stud3315 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei! Som emnet sier har jeg ikke lenger noe E-300, men må jo ha et nytt speilrefleks. Etter å ha lest mye nå håper jeg å få råd om hva jeg bør kjøpe. Leser at det kan være lurt å kjøpe kun hus og ikke kit, for så å kjøpe et bedre objektiv. La oss si at jeg kunne tenke meg E-510 med double zoom kit, og at det er der jeg kan legge meg prismessig. Hva kan alternativene være, med et objektiv som dekker litt av begge behovene? Ser at 14-54 til Olyumpus (Zuiko) skal være helt fantastisk, men det er en smule dyrt, i alle fall sammen med E-510. E-300 var vel nokså stort sammenlignet med de nyeste E-400/E-410, EOS 400D etc, og vi synes det var meget godt å bruke, men går ikke av veien for et litt mindre. Nå skriver jeg bare om Olyumpus, men dersom noen kan hjelpe må dere bare gi råd om andre merker og sammensetninger. PS! Er det fortsatt noen tilbud der ute som gir deg en gratis blitz? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Du bør sjekke ut Nikon D80 med 18-70mm. Den er i samme prisleie. Et annet godt kamera som selges til gunstig pris er Canon EOS 30D, men da er det ikke penger til optikk Tom Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Et annet godt kamera som selges til gunstig pris er Canon EOS 30D, men da er det ikke penger til optikk Tom 9372683[/snapback] Er bare å drille et hull i ''støvhetta'', så kan ein bedrive pinholefotografi (støvhetta- er da den ef-mount-capen som eg ikkje kjem på kva heiter...) Men i følge PMnormal så går det jo ann å kjøpe sigma sin billige normal-zoom, 18-50mm F3.5-5.6 DC, denne koster da litt under 1000-lappen. [edit:] liten feil her, takk tomsi42 for rettelsen [\edit] Endret 27. august 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 JA men da sier vi det. Seriøst - er det kun Nikon D80 som kan sammenlignes i pris etc. Det mangler støvfjerning etter som jeg ser - har det bildestabilisator? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 JA men da sier vi det. Seriøst - er det kun Nikon D80 som kan sammenlignes i pris etc. Det mangler støvfjerning etter som jeg ser - har det bildestabilisator? 9373042[/snapback] Mangler støvfjerning, men da denne kun fungerer på Oly (stort sett), så er det ikkje noko særlig tap uansett, mangler bildestabilisator i huset ja, men nikon har dette i ein god andel av objektiva sine. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 JA men da sier vi det. Seriøst - er det kun Nikon D80 som kan sammenlignes i pris etc. Det mangler støvfjerning etter som jeg ser - har det bildestabilisator? 9373042[/snapback] Ingen av delene - det gjelder også Canon 30D. Jeg er av de som ikke ser behovet for det. En skikkelig blåsebelg holder støvet unna for de fleste, og en monopod er en billig erstatning for bildestabilisering. Som turnipkongen så riktig påpeker, så er den billige Sigma 18-50mm'eren et helt greit objektiv til en hyggelig pris. (50mm, ikke 55mm som alle de andre). Tom Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 og en monopod er en billig erstatning for bildestabilisering. 9373297[/snapback] men IS på monopod er det beste rett etter tripod da seff. Som turnipkongen så riktig påpeker, så er den billige Sigma 18-50mm'eren et helt greit objektiv til en hyggelig pris. (50mm, ikke 55mm som alle de andre). 9373297[/snapback] okey, takk for rettelsen Lenke til kommentar
Djengis Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hmm .. dette sier vel alt om hvor populære Olympus' kameraer er blitt etterhvert, når du blir robbet for et gammelt e-300 ;-) Uansett: selv om du spør om alternativer til Olympus, vil jeg bare si at hvis du var fornøyd med e-300, vil du elske e-510... Har selv e-1 og en del zuiko-objektiver(50mm, 11-22, 14-54, 40-150), samt 510 double zoom kit. Selv om kitbojektviene som fulgte e-510 ikke er på nivå med 14-54 (som jo er veldig bra) er de definitvt mer enn brukbare. Jeg tar gjerne disse med som gode alternativer til bla 14-54 hvis jeg skal pakke lett. Lykek til! Lenke til kommentar
stud3315 Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Takk for den Djengis. Et litt seriøst svar..... Det der over her forstår jeg meg ikke på Det er noe med når man har hatt et merke så kan man bli litt forelsket. Vurderer å få en kompis til å ta med 14-54 fra USA senere. Der er det jo halv pris. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har nesten lyst å bytte ut mitt E-500 med et 510... virker som et meget bra kamera. Kit-objektivet som følger med skal jo faktisk være et av de bedre kit-objektivene på markedet. Har selv 14-54 som er fantastisk...., men denne kan du jo spare opp til etterhvert. Jeg har kit 14-45, men dette ligger bare og samler støv etter jeg fikk 14-54 Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Kjøp E-510, det vil du ikke angre på. Flott med stabilisator i huset, og så har du jo alle de glimrende Zuiko objektivene som alle er designet for akkurat det formatet. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kjøpte selv nettopp E-510 med dobelt zoom kit. Det første som slår meg er hvor lett og hendig både kamera og objektiver er i forhold til Nikon D70 jeg hadde før. Telezoomen på 40-150mm er bare ørlitt større enn 14-45mm objektivet. Liker godt 4-3 systemet og hva det gjør med størrelsen på objektiver (og kameraer). Ser frem til å teste kameraet og 40-150mm på et stativ og se hvor bra det tar bilder av solnedganger og månen etc. Angrer ikke på at jeg "konverterte" fra Nikon til Olympus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå