Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

93-modell Opel Astra 1.7TD

ftfoi

Anbefalte innlegg

Vurderer nå sterkt å kjøpe en 93-modell Opel Astra 1.7TD for å bruke som pendlebil, da jeg har hørt at motorene skal være driftssikre og at de går billig. Motoren har gått ca 120000km, og eieren er selger for Opel, så forhåpentligvis har han hatt den hos sine egne mekanikere.

Hørt at forbruket ved fin kjøring ligger rundt 0,4 på mila. Er dette oppnåelig, eller er det drømmetall?

Er det noe spesielt jeg bør tenke på når det gjelder denne?

Alle tips mottas med takk.

PS!

Om dere har sett denne postingen på et annet forum, så stemmer nok det ganske bra. Ikke mening å spamme, men jeg vil gjerne ha svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Disse motorene er produsert av Isuzu og noen av dem ple produsert med elendig register reim, dette er nok byttet på din bil med den km. standen. Pass opp for rust! 0,4 tror jeg ikke du vil klare, 0,6 tror jeg mere på.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
De astraene der er bygget av dritt. Hold deg unna. Nå vet jeg ikke hvordan dieselmotoren er, men bensin utgavene er ubrukelig.

Karroseri og kvalitet er heller ikke mye å skryte av.

9372515[/snapback]

Bensinmotorene som står i astra-f brukes også i mange andre opler: Corsa, Kadett, Vectra, Astra-g, Zafira, Omega og Calibra. Eneste motoren som står kun i astra-f er C18XE/C18XEL (1,8 16v), denne motoren har ikke jeg hørt mye tull med. Hvilken motor tenkte du på? Kunne vært en idè å utdype "bygget av dritt"

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Har selv en 95mod Astra stv. med 1,7 td motor. Den har rullet 264 000km. Bilen var egentlig et impulskjøp, men at jeg kjøpte den har jeg ikke angret på. Har hatt bilen i 3 måneder og kjørt ca 5000 km så driftsikkerheten kan jeg ikke si så mye om, men har ikke hatt noen problemer så langt.

Motoren har vel ca 80 hk og 170 nm om jeg ikke husker feil. Som pendlerbil fungerer denne bilen utmerket, men skal du trekke henger merker du godt at du kunne hatt noen hestekrefter ekstra.

På veldig rolig langkjøring er det ikke umulig å komme ned mot 0.4 pr mil. Har vært nede i 0,42 på det laveste. Det sies at sedanutgaven skal være enda litt gjerrigere på forbuket. Normalt forbruk på blandet kjøring ligger på rundt 0,5 pr mil.

Ellers er bilen billig å forsikre, noe som var viktig for bilkjøpet.

Vær oppmerksom på rust. Å utbedre det blir fort dyrt.

Her er en brukttest av den nevnte bilen:

Opel Astra 91-98

Lenke til kommentar

Dette er bare svadasnakk!

Foreldrene mine hadde en Astra 1,7 Turbodiesel fra 93-98 og eneste som ble skiftet var bremseslangene.

Har hatt 2 Astra selv! Den ene kjørte jeg på dynga grunnet mye rust!

Før jeg leverte den til opphuggeriet kjørte jeg motoren så hardt som overhodet mulig uten at toppakningen og andre deler røk.

Det var en C16SE (1,6i)

På bilen jeg har i dag har jeg kunn skiftet slitedeler som drivknuter, plugger og regreim.

Har du en Astra med diesel-motor har du bil i mange år

Lenke til kommentar

Bortsett fra sesteen som har hatt Opels mandagsbiler, så virker det som om det er rust jeg må passe på.

Det er noe rust på høyre bakskjerm, som skal tas så raskt som mulig, ettersom vinteren er på vei. Ellers skal bilen være i fin stand. Så forhåpentligvis tøffer jeg rundt i en diesel til helga.

Lenke til kommentar

Har ikke vært noe spes tull med dieselmotorene, men bensinmotorene har det vært litt. Reg.reim ras, brente ventiler og def. toppakning er ganske vanlig. Har faktisk 2 topper til overhaling as we speak. (ok, den ene er vectra)

Jeg ser ikke på astra som noen kvalitetsbil, men orginal deler er billig og det er kurant og skru på. Alle skrur på dem så man får pressa prisene ganske langt ned.

Komme seff helt ann på vedlikeholdet av bilen, men i løpet av bilens livsstid har som regel toppen vært av 1 eller 2 ganger.

Dette er jo bensin da. Dieselen motorer har jeg ikke stor kunnskap til. Det har gått et par dynamoer opp gjennom tidene, men ellers er jeg blank.

Lenke til kommentar

Samma følelse jeg sitter med. Diesel motorene kan godt være en helt annen kvalitet, for de kjenner ikke jeg til heller.

Det er ikke svada, det er realtiet. Motoren er største svakhet teknisk. Det er alt fra reimer til topper. Ellers så ruster bilen noe så jæveli. Dempere osv er heller ikke mye å skryte av. Det finnes bedre biler å få enn det.

Bilen er ok å se på, god å kjøre. Men ellers en mandagsproduksjon.

Lenke til kommentar

Morsom tråd. Jeg har en sånn bil, bare 95-modell stasjonsvogn. Den har nå gått 301 000 km. Kjøpte den for 5 år siden, da hadde den gått litt over 200 000 km.

Forrige eier gjorde ingenting med den. De bare byttet olje og kjørte. Jeg vet det fordi forrige eier var mine foreldre.

Jeg har gjort litt mer.

Eksospotta rustet i stykker og ble byttet, 500 kr.

4 støtdempere dårlige, ble byttet, 1000 kr.

Vannpumpe begynte å lekke, byttet, 400 kr.

Bremseklosser foran byttet, 200 kr.

Motoren har ett velkjent problem, ifølge engelske forumer. Det er startvansker på kald motor. Problemet inntreffer vanligvis i intervallet 150 000 km til 250 000 km. Ventilene tetter ikke lenger på kald motor, og må justeres. Da jeg gjorde det kostet det meg ca 400 kr i deler og 50 kr i verktøy.

Det er nesten ikke rust på min bil, bare litt overflaterust på hjulbuene bak.

Registerreima hadde jeg tenkt å bytte i sommer, men nå er det blitt så kaldt ute om kveldene. Tror jeg drøyer til neste år.

Motoren er av den gammeldagse typen. Den bråker, vibrerer og spytter ut svart røyk ved oppstart. I tillegg har den turbolag som går utenpå alt annet jeg har kjørt.

Når tankmåleren står i bunn, så kan jeg fylle på ca 44 liter. Med det kan jeg kjøre litt over 900 km. Det er litt køkjøring, men mest 80 - 100 km/h.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...