Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av Firewall!

Anbefalte innlegg

Jeg sitter som sagt på fast linje. Jeg kjørte Norton Firewall 2002 for en stund, men etter mange mld. om angrep og trojaner osv.. ble jeg lei og fjernet den fra systemet.

Derfor lurer jeg på om det er strengt tatt nødvendig å ha dette inne? Jeg hadde den inne 1.mnd og fikk mange ``såkalte angrep``. jeg tror det er bare noen som har det gøy med å portscanne osv.

Jeg kjøre seff. Norton antivirus 2003 og denne stopper det meste av virus.

Så er det nødvendig å ha firewall? Jeg har jo passord på ftp'en og andre ting som jeg deler på nettverket. Jeg har ikke noe hemmelig ting på pc'en som kan medføre til at jeg blir et offer. Har kun det alle andre har.

Håper på noen seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
folk kan jo komme inn og gjøre noe faenskap da, men sannsynligheten er liten. Hørte om en som hadde fått kverket web siden sin

Jeg tror ikke det. Når jeg snakker om firewall, er det ment til privat bruk hjemme. Har aldri kjørt firewall på jobben. og der har vi hatt fast linje i 3 år. Men jeg vet ikke om dette er fordi vi kjører gjennom en server og nat nettverk?

Lenke til kommentar

Du er IT ansvarlig og mener at du ikke har eller har hatt en firewall mellom Internett og nettet ditt de siste 3årene og har fastlinje?

Høres jo bra ut...

ISP'n har en firewall løsning for deg da? Du sier dere har en Nat løsning er det i en router eller på en server?

Tror jeg ville sjekket opp dette, var jeg deg. Trist å få en overraskelse en dag.

Lenke til kommentar
Du er IT ansvarlig og mener at du ikke har eller har hatt en firewall mellom Internett og nettet ditt de siste 3årene og har fastlinje?

Høres jo bra ut...

ISP'n har en firewall løsning for deg da? Du sier dere har en Nat løsning er det i en router eller på en server?

Tror jeg ville sjekket opp dette, var jeg deg. Trist å få en overraskelse en dag.

det nettverket inneholder jo mange forskjellige nettverk. Det er liksom firmaer som har forskjellige nettverk. Jeg er kun It-ansvarlig for et firma. Så jeg vet ikke hvordan det er med hoved serveren som deler linja til oss. Hvert firma er utdelt 40mbits.

Nat løsningen er en server pc.

Lenke til kommentar

I Norton Personal Firewal er det bare å skru ned nivået på varsling. Selv kjører jeg høyeste nivå og får jo en del meldinger, men synes det er greit å ha oversikten. Om du ikke ønsker å vite alt som forgår skrur du som sagt ned varslingsnivået. Hendelsene blir jo logget og viktige trusler blir varslet.

Lenke til kommentar

Jeg ville vel foretrekke å ikke ha en "ordenlig" ip-adresse rett ut på nett. Du kunne jo vurdere å sette opp en boks av et eller annet som gir deg minimum NAT og gjerne litt brannmurfunksjonalitet også. Eller kjøpe en brebåndsrouter, eller en billig firewall. En personlig brannmur som Sygate eller NIS er andre alternativer.

Hvis du virkelig er rett på nett så er du jo utsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...