DoReMi Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei Har blitt mer å mer begeistret for små subber i lukkede kasse, og vil nå oppgradere! Har idag en 12`` Rf Punch P2, og syns denne er mer enn bra nok, men kunne hatt litt mer bass på noen områder! Hva anebefaler dere? Må være mindre enn 16cm i dybde, kassa er på ca 21 liter! om det blir 2 stk, så blir det 2 kasser, istedenfor 2 subber i en kasse Bør helst ikke være tungdrevne, da forsterker leverer 2x200 rms watt! Helst noe som spiller som Rf, er veldig fornøyd med den Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det er vanskelig å finne noe som "spiller som RF", store deler av gjengivelsen kommer fra kassens frekvensrespons, Q-verdi, fasegang og integrasjon med både kupè og resten av anlegget. Skal ikke være lett er jeg redd Men hva er det du savner per i dag? Det kan f.eks. være at et forsterkerbytte er det som trengs.. Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 hva mener du med mer bass på noen områder.. spiller den lite dypbass eller er det noe annet? en P2 bør trykke nok den. hvordan bil har du? kan kanskje være en litt for strømsvak forsterker Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Savner litt mer bass for å si det slik, blir litt for tamt på noen sanger! Og jeg gidder ikke å begynne å bruke load å slik på spilleren, det bare ødelegger lyden! Kunne kanskje spilt litt hardere på rockesanger Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 hva mener du med mer bass på noen områder.. spiller den lite dypbass eller er det noe annet?en P2 bør trykke nok den. hvordan bil har du? kan kanskje være en litt for strømsvak forsterker 9372620[/snapback] Er en Mitshubitshi Galant:) Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Har du 2800kr kan du bruke en SEAS Lotus SW300/1. Det er en veldig god 12". Lineær slaglengde på hele 27mm, og spiller utrolig dypt. Elementet er i verdensklasse, og er på toppen av det hele norskprodusert Brokobler du forsterkeren din, så har du 4-500W RMS tenker jeg, og det burde holde, selv om subben takler 500W RMS. Det blir i så fall snakk om utbytning av det gamle elementet ditt, så du får "bare" 1x12". Link til SEAS Utdypende spesifikasjoner Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Lotus tolvtommeren er et meget godt element, men det er (såvidt meg bekjent, Seas har ikke maskinpark til å produsere større elementer enn 10"), ikke norskPRODUSERT, bare norskdesignet. Men det spiller liten trille hvor det er satt sammen, så lenge det spiller bra. Om du liker rock har Tangen AV-design tilbud på Beyma 18G50; 2500,- per stykk. Til å være en 18-tommer av den kvaliteten er det direkte grisebillig! Den sprenger nok kassestørrelsen din med god margin, men... ærlig talt, rock blir ikke morsommere enn på store, gode PA-elementer! Og følsomheten er 98 db... Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Har du 2800kr kan du bruke en SEAS Lotus SW300/1.Det er en veldig god 12". Lineær slaglengde på hele 27mm, og spiller utrolig dypt. Elementet er i verdensklasse, og er på toppen av det hele norskprodusert Brokobler du forsterkeren din, så har du 4-500W RMS tenker jeg, og det burde holde, selv om subben takler 500W RMS. Det blir i så fall snakk om utbytning av det gamle elementet ditt, så du får "bare" 1x12". Link til SEAS Utdypende spesifikasjoner 9372764[/snapback] En 12`` kan jo spille ræva av 2x12`` , så det gjør ingenting Men er den kortere enn 16cm? Har ei veldig ``tynn`` kasse skjønner du! Men jeg betalte bare 800,- for Punch`en, så er det verdt å kjøpe denne som er 2 store dyrere? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Den har 155mm innbyggningsdybde, så ja; den er kort nok. Om det er verd 2000 ekstra er opp til deg å bedømme. Den er ikke dyrere enn at du får hva du betaler for, i massevis. Så det er opp til deg om du tar deg råd Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Men ser at det er anbefalt lukket kasse på 30 liter, min er på 20, og vil nødig bytte ut den! Har funnet ut at den faktisk er utrolig bra, så det beste var om det fantes noen elementer som ble best utnyttet i den størrelsen om dere skjønner Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Volumet er anbefalt, desuten, hvis du skal selge den gamle subben kan du sikkert få en del ekstra om den er i kasse med riktig størrelse. 10 liter er en del, så du vil kanskje miste litt fylde eller dybde. Mulig elementet ikke kan presses like mye i en såpass mye mindre kasse, er ikke helt sikker på konsekvensene; men det skal ikke være skadelig for noe annet kassa i så fall. Om subben blir for kraftig for den. Fant en passelig kasse her, men den koster 900kr. Problemet ditt blir å finne et bedre spillende element som skal ha samme litervolum. Jo kraftigere subbene blir, jo større kasse trenger de. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Lotusen har såvidt jeg vet ventilert polstykke, og da blir 5mm fra magneten til kasseveggen altfor lite.. Ved å bruke en mindre kasse enn anbefalt vil man få mindre dypbass, høyere Q-verdi og en peak lengre opp i frekvensområdet (ca. 70-120 hz, avhengig av element og avvik fra "optimalt" volum). Det vil bli mer tungdrevet, men samtidig tåle mer effekt, fordi den innestengte luften i kassen vil ha en høyere fjæringsstivhet. Både Peerless Resolution 12" (1.195,-), Peerless XXLS308SWR (1.950,-) eller Hertz HX 300 (2.499,-) bør være greie kandidater Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Man kan jo eventuelt bruke en slavebass i tillegg. da trenger ikke kassen å være så stor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå