Gå til innhold

stativ til allroundbruk (D80)

Anbefalte innlegg

Jeg har en D80 og trenger definitivt et stativ (ser at stativ er diskutert tidligere på forumet, men trenger fortsatt hjelp). Dette skal brukes hovedsaklig innendørs, men vil også ha mulighet til å bruke det ute (event makro). Jeg har per i dag ikke et teleobjektiv, men vil kjøpe dette etterhvert (men vil aldri kjøpe en tung og dyr "profftele").

Jeg kunne tenke meg å legge ca 1000-1500 i et stativ m/hode. Jeg ser at kulehode vs 3-veis er diskutert en del tidligere her på forumet og ut i fra disse diskusjonene får jeg vel neppe et fungerende kulehode til denne prisen? Kom gjerne med konkrete forslag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mange ganger nevnt Velbon Sherpa 600 R her på forumet. Det er særdeles velegnet til macro siden det går lavere enn de fleste stativene i prisklassen, og når Japan Foto det på tilbud til under 800. Jeg har selv studert det stativet grundig, og det virker tillitsvekkende på meg. Selv kan jeg låne proffstativ når som helst, men lurer selv på å kjøpe det som ekstrastativ.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvordan takler Sherpa'en tyngre kamera som D200 (gjerne med batterigrep) og evt større objektiver (som 80-200 2,8)?

edit: glem det, la merke til at centeren ikke kunne "knekkes"

9380634[/snapback]

Knekking eller ikke, Velbon oppgir 4kg som høyeste vekt som det kan belastes med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg kjøpte dette stativet på JP i går for 799 kr. Virker meget bra til prisen, og har som tidligere nevnt i denne tråden en klar fordel i og med at man kan benytte det i lav høyde. Vekten er 2,1 kg og det kan bære kamera/objektiv på 3,5 kg.

Det følger med bæreveske til stativet

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Takk for fin trå. Da er Velbon Sherpa 600 R bestilt fra JapanPhoto.  :)

9411753[/snapback]

Ja, følger rådet jeg også, bestilte det nå. Prisen er ikke i butikken, men på nett, i tillegg kommer 99kr. i frakt.

Men som helt fersk må jeg spørre om: Passer dette til Canon EOS 400D? Eller må man ha noe feste-greier i tillegg? Og til hva slags fotografering har man mest bruk for det, for det er jo litt å drasse på, på en sykkeltur. Hadde tenkt å bruke det til macro fotografering, og kanskje til portrett inne, er det lurt? Vil gjerne ha litt nybegynner-tips.

Glemte å spørre om: De har et Velbon Ultra Lux F Triod til samme pris, så ikke helt hva forskjellen var. Noen som vet?

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Til RandiA: Rart at de ikke hadde det til 799 i butikken. Den prisen fikk i alle fall jeg.

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar
Til RandiA: Rart at de ikke hadde det til 799 i butikken. Den prisen fikk i alle fall jeg.

9421449[/snapback]

Det visste jeg ikke. så jeg betalte 100kr. mer. Kunne gått til butikken her også ja, men det stod at det var bare nettpris.

En gang var det 500kr. forskjell (butikk - nett)på noe jeg kjøpte hos Elkjøp. Gikk til butikken og skulle kjøpe det, da sa de det bare var nettprisen som var slik, så jeg valgte å ta det fra nett. (Det er ofte slik: "bare på nett" )

PS Jeg hengte meg opp i det som står over bildet, prisen gjelder bare i nett-butikk.

Nettpris

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har gått til innkjøp av dette stativet (600R) jeg også.

Foreløpig er jeg fornøyd med hvordan det fremstår. Jeg har ikke forsøkt å bruke det til macro ennå, men en gang i løpet av helgen kanskje.

Det er vanskelig å vite hva man mener om noe man har kjøpt før man har hatt og brukt det en stund.

Lenke til kommentar
Har gått til innkjøp av dette stativet (600R) jeg også.

Foreløpig er jeg fornøyd med hvordan det fremstår. Jeg har ikke forsøkt å bruke det til macro ennå, men en gang i løpet av helgen kanskje.

Det er vanskelig å vite hva man mener om noe man har kjøpt før man har hatt og brukt det en stund.

Ja, synes dette stativet fungerer greit. Jeg har heller ikke dristet meg på macro med det, tror man må ta bort midt-stolpen på en måte da? Du får gi noen tips når du har prøvd det.

RandiA

Lenke til kommentar
Ja, synes dette stativet fungerer greit. Jeg har heller ikke dristet meg på macro med det, tror man må ta bort midt-stolpen på en måte da? Du får gi noen tips når du har prøvd det.

RandiA

Midtstolpen er to-delt, så du skrur bare av den nederste halvdelen for å komme helt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...