Donions Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Heisann. Sliter noe så innstinni.... med en D-Link DI-624 router. Modemet er Motorola SB5100E. GET abb. Har to stasjonære pc'er jeg skal ha på nett, samt en bærbar. Har gjort følgende; Modem får signal fra "vegg", D-Link får signal fra modem, og; PC 1 via kabel i port 1 på D-Linken. PC 2 trådløst via usb-port Bærbar har trådløst nettverkskort. Har de siste dagene slitt med at internett ofte, men uregelmessig ble brutt, slik at jeg måtte kutte strømmen på modemet og D-linken i 10 sek. Når jeg koblet til igjen virket alt ok til neste brudd. Når det brytes har jeg fått opp et gult utropstegn med beskjed om at jeg kun har begrenset lokal tilgang, mao jeg er ikke online. Siden dette ikke er en ønskelig tilværelse prøvde jeg i dag å oppdatere firmwaren på D-Linken. Dette skjer som dere kanskje vet på nett. Når jeg var halvveis i oppdateringen ble selvfølgelig nettet brutt. Etter dette har jeg ikke vært i stand til å få routeren opp & gå. Jeg ser at det ikke er lys i led for Status -som indikerer at D-Linken er oppe å går. Det lyser heller ikke i WLAN. Får derimot lys på power, WAN og port 1. Har prøvd å resette D-Linken tilbake til original konfigurasjon ved å dytte inn reset-knappen, dog uten synlige resultat. Har prøvd å kjøre installasjons-cd'en, men da får jeg melding om å sjekke at routeren er på - som den jo er, samt å sjekke kablene siden det ikke oppnås kontakt mellom D-Link og PC. Dersom jeg dropper D-Linken og kun kjører PC1 gjennom modemet virker alt helt fint og stabilt. Begynner å bli tom for ideer her...setter stor pris på om noen vil ta seg tid til å tipse meg i riktig retning. Endret 27. august 2007 av Donions Lenke til kommentar
soccet Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 hey. For å fikse problemet ditt. Må du hive den d.linken så langt du kan klare. Utgaven 624 har masse problemer med ustabilt nett. Det er noe av det værste d.link har laget spør du meg. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det er visst ikke så enkelt å unbricke denne, så tror du sliter. Er forøvrig litt enig med han over her om at DI-624 ikke er så veldig bra. Anbefaler at du kjøper en ny router. Skal du ha noe som er veldig bra så er D-link DIR-655 stabil og rask. Skal du ha noe rimelig så er Linksys WRT54GL helt ok til ca 500.- + frakt. Lenke til kommentar
Batstat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg har ikke formeninger om utstyret ditt er godt eller dårlig, og om det er det som er grunnen til dine problemer. Mitt råd er basert mine generell erfaringer på området, og gjelder kanskje ikke ditt utsyr. Modem bundlet med ISP (telenor og andre) var når ADSL var nytt ofte bare en ting, nemlig et modem. I dag er reglen at modemet også er en router. Dvs du får en lokal IP adresse på innsiden. Modemet ditt har ved et slikt oppsett en innebygd DHCP server. En DHCP server er greit, men to DHCP servere kan ofte medføre problemer dersom tiltak for å unngå problemene ikke blir iverksatt. De nye bundlene gir bedre sikkerhet, da du ikke er på rett på nettet med PC’n din. Men er i mindre grad plug and play, litt avhengig av tilfeldigheter. Hvordan løse evt problemer grunnet 2 DHCP servere? Det er flere måter å løse problemet på, men det enkleste er som regel å logge seg på modemet ditt, via et web grensesnitt. Gjøres ved å koble bort routeren din, koble PC’n direkte til modemet. Skriv ipconfig /all i et kommando vindu, gir IP adresse til din PC samt IP adresse og info om routeren din (som i dette tilfellet også er modemet ditt). Klarer du av en eller annen grunn bare å se IP adressen til egen PC, og den er på formen 192.168.1.73 f.eks så vil routerdelen i modemet ditt som regel kunne adresseres ved å oppgi ”http://192.168.1.1” i et browser vidu. Ikke alle routere har x.x.x.1 Du kommer til et innloggingsvindu, oppgi default brukernavn og passord. Se i evt manual, eller søk på nettet under ISP og navnet på modemet ditt. På en eller annen måte skal du nå få satt routerdelen på modemet ditt til å være være bridget. Ofte er router brukergrensesnittet på slike modem/router bundler komplisert. I motsetning til vanlig kommersielle router/switch løsninger du kjøper på komplett eller netshop. Mulig at de aller enkleste variantene nøyer seg med et kryss der du slår av DHCP server, det er lov å håpe men jeg tviler. Sist jeg gjorde dette for min søster, med utstyr fra telenor, var det en verdi til jeg måtte anngi (husker ikke hva) Skjønner du hvordan routeren din skal konfigueres ellers, så er det bare å boote modem og koble til routeren. Har du flaks så virker det nå. En annen måte å løse dette på er å akseptere at du har 2 DHCP servere, da må du konfiguere routeren din å benytte en annen IP range en hva som deles ut av modemet. Da vil modem/routeren din dele ut IP til routeren din, og routeren din vil dele ut IP til alt utstyr som henger på denne. Høres lett ut i teorien, men kan være litt hazzel det og. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Motorolaboksen er et rent kabelmodem og deler ut internett-ip. Det problemet som den kan skape er at den låser ipadresse til macadresse på nettverkskort. Det vil derfor lønne seg å slå av og på modemet etter man har koblet opp utstyret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå