lassi90 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei. Min gamle harddisk tok kvelden her forleden, så jeg har gått til innkjøp av en ny. (For the record, en Samsung 160 gb hd, S-ata) Mitt problem er det at jeg ikke får pc-en til å finne harddisken, Har prøvd å sjekket i bios, fått den til å søke. Men den finner ingenting..... Har også prøvd med 3 forskjellige S-ata kabler. Hva er det jeg gjør galt? og hva kan jeg gjøre for å fikse problemet? Mvh G33kstuff - Lassi90 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Finner du ikke disken i forbindelse med nyinstallering? -kontrollere dokumentasjon for kortet ditt, vedrørende Sata porter og Bios innstillinger for kontrolleren. (drivere kan dog være nødvendig under installasjon). Finner du ikke disken under din maskin: kontrollere status i diskbehandlingen. G33kstuff---javel…..modell/merke da? Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Nettop satt inn disken nå, skal innstalere operativsystem på den. Når pcen starter opp står den bare å kjører. når jeg da går inn i biosen og ser på boot order for harddisker finner den ingen. Virker som den ikke klarer å gjennkjenne harddisken? (offtopic: G33kstuff = gammelt cs nick ) Lenke til kommentar
Sniken_123 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det jeg måtte gjøre på en pc var å deaktivere RAID funksjonen i bois Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Kan den være kommet på når jeg aldri har brukt den ? Prøvde med en annen hdd nå nettopp. den finner den med en gang, men ikke den nye. ( den andre var en 2 år gammel s-ata 200 ) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Kanskje du må se litt på det: og eventuelt for patch---se her, hvis du ikke har jumper på den. Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Nå fikk jeg den videre Men får bare beskjed om disk boot failure... har prøvd m 3 xp cder og 1 vista ....... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Har du CD-rom som first boot device? (finner du cdrom i bios under Ide?) Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 har dn som first boot device og finner den under ide Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) har dn som first boot device og finner den under ide 9374453[/snapback] Men en ikke initialisert disk det skulle starte opp, uten å taste noe. Men du får vel ikke valget om å taste ...en tast...du, eller? Kople fra disken og prøve å boote kun med cdrom tilkoplet, da bekrefter du noe, og osv.... XP cder er bootbare da? har du laget dem? Endret 27. august 2007 av wiberos Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 har dn som first boot device og finner den under ide 9374453[/snapback] Men en ikke initialisert disk det skulle starte opp, uten å taste noe. Men du får vel ikke valget om å taste ...en tast...du, eller? Kople fra disken og prøve å boote kun med cdrom tilkoplet, da bekrefter du noe, og osv.... XP cder er bootbare da? har du laget dem? 9374503[/snapback] Får ikke allternativet om å taste noe, cdene er originale.... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hm, det er merkelig da, MEN data er merkelig greier uansett!! Har du modell til hovedkort, så jeg kan lese litt, hvis det er der det halter? Lenke til kommentar
TronDoZY Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Si meg...Er det en rød ledning fra SATA til Harddisken? Hvis ja, da må du ha en floppy disk og installere drivere til RAID/SATA noe sånt. Endret 28. august 2007 av TronDoZY Lenke til kommentar
lassi90 Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 For å være helt ærlig vet jeg ikke modellnummeret. Jeg vet bare det er et "FIC" hk. Alle papirene på maskinen har desverre funnet samtidig med en oppussing. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Problemet nå er at PC-en booter ikke fra cd-rom eh? Du har fjernet den disken som tok kvelden. Var kanskje denne disken koplet på det samme kabel? I så fall må du prøve å få cd-rom som master. Du behøver ikke å ha noe harddisk i, før du ser at du klarer å boote fra cd-rom. Du burde resete bios i tilfelle du er usikker hva du har forandret, og ta det derfra. F5 skal resete til safe standard innstillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå