Gå til innhold

Berolige vifta i laptopen

bosannes

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som er veldig fin bortsett fra én ting - den bråker noe så helt hinsides når vifta slår inn. Har fått satt ned multiplieren på cpu'en en god del, og dermed også fått satt ned spenningen (fra 1,3V til 0,87V).

Nå har vifta gått fra å stå på 95% av tida til, vel - langt mindre. Skrur seg nå på kun i få sekunder ca hvert kvarter elns.

Problemet er bare det at når vifta setter inn, så går den 100%, og selve vifta er nok ganske billig for å si det sånn... Den bråker da langt mer enn min stasjonære pcer, og er mer på nivå med en håndholdt støvsuger. Helt sant.

Uansett, nok svada. Jeg trenger ganske enkelt at den aldri kan gå fortere enn - si 50 prosent, eller for den saks skyld 30%. Regner jo med den vil bruke lengre tid på å kjøle ned, men forhåpentligvis vil den bli nærmest lydløs.

Har ikke klart å få det til gjennom software, så jeg tenker å sette en motstand på ledningen elns. Et annet alternaltiv kan jo være å bytte ut hele vifta, da det helt klart bør finnes bedre alternaltiver enn den som står i. Klarte dog ikke finne noe på microplex. Regner med det er radial vifte jeg trenger?

Har lagt ved et bilde dere kan ta en titt på, for så å komme med tips :D

post-649-1188240524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...