Gå til innhold

Blir man vridd mot høyre med alderen?

Anbefalte innlegg

Nei, når man blir eldre stemmer man mer etter lommeboka. Det betyr at man går mot venstre hvis man blir fattig eller offentlig ansatt, og mot høyre om man får en god jobb i næringslivet.

I Norge stemmer ikke dette. Her er det motsatt. Høyreorienterte velgere består mest av lavt utdannede personer, mens venstre velgere består for det meste av personer med høyere utdanning.

Var det samfunnskunnskapslæreren min fra videregående mente i hvert fall.

9385058[/snapback]

Det stemmer veldig bra i norge, de fleste venstre folk jeg vet om har lav lønn 230-340k og jobber i det offentlige og har veldig lite peil på hvordan ting egentlig fungerer. feks mange lavlønte lærere er SVere og nesten alle som jobber i lavlønte jobber som kommunen er AP

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, når man blir eldre stemmer man mer etter lommeboka. Det betyr at man går mot venstre hvis man blir fattig eller offentlig ansatt, og mot høyre om man får en god jobb i næringslivet.

I Norge stemmer ikke dette. Her er det motsatt. Høyreorienterte velgere består mest av lavt utdannede personer, mens venstre velgere består for det meste av personer med høyere utdanning.

9385058[/snapback]

Det du sier motsier ikke MCFlys påstand, hans påstand er at lavt utdannede beveger seg imot venstre når de blir eldre, det er ingen motsetning mellom det og at høyrevelgere i hovedsak er lavt utdannede. Det betyr såklart ikke at McFly har rett, men betyr ikke at han tar feil heller.

AtW

Lenke til kommentar
Det stemmer veldig bra i norge, de fleste venstre folk jeg vet om har lav lønn 230-340k og jobber i det offentlige og har veldig lite peil på hvordan ting egentlig fungerer. feks mange lavlønte lærere er SVere og nesten alle som jobber i lavlønte jobber som kommunen er AP

Antar at den gamle læreren min hadde fått infoen sin fra en ekte test, i stedet for din omgangskrets. Så jeg stoler heller på henne foreløpig.

Det du sier motsier ikke MCFlys påstand, hans påstand er at lavt utdannede beveger seg imot venstre når de blir eldre, det er ingen motsetning mellom det og at høyrevelgere i hovedsak er lavt utdannede. Det betyr såklart ikke at McFly har rett, men betyr ikke at han tar feil heller.

Kommer ann på hvordan man tolker McFly sin tekst. Jeg tolker det ikke slik du gjør.

Lenke til kommentar

9385058[/snapback]

Det er dog verdt å merke seg at man ikke behøver å være høyreorientert for å stemme på Frp. De testene som ble referert til i boken til Marsdal viste jo at de lavtlønnete som stemmer Frp faktisk er på linje med AP om grunnleggende politikk angående velferdsstaten og fordeling.

Lenke til kommentar
Jeg stemmer RV/SV, men mange jeg kjenner sier at jeg vil bli vridd mot høyre med alderen. Er dette et virkelig fenomen, og hva skyldes det i så fall?

9371681[/snapback]

Når man er ung så mangler man kunnskap, man er naiv, og man trenger ikke å ta ansvar.

Lenke til kommentar
Når man er ung så mangler man kunnskap, man er naiv, og man trenger ikke å ta ansvar.

9386963[/snapback]

Jeg skal være ærlig og si at jeg synes at dette var omtrentlig blinkskudd.

Forøvrig hadde jeg min periode hvor jeg var pro-SV/RV, men jeg gled raskt over til høyresiden når jeg møtte de oppgavene jeg ville ha foran meg for resten av livet i en alder av 15.

Lenke til kommentar

9385058[/snapback]

Men i Norge er det også slik at høy utdanning ikke betyr høy lønn.

Lenke til kommentar
"Det er derfor de er venstrevridde, altså? FORDI de er veslevoksne bedrevitere?"

Det er grunn til å tro at en del av disse veslevoksne ungdommene ikke melder seg inn i ungdomsparti med slagord som "Jeg elsker å eie" ja..

9383566[/snapback]

Det sa meg ingenting.

Jeg gjentar: Så enhver ung venstrevridd oppfører seg som en veslevoksen bedreviter? Eller enda bedre, en venstrevridd er venstrevridd av den grunn at han/hun er en veslevoksen bedreviter?

9383593[/snapback]

Si meg.. vet du forskjellen på EN DEL og ENHVER?

9383632[/snapback]

Såklart gjør jeg det. Men her refererte jeg ikke til det du sa sist. Det avfeide jeg med at det var tullball som overhodet ikke sa meg noenting.

Det jeg refererte til, var:

er fordi de ungdommene som bryr seg om politikk er slike "veslevoksne bedrevitere som skal være best på alle måter"

Hvor det tydelig fremgår at du faktisk snakker om alle sammen :)

Men la gå. Ser ut som om en diskusjon som ikke kun består av kverulering har tatt over. Mer hensiktsmessig å la den gå, enn å kverulere videre :)

Lenke til kommentar
Er egentlig høyresiden i Norge konservative, og venstresiden liberalske?

Ikke nødvendigvis, nei. Jeg er på høyresiden, men er ikke særlig konservativ, da jeg f.eks. mener at ekteskapet bør være åpent for alle, inkludert homofile, bigamister, osv. Aller helst vil jeg at ekteskapet skal avskaffes fra staten sin side. Statskirken skal selvsagt fjernes snarest råd.

Er ikke akkurat inntrykket mitt. Høyre/venstre går vel mest på økonomiske spørsmål?

9388472[/snapback]

Ja, høyre/venstre-aksen er litt lite beskrivende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...