Gå til innhold

EA: ps3 dev tools sucks!


_KroSjefen_

Anbefalte innlegg

En utvikler skal ikke klage, han skal finne løsninger. Makan til sutring.

9373617[/snapback]

 

 

Ein produsent, utviklar, og eit selskap etc, skal ikkje gå rundt grauten for å finne eit problem, dei skal gå rundt grauten for å løyse eit problem.

 

Så er ganske einig med deg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er likevel dårlig trekk av Sony å lage en platform det er vanskeligere å utvikle for. Hadde man brukt Quad Core 2 CPU i PS3 istedenfor Cell og slengt på litt mer RAM så hadde man hatt en maskin som var langt kraftigere enn X360, samt enkel å utvikle for.

 

Men nå var det vel verktøyene fra Sony, altså SDK, de klaget på. Ikke hardwaren.

 

Og Sony må ta SDK på sin kappe. Flere utviklere har jo også nå sagt at Sony har nesten ikke snakket med spillutviklere mens de jobbet med sakene sine, noe som førte til litt dårlig stemning og dårlig brobygning, og så får utviklerne plutselig slengt et SDK i trynet, som de må betale for å bruke - som de i tillegg synes er dårlig...

 

For å si det sånn, hvis jeg skulle lage en SPILLkonsoll, ville jeg hele tiden snakket med SPILLutviklere, fra starten av, før noe var lagd, og hatt en god tone. Utveklset ideer, osv.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

PS3 har ingen feil på hardwaren, det er en meget ideell løsning de har valgt.

Mere minne hadde alltids vært positivt, men det ville gjort prisen på maskinen enda dyrere, Quad Core CPU er en idiotisk ide på en konsoll på dette tidspunktet...

Den ville itillegg bruke mye mere strøm, uten at det ville betalt seg noe særlig i ytelse i forhold til Cell, og vært mye værre å kjøle ned.

 

Angående hvor vansklig det er å jobbe på PS3, så klarer små firma som Insomniac klarer å gi ut 2 trippel A produkter på 11 månder, det forteller meg at disse problemene er litt overdreven, selv om de sikkert kan være berettiget i noen tilfelle, og de bruker heller ikke middleware-snarveien.

 

Vi får se...

Lenke til kommentar
PS3 har ingen feil på hardwaren, det er en meget ideell løsning de har valgt.

Mere minne hadde alltids vært positivt, men det ville gjort prisen på maskinen enda dyrere, Quad Core CPU er en idiotisk ide på en konsoll på dette tidspunktet...

Den ville itillegg bruke mye mere strøm, uten at det ville betalt seg noe særlig i ytelse i forhold til Cell, og vært mye værre å kjøle ned.

 

Angående hvor vansklig det er å jobbe på PS3, så klarer små firma som Insomniac klarer å gi ut 2 trippel A produkter på 11 månder, det forteller meg at disse problemene er litt overdreven, selv om de sikkert kan være berettiget i noen tilfelle, og de bruker heller ikke middleware-snarveien.

 

Vi får se...

9375053[/snapback]

 

Er bare det att Insomniac er eid av Sony så att de klarer det er vell ikke så helvetes rart.

Lenke til kommentar
EA er egentlig den utvikleren jeg hører mest på når det gjelder slike saker. De er mer komfortabel hvis de lager et spill og bruker mer eller mindre samme engien i 10 år med bare litt oppgradering her og der, og klasker på noen ekspansjonspakker i ny og ne og kaller det "nytt innhold" fremfor å lage nye spill.

 

 

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette gjør EA bedre til å uttale seg en andre som faktisk prøver å lage nye(!) spill.. EA's sine spill er som regel låst til et paradigme og blir der.

 

Ser der snek seg inn en leif i mitt innlegg, mente EA er den utvileren jeg hører minst på, ikke mest. Makan til slørven skriving fra min side, og ikke minst slørven lesing før jeg posta :p

Lenke til kommentar
Ser der snek seg inn en leif i mitt innlegg, mente EA er den utvileren jeg hører minst på, ikke mest. Makan til slørven skriving fra min side, og ikke minst slørven lesing før jeg posta tongue.gif
Hehe, der steg du en stjerne i mine øyne. Var en litt suspekt uttalelse :p Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
...... now we make the game for 360 first ...... don’t have the time ........ to really add to much more. It will change in the future, but for now it sucks.”

 

KILDE

9372619[/snapback]

 

Altså han sier PS3 spillene er litt bedre enn 360 nå, men vil bli mye bedre i fremtiden. :hmm:

9372814[/snapback]

 

 

Du tolker nok setningen feil gitt. Det er stikk motsatt han sier.

 

In the last generation we would make the game for PS2 and then port it over to Xbox, but because Xbox was easier to develop for, we could actually enhance the title a little if we wanted to.
- Laget spillene til PS2 først, også portet over til Xbox1 fordi det var lettere å programmer til X1 og de kunne jobbe mer med ekstras til x1 versjonen.

 

 

The case with this generation is different, now we make the game for 360 first and then port it over to PS3, but we really don’t have the time to mess with how the PS3 works to really add to much more. It will change in the future, but for now it sucks.”
-Nå lager vi spillene til 360 først (underforstått: fordi det er enklere) men har ikke tid til å legge til mer innhold til PS3 versjonen fordi vi klusser for mye med å få det eksisterende til å kjøre noenlunde ok. Endret av MrLee
Lenke til kommentar
En utvikler skal ikke klage, han skal finne løsninger. Makan til sutring.

9373617[/snapback]

 

Avean, om du hadde sagt dette i en hvilken som helst annet kontekst i en økonomi klasse ville du blitt hengt. Å legge problemer til de som skal bruke ens eget produkt er kortsiktig, lite gjennomtenkt og alt i alt dårlig forretning.

 

Selvfølgelig skal de klage om noe ikke er tilfredstillende, det er jo en av hovedpunktene til å dytte utvikling videre, at noe er utilstrekkelig. Om du lager ett produkt, og ingen klager, vil du ikke prøve å forbedre det for forbrukeren sin del, men heller det som gagner en selv.

 

Jeg har ikke lest mye klaging om xbox 360 sitt utvikler verktøy, men endel om PS3 sitt. Skal ikke utviklere klage når den ene tydeligvis gir de bedre verktøy å bruke med? At de i det hele tatt klager, og ikke bare gir blanke og dropper PS3 er, om noe, positivt siden det kan få Sony til å rette feilene slik at flere vil se på PS3 mer likestilt å utvikle til enn Xbox 360.

 

PS: Avean, du kan få kjøpe en spade uten skaft av meg og finne på en finurlig måte å grave med den, men ikke klag. k?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Er bare det att Insomniac er eid av Sony så att de klarer det er vell ikke så helvetes rart.

9376250[/snapback]

Må bare påpeke at Insomniac er uavhengig, de har bare valgt å utvikle for playstation-plattformen. Men de har nok et tett sammarbeid med sony, så de får nok omtrent samme supprt som sonys egne studioer.

 

 

For å bevege meg til bake til topic. Vi har hørt en del utviklere klage på dette nå. Uansett hvodan man vrir og vender på det, er det ikke bra. Alle nye plattformer er uvant i starten, er det dette de klager på er det ikke så alvorlig, men disse utviklerene har da gått gjennom flere slike plattformskifter før, så de burde vite hva det innebærer. Men er det derimot uvanlig vanskelig å lage spill på ps3 kan det bli en medvikrende faktor til at konsollen flopper. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, jeg spår ingneting. Men dette kombinert med lave salgstall er en oppskrift på fiasko. Med mindre salgstallene til ps3 tar seg opp vil utviklerne foretrekker å utvikle for andre plattformer, da de vil bruke kortere tid å lage spillene samt at de vil selge bedre.

Lenke til kommentar
In the last generation we would make the game for PS2 and then port it over to Xbox, but because Xbox was easier to develop for, we could actually enhance the title a little if we wanted to.
- Laget spillene til PS2 først, også portet over til Xbox1 fordi det var lettere å programmer til X1 og de kunne jobbe mer med ekstras til x1 versjonen.

 

 

The case with this generation is different, now we make the game for 360 first and then port it over to PS3, but we really don’t have the time to mess with how the PS3 works to really add to much more. It will change in the future, but for now it sucks.”
-Nå lager vi spillene til 360 først (underforstått: fordi det er enklere) men har ikke tid til å legge til mer innhold til PS3 versjonen fordi vi klusser for mye med å få det eksisterende til å kjøre noenlunde ok.

9377053[/snapback]

Er det bare jeg som synes dette var litt rart, men tanke på erfaring med Ps2 osv?

 

Ps2 har vel uten sidestykke vært den konsollen som det har vært vanskeligst å programmere for opp igjennom tidene (Arrester meg gjerne her, med det er mitt intrykk). Og trenden var da å først gjøre noe på Ps2 og så porte det over til Xbox ( Som jeg tror er ganske lik å programmere for som 360 og en PC)..

 

Nå har vi fra alle hold fått høre at det er lettere å programmere for Ps3 enn det var for Ps2 (men fremdeles er det vel lettere for Xbox og 360), men NÅ er trenden å starte på 360 og så porte koden over til PS3 og dermed ikke få tid til å gjøre det like bra..

 

I fail to see the logic akkurat der. Men,men

Lenke til kommentar

Nå har vi fra alle hold fått høre at det er lettere å programmere for Ps3 enn det var for Ps2 (men fremdeles er det vel lettere for Xbox og 360), men NÅ er trenden å starte på 360 og så porte koden over til PS3 og dermed ikke få tid til å gjøre det like bra..

 

I fail to see the logic akkurat der. Men,men

9377546[/snapback]

 

Poenget er vel ikke at de ikke får tid til å gjøre det like bra, men.....

 

....don’t have the time to mess with how the PS3 works to really add to much more.
..... å legge til mye mer.

 

Det er enklest for de som utvikler til flere plattformer å utvikle på den med minst kraft, for så å legge til egenskaper på den kraftigste plattformen. Det er nok lettere å legge til noe enn å prøve å få det de har til å fungere på en svakere plattform.

 

XBOX var vel kraftigere enn PS2 og derfor ble PS2 brukt som første plattform.

 

Dette er selvsagt ikke saken for de som utvikler kun for en plattform og da bare har den å tenke på.

Lenke til kommentar

men konkurerer i en helt annen kategori.

 

Man kan argumentere med at "logisk sett så er det og det mer riktig" men det forandrer ikke meningen til personen som skrev innlegget slik han skrev det. Det er egenltig veldig lite rom for å mistolke de to avsnittene.

Lenke til kommentar
Er bare det att Insomniac er eid av Sony så att de klarer det er vell ikke så helvetes rart.

9376250[/snapback]

 

Sony kunne sikkert tatt EA under SCEWWS sine vinger, hvis EA hadde villet..

Problem solved.. :p

9376758[/snapback]

 

Det har Sony ikke økonomisk ryggrad til å klare ikke M$ heller for den saks skyld

Lenke til kommentar

Hehe, Electronic Arts er et lite fillefirma i forhold til Microsoft, hadde ikke vært noe problem for MS og "tatt dem under sin vinge". Mens EA har en årlig inntekt på 200-300 millioner dollar, så har MS 14-15 milliarder dollar.

 

EDIT: Nei, beklager, 14-15 milliarder dollar er vel nærmere det de tjener i kvartalet, ligger på rundt 40-55 milliarder dollar i årlig inntekt. Netto.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Gikk litt i surr med begrepene og tallene der, BTK. MS rapporterte nettopp at de omsatte for litt over 50 milliarder dollar i "fical year 2007" som var over i juni. Dette gav et overskudd på rundt 14 milliarder etter skatt. .

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...