Gå til innhold

Hvordan virker en NAS løsning? Ethernet tilkobling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er jammen ikke sikker på hvordan den fungerer, men det virker som en veldig interessant og praktisk løsning.

På produktsiden hos WD står det at "Network setup is a breeze with our unique, powerful remote access software.". Jeg vil kanskje anta at det ikke er _så_ lett, men du kan vel sette den opp som en form for NAS som alle OS kan få tilgang til. Samba kanskje(?). Eventuelt må du installere programvare på alle maskiner for å kunne bruke den, men det virker noe tungvint.

Om noen vet nøyaktig hvordan dette fungerer så vil jeg også gjerne vite. :)

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Hei, jeg vurderer en slik disk : http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=45780

Jeg tenkte jeg skulle koble den til routeren og bruke den som eksten HDD, hvordan vil dette virke, er det vanskelig å sette det opp? Jeg bruker Linux og skal snart kjøpe inn en maskin med OSX, hvordan vil NAS løsningen fungere imot dette?

Takker for all info.

9373051[/snapback]

Har nylig kjøpt et par slike. Har ikke koplet opp med remote aksess enda. Men ellers er oppsettet veldig enkelt. Den blir seende ut som en disk på nettet. I tillegg kan en kople¨på nok en ekstern disk via usb på baksiden av boksen. Eller en kan sette de 500 GB opp som 2x250 i RAID. De bråker litt og de blir veldig varme. I tillegg følger det med software for automatisk backup som jeg heller ikke har prøvd. Men dersom du har en PC som kan stå på er det vel billigere å kjøpe rene eksterne disker.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat anskaffet meg en slik disk.

Den er formattert med et filsystem som skal være kompatibelt med linux. Var veldig enkelt å sette disken opp, brukte ikke medfølgende cd. Når du kobler den opp mot routeren får den tildelt IP-adresse som du deretter kan koble til via en nettleser.

Var utrolig enkelt å legge til brukere og delinger, og når dette er gjort er det bare å mappe delingene som en hvilken som helst nettverksdisk. Man kan også koble til denne disken via internett, og et medfølgende web-ui.

Eneste aberet for min del var overføringshastigheten, kom ikke over 6MB/s, men mistenker gamle og dårlige kabler fra pc og hd til router (D-Link DIR-655 gigabit) da jeg ikke får over denne hastighete under noen andre omstendigheter heller.

Lenke til kommentar

Ja, da blir jeg nok å bestille en slik 500 gig'er om ikke så lenge, da jeg kommer til å gå over til 2stk stasjonære maskiner, så er det en fordel for meg å ha printeren og eksterne harddisker på nettverket, slik at jeg slipper å koble de fra/til hele tiden

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat anskaffet meg en slik disk.

Den er formattert med et filsystem som skal være kompatibelt med linux. Var veldig enkelt å sette disken opp, brukte ikke medfølgende cd. Når du kobler den opp mot routeren får den tildelt IP-adresse som du deretter kan koble til via en nettleser.

Var utrolig enkelt å legge til brukere og delinger, og når dette er gjort er det bare å mappe delingene som en hvilken som helst nettverksdisk. Man kan også koble til denne disken via internett, og et medfølgende web-ui.

Eneste aberet for min del var overføringshastigheten, kom ikke over 6MB/s, men mistenker gamle og dårlige kabler fra pc og hd til router (D-Link DIR-655 gigabit) da jeg ikke får over denne hastighete under noen andre omstendigheter heller.

9374642[/snapback]

Jeg har gigabit-nettverk med cat5-kabel. Det går tregt. Mener å ha lest et sted at de er trege. Ellers får man jo aldri gigabit på et saånt netteverk etter det jeg forstår, men ca 110Mbit/s pelier jeg da å greie. Her var det langt under, men jeg husker ikke hvor mye.

Lenke til kommentar
Du kan lett streame film fra den ja.

PS: Man får ikke i nærheten av Gb med vanlige PC-er, det er korrekt, og du får det i hvert fall ikke med Cat5-kabler, tildels med Cat5e, men kjøp dere Cat6, så blir det nok andre boller.

9376725[/snapback]

Takker, nei, jeg blir å koble den til en switch som jeg bruker til ett trådløst nettverk.

Har en laptop og skal til innkjøp av en macbook i tillegg, så jeg trenger en 500gig med ekstern lagringsplass som enkelt kan acceseres fra begge laptoppene :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...