Slacks Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei Skal etterhvert kjøpe meg ny ekstern harddisk og er litt usikker på hvilke kontaker jeg trenger. Usb2 er jo en klassiker, men jeg har også firewire 400 på pcen og dette skal visstnok være litt raskere. Allikevel vet jeg ikke om det er verdt og betale en god del mer for firewire visst det er lite forskjell i hastigheten. Noen som vet om det er verdt det? En annen tanke er å gå for en E-sata versjon av samme harddisk til ca. samme pris. Hardisken skal brukes med en bærbar som fortiden ikke har esata kontakt, dette kan allikevel bli aktuelt i fremtiden om jeg bestemmer meg for å kjøpe et ekspresscard med en esata kobling. Så da lurer jeg på hva dere mener? Hva bør jeg ha av kontakter? Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Dersom du skal handle nå, synes jeg du skal forholde deg til det utstyret du skal ha nå. Kapasiteten på disker øker fort, og prisen går stadig nedover. Når det gjelder usb 2.0 vs Firewire 400, kommer det litt an på bruken. Ved overføring av små og få filer, vil du merke liten forskjell. Dersom du derimot jobber med store mengder småfiler eller store filer, vil du tjene en del på firewire. I teorien er usb 2.0 litt raskere enn firewire 400 480 mb/s vs 400 mb/s. I praksis er firewire en god del raskere, siden denne teknologien ikke er prosessoravhengig. Dersom du f.eks skal jobbe med litt videoredigering samtidig som du overfører data til/fra disken, vil firewire være helt overlegen. Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Må si meg enig med mr_trout når det gjelder fw400 vs usb 2.0. Jeg har også opplevd problemer med at diskene kobler ut ved overføring av store filmengder (mange GB) med usb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå