Gå til innhold

Evinrude 20hk 80-talls - problemer...


Anbefalte innlegg

Hei! Fint forum!

 

Har en Evinrude 20 hk som er fra 80-tallet en gang. Den tuller og ødelegger gleden ved båtlivet! Er ikke erfaren med påhengere så jeg søker hjelp her med fare for at dette kan være elemtært.

 

Motoren starter nokså lett og går pent. Problemene oppstår tilsynelatende når motoren blir varm/etter en stund. Og plutselig er den helt umulig. Problemene kan beskrives slik:

 

Motoren går som sagt jevnt men slukker seg selv når den sette UT av gir fra revers. Fra forover går det greit. Av og til begynner den å hoste og kommer med et kraftig FUTT! som stopper motoren. Da er den litt lei å få igang igjen.

 

Har observert følgende:

 

1) Noe vannperler og smuss i tanken, har skillt fra dette, kjøpt ny tank og slange(den forrige lakk litt ved belgen) og fyllt på ny bensin. Åpnet bensinfilteret og fjernet noe smuss.

 

2) Forrige eier anbefalte 2% olje, men det er merket 1% på motoren. Jeg har prøvd å fortynne litt men bensinen er nok mer enn 1% fortsatt.

 

3) Det samler seg litt veske foran spjeldet i bunnen av luftinntaket når motoren står i tomgang en stund.

 

4) En stor skrue med svart plasthette på foran på gasseren (antar at dette blandingskruen) er åpnet 3/4 omdreining. Det er ikke filter på forgasseren.

 

5) Motoren går fint på tomgang og full gass men jukser litt på litt lavere enn halv fart når den går slik en stund.

 

6) Motoren hadde ganske mye og blå røyk, men er nok mer hvit etter at jeg har fortynnet bensinen. Synes det er litt mye røyk.

 

Har som sagt prøvd å fortynne bensinen og fjernet noe smuss/vann. Men har ikke hatt forgasseren av. Har prøvd å stille blandingsskruen, men det gir lite virkning. Motoren går jevnt over dårligere når den reduseres, men det skjer ikke noen påtagelig endring når den åpnes mer, opptil flere omdreininger.

 

Spørsmålet er nå; hvordan går jeg videre i feilsøkingen? Hvor stor er toleransen for vann etc i tanken på slike motorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk bensinpumpa di. inne den sitter det en membran av gummi, hvis det er blitt ett bitte lite hull i den, vil den blø igjenom for mye bensin i forhold til hvor mye motor bruker, det overskytende drivstoff vil komme ut igjen av forgasser og inn i luftfilter, da vil du kunne se anntydning til bensin/olje søl ved luftinntak.

 

motor vil ikke gå rent med for mye bensin i systemet

 

hadde samme problem med en yamaha 30 hk

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
har kjøpt ny tank og slange.

Av og til begynner den å hoste og kommer med et kraftig FUTT! som stopper motoren. Da er den litt lei å få igang igjen.

For mye olje! Står det 1%, kjør 1%

Mange tanker har for lite lufting også. Så kjør en runde uten at tanklokket er helt tett og fastkrudd.

Er tidlig enda og er litt trøtt, så beklager om jeg har oversett noe.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
har kjøpt ny tank og slange.

Av og til begynner den å hoste og kommer med et kraftig FUTT! som stopper motoren. Da er den litt lei å få igang igjen.

For mye olje! Står det 1%, kjør 1%

Mange tanker har for lite lufting også. Så kjør en runde uten at tanklokket er helt tett og fastkrudd.

Er tidlig enda og er litt trøtt, så beklager om jeg har oversett noe.

9375065[/snapback]

For mye olje er ikke problemet. Vil nok tro det er forgasser\tenning som sliter.

Lenke til kommentar

OK takk for svar!

 

Går ikke ut fra at det er tenning, siden motoren starter lett og går pent mye av tiden. Var redd for at det kunne være toppen, at det lakk vann inn i sylinder når motoren ble varm.

 

En annen ting, jeg hadde på kondensfjerner på tanken, skjønner nå at det er en dårlig ide siden den vil ødelegge smøreegenskapene til oljetilsetningen etter en tid.

 

Hva er toleransen for vann i bensintanken på slike motorer?

 

Satser på at det er forgasseren som må renses. Hvis man tar denne av, hva gjør man da med alle små slanger etc, setter man på nye strips eller tåler de å trekkes av med strips og presses tilbake etterpå?

Lenke til kommentar

Hvis du tar av forgasseren så løsne slangene fra den, som oftest er det kun den ene slangen fra bensinpumpa som er festet med en klemme, hvis du er forsiktig går dette greit.

 

Sjekk blandingsskrue for luft/bensin, den står på forgasseren, på toppen eller siden, du kjenner den igjen ved at det er montert en spennfjær under skruehode.

 

Når du etter å ha renset forgasseren og montert denne tar du og justerer denne skrue helt i bunn, tell antall omdreininger hele/halve og kvarte, skru ut igjen til samme omdreingstall du hadde når du strammet inn, start så motoren og juster inn eventuelt ut gradvis mens motoren går, når motoren øker noe på turtall så ta en prøvetur, vær forsiktig så du ikke fester klær eller annet i svinghjulet mens dette pågår, tell også antall hele/halve og kvarte omdreininger du stiller inn på slik at dette huskes til senere en gang.

 

2% olje bør du nok kunne bruke, dvs 2 dl på hver 10 liter du fyller på, dette er lett å huske.

 

En tidlig 70-talls Suzuki jeg hadde brukte 1 liter olje på 24 liter bensin, det etter fabrikkens spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Hei!

 

For å hjelpe andre poster jeg løsningen på problemet mitt her.

 

Det hjalp ikke å rense forgasseren , men det førte til at jag fikk fokuset bort fra troen på at det var vann og smuss som var i tanken som var eneste årsak. Tok av plughettene etter tur og fant ut at motoren faktisk bare gikk på en plugg. Sjekka pluggtypen og denne viser seg å være feil! Kjøpte nye plugger i dag og skifta - motoren går nå som en klokke, får ikke kvælt den.!

 

Pluggene som satt i var av typen uten bøyle og den ene (som ikke gikk) hadde sprukken isolasjon rundt elektroden og begge var helt svarte. Håper at den ødelagte pluggen bare er et resultat av at det var feil type.

 

Å sjekke pluggene er vel elementært, og skjønner nå at det var litt dumt ikke å starte der, men hva skal man tro når forrige eier påstod at motoren nyoverhalt og alt bra? Dette viser at man ikke kan ta noe for gitt, antar at forrige eier må ha hatt problemer selv siden det var tre feil som nå er rettet:

 

1 . ca 2 dl rusk og vann i tanken

2. pluggene var feil type og en var ødelagt

3. det var lekasje ved belgen på bensinslangen

 

 

har lært mye om påhengere nå og at man ikke skal fiksere seg på hva man tror er feil siden det kan være en kominasjon av flere feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...