe går det på et vis.

Sover vel normalt sett ca 8 timer, men i og med at jeg må avbryte søvnen ganske ofte for å komme meg på skole etc er det ganske uregelmessig.

 

Oi, har du sett, klokken er 04:32. Yay for me!

 

Åja, er det et eget navn på det?

 

Jeg trives best når jeg får være våken i 20 timer og sove i 16. Jeg har altså et 36-timers idealdøgn. SIden jeg går på skole, blir det som regel til at jeg bare får sove 4 timer hver natt, noe som er en fjerdedel av hva jeg trenger for å fungere.

Lenke til kommentar

-er du A/B-Menneske?

Helt klart et B-menneske

 

-Sover du tungt eller lett?

Når jeg først sover så sover jeg tungt, men likevel våkner jeg tvert når vekkeklokka ringer. Men om en gravemaskin begynner å grave utenfor huset så våkner jeg ikke, og ja det har skjedd. :p

 

-Kan du sovne hvor som helst, eller må du ha en seng?

Helst en seng eller sofa etc. Men er jeg veldig trøtt kan jeg sovne sittende i en stol, men jeg klarer rett og slett ikke å sove på bussen og slikt.

 

-når legger du deg?

Jeg legger meg før jeg egentlig vil hver dag når jeg skal på jobb, som regel rundt 10:30-12:00. I helgene er det ett fett når jeg legger meg, det kan være alt fra kl 11 til kl 5 på natta.

 

-når står du opp?

På hverdager må jeg opp kl 07:25, da har jeg akkurat nok tid til å komme meg på jobb, og det på minuttet. Jeg står ikke opp et minutt for tidlig.

 

- hvor lenge sover du?

På hverdagene blir det alt fra 9 til 7 timer, men jeg sovner ikke så fort så jeg kan sikkert trekke fra en time til hvor jeg ligger å venter på å sovne. I helgene derimot er det 10timer i alle fall, det er minimumskravet. Kommer det bortimot 14timer og lengre blir jeg bare enda trøttere utover dagen.

 

-hvor lenge "børr" du å sove

For å funke optimalt bør jeg sove 10-11 timer, da sover jeg ikke for lenge slik at jeg blir trøtt utover dagen. Så det vil si at jeg får for lite søvn på hverdagene, og tar igjen søvn i helgene. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg er definisjonen på et b-menneske. Jeg legger meg seint og står opp seint, i hvert fall når jeg har fri. Hvis jeg er trett, kan jeg sovne hvor som helst. Da sover jeg tungt. Jeg sover rundt 4-7 timer per natt i ukedagene, men det blir fort 12 timer når jeg har fri. 8-9 timer er optimalt for meg.

Lenke til kommentar

Da må vel jeg være ett slags A-menneske. Jeg sovner rimelig fort når jeg legger meg, men jeg sovner ikke så veldig lenge. Er ytterst sjeldent jeg sover til lengre enn 10. Skulle jeg sove lengre tid er det fordi jeg har fått for lite søvn natta før, sittet oppe lenge, eller fikk ikke sove.

 

Legger meg som regel 2300-2400

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...