Blue Sun Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg har en ide om å tromme sammen noen naboer i rekkehusene der jeg bor for å gå sammen om en ADSL pakke 2048/256 kbps fra for eksempel Bluecom. Nå er jeg nokså grønn når det gjelder konstruering av nettverk og internett forbindelser, så her trenger jeg en god kokebok på hvordan jeg kan løse dette. Leilighetene ligger på rekke, 6 stk, lengde fra ende til ende ca 60m. Jeg bor i den ene enden. Bluecom terminerer hos meg med et ADSL modem. 1 Hva gjør jeg så, hvis jeg skal ha f.eks 3 PC'er på nett hos meg selv, og så de 6 naboene (sannsynligvis bare 1 PC i hver av de andre leilighetene)? 2 Er en mulig løsning å trekke en TP kabel fra modemet til en switch (kalt switch A) for intern fordeling i min leilighet, deretter en ny TP fra samme switch, over til naboen, inn i en switch B for intern fordeling og en ny TP til neste nabo inn i switch C....og så videre. 3 Er det likegyldig hvilke nettverkskort som settes inn i alle PC'ene, hvilke switcher som brukes? (jeg har allerede 2stk nye CNet 5 porters switcher jeg hadde tenkt å bruke) 4 Kan et trådløst alternativ brukes? 5 Hvor mange brukere kan jeg ha med på dette samtidig før ytelsen blir dårligere enn billigste ADSL alternativ 400/128 Kbps? 6 Bør jeg investere i en hardware brannmur? (BlueCom tilbyr en med en 4 porters switch til kr 995 i innstallering, deretter kr 50/mnd) 7 Kan jeg bruke en PC som brannmur, for eksempel en 486dx2 66 med 32 mb RAM, satt opp med to nettverkskort og Linux? Eller vil en slik løsning bli en flaskehals og brems i kommunikasjonen? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 5 Hvor mange brukere kan jeg ha med på dette samtidig før ytelsen blir dårligere enn billigste ADSL alternativ 400/128 Kbps? Det var mange ting, men jeg prøver meg på denne. Har selv 40mbits line og denne fungerer bra med 30 pc'er. Men jeg har fordelt 2 mbits til 29 av pc'ene siden de skal kun sjekke epost og surfe litt. Og resten går til en server som kjører FTP og andre ting. Og dette funker fett. Og på skolen min, har vi 2mbits linje fordelt over alle pc'ene og dette går litt treigt til tider. Dette er også forbeholdt kun til surfing. Prøver du å laste ned går det aldri mer enn 7KB/s. Jeg vil si at 2mbits linje er helt greit for mange mange pc'er ( 30 pc'er ) hvis man skal surfe. Så fort en begynner å laste ned kan det gå veldig treigt for de andre. En venn av meg har 704/128 fastlinje. Og denne er fordelt på 2 pc'er hos han. Når han driver og laster ned, blir surfing for den andre pc'en veldig treig. Husk også at 2mbits linje er veldig lett å laste ned på! fra mine erfaringer, vil en 2 mbits linje holde til maks 5 pc'er! Lenke til kommentar
Blue Sun Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 fra mine erfaringer, vil en 2 mbits linje holde til maks 5 pc'er! da tenker du på at 5 pc'er er max dersom de skal laste ned samtidig? Dersom de fleste surfer og kun en og annen laster ned kan man ha flere? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 det vil gå veldig treigt hvis en eller to laster ned samtidig. Når du laster ned fra f.eks ftp eller andre p2p programmer er det veldig lett å få hastigheter opp mot 1MB/s og oppover. Dette er tilfelle for meg. Og da synes jeg at det ikke er så veldig mye med 2mbits linje. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Antar det går ann å få tak i et program som begrenser hastigheten på maskinene, siden du sikkert har en billig switch må du få programmet inn på hver og en av pcne så hvis naboen er en tulling og finner på at han skal tulle så sliter du for da tar han hele båndbredden. men 2000/6 maskiner=333,33 kilobit på hver maskin det er jo egenstlig ganske greit når du måtte ha betalt mange flere tusen for abbonoment til hver og en Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 2 Er en mulig løsning å trekke en TP kabel fra modemet til en switch (kalt switch A) for intern fordeling i min leilighet, deretter en ny TP fra samme switch, over til naboen, inn i en switch B for intern fordeling og en ny TP til neste nabo inn i switch C....og så videre. Ja, men vet ikke helt om du tenker å trekke kabel fra switch B til C, eller fra A til C. Hvis B til C, er det jo nødvendig at switchene bakover i rekka må stå på og alle kabler tilkoblet, og dette kan jo være et problem. På den andre siden, hvis du strekker kabler fra deg til alle de andre leilighetene, må du jo borre et hull i veggen som er stort nok til 5 kabler i første leiligheten, noe som kanskje er litt i største laget ? 3 Er det likegyldig hvilke nettverkskort som settes inn i alle PC'ene, hvilke switcher som brukes? (jeg har allerede 2stk nye CNet 5 porters switcher jeg hadde tenkt å bruke) Ja, så godt som alle switcher og nettverkskort du får kjøpt idag følger ethernetstandarden. Du trenger ikke bedre enn 10 mbit, da inetlinja bare er på 2 mbit, men det får man vel ikke kjøpt lenger engang. Legg merke til at switcher oppfører seg annerledes enn huber (huber deler kapasiteten på antall brukere, switcher gir dedikert kapasitet til hver bruker). Billigswitcher har dog en tendens til å feile etter lang oppetid/når de blir varme, det er ihvertfall vår erfaring. 4 Kan et trådløst alternativ brukes? Ja, det er vel nesten å anbefale i denne sammenheng. Blir litt mer problematisk med tanke på intern fordeling i husttandene, men hvis alle bare skal bruke 1 pc går det greit, og du som har modemet hos deg kan jo bare koble det inn i en switch som fordeler videre til trådløst aksesspunkt + lokalmaskinene dine. Aksesspunkt + 2 nics koster ca. 2500, og nics koster ca. 700 spenn, så det er jo veldig mye dyrere enn kabel (typisk 10 kr meteren + 100 kr for nic), men du slipper jo stygge hull i veggen og kabler gjennom stua + installasjonsutgifter. Wireless lan er dog 11 mbps, sammenlignet med 100 mbps for kabel, men dette er jo uvesentlig i deres situasjon. 5 Hvor mange brukere kan jeg ha med på dette samtidig før ytelsen blir dårligere enn billigste ADSL alternativ 400/128 Kbps? Dette kommer helt an på brukerne. Modemene/routerne som leveres av internettleverandørene har en tendens til å være dårlige på rettferdig fordeling. Her deler vi en 2mbit på 5 personer, og én person lastet opp og ned så mye at han gjorde browsing og spesielt gaming til en pine for oss andre, så vi måtte sette opp en egen linuxrouter satt opp for traffic shaping mellom modem og switch, anbefaler deg å gjøre det samme. Merk at modemene/routerne som leveres av inetleverandør ofte har lange uploadkøer, som gjør interaktiv trafikk til et mareritt når uploadkapasiteten makses. 6 Bør jeg investere i en hardware brannmur? (BlueCom tilbyr en med en 4 porters switch til kr 995 i innstallering, deretter kr 50/mnd) En linuxrouter gjør samme jobben, og denne kan du konfigurere til mye annet i tillegg. Ferdige firewallscript kan lastes ned, men du må ha litt erfaring med å bruke data dog, og ikke være redd for å prøve deg fram. 7 Kan jeg bruke en PC som brannmur, for eksempel en 486dx2 66 med 32 mb RAM, satt opp med to nettverkskort og Linux? Eller vil en slik løsning bli en flaskehals og brems i kommunikasjonen? Ville ikke gått for noe dårligere maskin ihvertfall, litt avhengig av trafikken og hva du kjører på den (enkelte trafficshapingprogrammer krever endel av maskinen), men for et enkelt oppsett går det. Legg forøvrig merke til at noen leverandører kun leverer et modem (som ikke kan route, f.eks. Telehor), mens andre leverer en komplett router med dhcp (slik at du slipper å ha en maskin som server, og dhcp tildeler automatisk adresser til maskinene i nettet, f.eks. Nextgentel leverer en slik løsning (Netopia)). Håper dette oppklarte litt. Lenke til kommentar
Blue Sun Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Antar det går ann å få tak i et program som begrenser hastigheten på maskinene, siden du sikkert har en billig switch må du få programmet inn på hver og en av pcne så hvis naboen er en tulling og finner på at han skal tulle så sliter du skjønner ikke helt..switcher er er billige, ja, men hvorfor må hastigheten på pc'ene reduseres? Jeg spør vel litt dumt, men naboen tulle...hvordan da? Hvordan kan han finne på noe som ikke samtidig setter ned hastigheten hos ham? Lenke til kommentar
Blue Sun Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Joda, det både oppklarte og samtidig avdekket flere hull i mine kunnskaper om dette emnet :> trekke kabel fra switch B til C, eller fra A til C. Hvis B til C, er det jo nødvendig at switchene bakover i rekka må stå på og alle kabler tilkoblet, og dette kan jo være et problem. jeg hadde tenkt å trekke fra A til B til C... for å unngå 5 kabler gjennom veggen. Jeg skjønner problemet, dersom en switch faller ut så vil alle bakenfor være uten forbindelse. Kanskje like greit å gnage et 5 kabels hull likevel? Vil switchene i serie være en begrensende faktor på hastigheten også i tillegg til problemet som nevnt ovenfor? huber deler kapasiteten på antall brukere, switcher gir dedikert kapasitet til hver bruker). Billigswitcher har dog en tendens til å feile etter lang oppetid/når de blir varme mine 2 CNet switcher er billigswitcher. For at alle brukerene til enhver tid skal ha tilgang til nettet, må de jo stå på kontinuerlig. Blir de varme og kan konke ut bare av å være påkoblet strøm, eller er det trafikken som gir kritisk varmgang? Vil huber være et mer pålitelig alternativ? du som har modemet hos deg kan jo bare koble det inn i en switch som fordeler videre til trådløst aksesspunkt + lokalmaskinene dine. Aksesspunkt + 2 nics koster ca. 2500, og nics koster ca. 700 spenn, så det er jo veldig mye dyrere enn kabel (typisk 10 kr meteren + 100 kr for nic), men du slipper jo stygge hull i veggen og kabler gjennom stua + installasjonsutgifter. er nics nettverkskort? Vil et trådløst system fungere feilfritt når det skal sende gjennom mange vegger, siden leilighetene ligger på rekke? Tror ikke det vil bli install. utgifter, er det ikke bare til å trekke kabel gjennom veggene og så terminere den i en kontakt i veggen? Det klarer jeg selv. vi måtte sette opp en egen linuxrouter satt opp for traffic shaping mellom modem og switch, anbefaler deg å gjøre det samme. huh! det gikk over hodet på meg, jeg trenger noe mer forklaring. Altså, du anbefaler å sette opp en linuxrouter mellom modem og switch, vil det si en pc med linux på til dette formålet? Traffic shaping?...for å fordele tilgangen til internett?...betyr det at du med denne routeren kan fordele ressursene mer rettferdig enn modemet fra inettleverandøren slik at ikke en singel bruker legger beslag på hele kapasiteten? Merk at modemene/routerne som leveres av inetleverandør ofte har lange uploadkøer, som gjør interaktiv trafikk til et mareritt når uploadkapasiteten makses ...ehhh?..altså er modemet jeg sannsynligvis vil få, en Nille-utgave med liten kapasitet, er det det du mener? noen leverandører kun leverer et modem (som ikke kan route, f.eks. Telenor), mens andre leverer en komplett router med dhcp (slik at du slipper å ha en maskin som server, og dhcp tildeler automatisk adresser til maskinene i nettet, f.eks. Nextgentel leverer en slik løsning (Netopia)) Da må jeg få vite først fra BlueCom hvilket modem de leverer, og så planlegge deretter? Dersom det er et modem som ikke kan route, hva betyr det for mitt nabonettverk? Jeg må i så fall ha en pc stående som server for nettverket? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvis dere er flere...hvorfor ikke spleise på raskere internet....F.eks SHDSL??? Lenke til kommentar
knut Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Bluecom leverer med et helt vanlig adsl modem som kobler seg opp via dhcp. Du har lov til å ha to eller tre maskiner med offentlige ip adresser. Så da blir du nødt til å putte opp en router som gir interne ip adresser til brukerene. Husk da at det ofte blir problematisk med f.eks. voice chatting, video chatting og filoverføring via chatte programmer. Du bør absolutt putte opp en traffic shaper som fordeler båndbredden. Det vil da si at p2p programmer får laveste prioritet, men hvis det ikke er noe annen bruk på nettet kan den bruke f.eks. 80% - 90% av kapasiteten (du må aldri la noe ha muligheten til å bruke 100% av kapasiteten). Og når flere begynner å gjøre ting vil denne hastigheten synke slik at de andre kan gjøre det de vil. Den rimeligste måten å putte inn en traffic shaper er med en linux boks. Lenke til kommentar
Green Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hei! Kanskje dette har blitt nemt allerede, men eg nevner det. På Bluecom sine sider står det: Produktet ADSL 1+ » For hjemmebruk » 1-3 brukere » Videoavspilling » MP-3 nedlasting » Interaktive spill » Langt raskere internett 1-3 brukere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Er ikkje dette vert å merke seg? (OK, ser at det er andre som har påpeikt dette) Og ein anna ting: Hadde det ikkje vært like greit å satse på sdsl når ein er oppe i den prisen? - 1 Mbps, kr 995,- per md. - 1,5 Mbps, kr 1295,- per md. Kjøyrer i nettverk med 2 pc-er og eg sitt med følelse av at den eine pc-en min ikkje alltid får sendt ut beskjed om kva den søker etter. Altså at det er ut-signalet som blir for smalt. Kanskje eg tar heilt feil. Eg har 400/128, så det er jo ikkje så mykje i utgangspunktet. Tenkte berre eg skulle dele dette med deko! Lenke til kommentar
Green Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 ....Så da blir du nødt til å putte opp en router som gir interne ip adresser til brukerene. Husk da at det ofte blir problematisk med f.eks. voice chatting, video chatting og filoverføring via chatte programmer. Berre eit lite spm. til Bludern: Gir ikkje alle routere automatisk interne ip adresser? (er det ikkje mellom anna slik NT sitt system fungerer siden dei bruker router istadenfor modem?) Dersom nei, er det berre dyre routere som gjer det kanskje? Blei berre nysgjerrig... -Green- Lenke til kommentar
knut Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Gir ikkje alle routere automatisk interne ip adresser? (er det ikkje mellom anna slik NT sitt system fungerer siden dei bruker router istadenfor modem?) Dersom nei, er det berre dyre routere som gjer det kanskje? Cluet er at det blir interne ip adresser... som da gir brukerene litt mindre muligheter enn hvis de hadde vært offentlige. Og ja det er bre dyrere routere som kan route offentlige ip adresser videre Lenke til kommentar
Green Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ok. Det var nyttig å vite! Takk! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ja, så godt som alle switcher og nettverkskort du får kjøpt idag følger ethernetstandarden. Du trenger ikke bedre enn 10 mbit, da inetlinja bare er på 2 mbit, men det får man vel ikke kjøpt lenger engang. Legg merke til at switcher oppfører seg annerledes enn huber (huber deler kapasiteten på antall brukere, switcher gir dedikert kapasitet til hver bruker). Billigswitcher har dog en tendens til å feile etter lang oppetid/når de blir varme, det er ihvertfall vår erfaring. Hva er lang oppe tid da? Har da hatt slik på i månder i strekk uten noe problem av noe slag. Og hva mener du med dedikert kapasitet? I praksis på ei ADSL linje er en hub og en switch dønn like i funksjon og ytelse. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 1 Hva gjør jeg så, hvis jeg skal ha f.eks 3 PC'er på nett hos meg selv, og så de 6 naboene (sannsynligvis bare 1 PC i hver av de andre leilighetene)? 2 Er en mulig løsning å trekke en TP kabel fra modemet til en switch (kalt switch A) for intern fordeling i min leilighet, deretter en ny TP fra samme switch, over til naboen, inn i en switch B for intern fordeling og en ny TP til neste nabo inn i switch C....og så videre. 3 Er det likegyldig hvilke nettverkskort som settes inn i alle PC'ene, hvilke switcher som brukes? (jeg har allerede 2stk nye CNet 5 porters switcher jeg hadde tenkt å bruke) Tja, du må jo ha en router uansett på Bluecom, om du går for kabel eller trådløst er jo avhengig av hvor enkelt det er og kable men jeg hadde nok gått for trådløst uansett. 5 Hvor mange brukere kan jeg ha med på dette samtidig før ytelsen blir dårligere enn billigste ADSL alternativ 400/128 Kbps? 6 Bør jeg investere i en hardware brannmur? (BlueCom tilbyr en med en 4 porters switch til kr 995 i innstallering, deretter kr 50/mnd) 7 Kan jeg bruke en PC som brannmur, for eksempel en 486dx2 66 med 32 mb RAM, satt opp med to nettverkskort og Linux? Eller vil en slik løsning bli en flaskehals og brems i kommunikasjonen? Jeg er redd du vil fort slite med hastigheten i og med du kun har 256 ut og dette blir veldig smått...... SDSL er ikke tilgjengelig? Du kan kjøpe billigere en dette, f.eks 3com sin til 500,- holder i massevis. Du bør nok sikte deg inn på en P75 eller bedre, Clarkconnect er svært enkel og sette opp, har brannvegg og kan svært enkelt settes opp til og fordele båndbredde mellom brukerne. alt styres via webgrensesnitt. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Antar det går ann å få tak i et program som begrenser hastigheten på maskinene, siden du sikkert har en billig switch må du få programmet inn på hver og en av pcne så hvis naboen er en tulling og finner på at han skal tulle så sliter du skjønner ikke helt..switcher er er billige, ja, men hvorfor må hastigheten på pc'ene reduseres? Jeg spør vel litt dumt, men naboen tulle...hvordan da? Hvordan kan han finne på noe som ikke samtidig setter ned hastigheten hos ham? Kan ta det litt lettere tenkte at du skulle koble med en switch/router. Da fordeles båndbredden etter behov og hvis noen laster ned så banner de andre , derfor tenkte jeg du kunne finne et program som gjorde slik at de andre bare kunne laste ned max en viss datamengde, men hvis naboen fant på å tukle med innstillingene eller avinnstalere programmet ville jo han få all ledig båndbredde og de andre ville få lav hastighet igjen... Så må du også tenke på sikkerhet på nettverket hvis naboen synes det er morsomt og ta en tur inn på maskinen din hvis du har latt den få lov til å dele Lenke til kommentar
handbook Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ja, så godt som alle switcher og nettverkskort du får kjøpt idag følger ethernetstandarden. Du trenger ikke bedre enn 10 mbit, da inetlinja bare er på 2 mbit, men det får man vel ikke kjøpt lenger engang. Legg merke til at switcher oppfører seg annerledes enn huber (huber deler kapasiteten på antall brukere, switcher gir dedikert kapasitet til hver bruker). Billigswitcher har dog en tendens til å feile etter lang oppetid/når de blir varme, det er ihvertfall vår erfaring. Hva er lang oppe tid da? Har da hatt slik på i månder i strekk uten noe problem av noe slag. Og hva mener du med dedikert kapasitet? I praksis på ei ADSL linje er en hub og en switch dønn like i funksjon og ytelse. 1. HUB'er er sikkerhetsmessig svært svake. Lett for ondsinnede brukere å snappe opp saker det IKKE skal ha. Dette er såklart mulig på en switch også, men.. det blir med en gang noen hakk vanskeligere.. 2. Hvorfor i allverden kjøpte HUB nå når du får en GOD switch til 350 spenn? Viser til unex sin 8-porter på psdata(?)... Bruker den selv.. Svingod switch.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 1. HUB'er er sikkerhetsmessig svært svake. Lett for ondsinnede brukere å snappe opp saker det IKKE skal ha. Dette er såklart mulig på en switch også, men.. det blir med en gang noen hakk vanskeligere.. 2. Hvorfor i allverden kjøpte HUB nå når du får en GOD switch til 350 spenn? Viser til unex sin 8-porter på psdata(?)... Bruker den selv.. Svingod switch.. Tja, så hvis man får et godt tilbud på en hub så skal man ikke kjøpen den for og dele en ADSL-linje? Gi meg en grunn for at en switch gir bedere ytelse med ADSL? At det kan sitte med en sniffer og lure er som regel ganske uvesentlig i det markedet som heter hjemmenett med ADSL..... Lenke til kommentar
handbook Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 1. HUB'er er sikkerhetsmessig svært svake. Lett for ondsinnede brukere å snappe opp saker det IKKE skal ha. Dette er såklart mulig på en switch også, men.. det blir med en gang noen hakk vanskeligere.. 2. Hvorfor i allverden kjøpte HUB nå når du får en GOD switch til 350 spenn? Viser til unex sin 8-porter på psdata(?)... Bruker den selv.. Svingod switch.. Tja, så hvis man får et godt tilbud på en hub så skal man ikke kjøpen den for og dele en ADSL-linje? Gi meg en grunn for at en switch gir bedere ytelse med ADSL? At det kan sitte med en sniffer og lure er som regel ganske uvesentlig i det markedet som heter hjemmenett med ADSL..... 1. Hvor fan har jeg sagt at det gir bedre ytelse? Poenget er bare, tenk om disse naboene en dag vil dele litt filer o.l.? Eller kanskje skal nytte utstyret i en annen sammenheng enn kun aDSL? De hundringsene det koster ekstra for en switch sammenlignet med en hub er klart verdt det.. 2. Du vet aldri om noen gidder å sniffe deg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå