Gå til innhold

Blir man vridd mot høyre med alderen?

Anbefalte innlegg

Ja du har noen morsomme påstander du McFly. Hevder at alle stemmer etter lommeboken når de blir eldre og at de som ikke er radikale i sin ungdom driter i alle andre.

9376299[/snapback]

Det er jo forskjell på å ikke være radikal, og å være konservativ. Det går endog an å hevde at de mest ekstreme på begge sider driter i andre.

Det er nok ikke absolutt alle som stemmer etter lommeboken når de blir eldre, men det blir mer fremtrende. Det er jo endel som har satt sin ære i å hevde et standpunkt når de er unge, og derfor nøler med å vike bort fra det standpunktet senere selv om de ikke tjener på det lenger.

9376320[/snapback]

Ah, så alle konservative driter i alle andre? Jeg syns dere på venstresiden er veldig flinke til å preke om åpenhet og toleranse og forståelse samtidig som dere er de som snakker mest nedlatende om mennesker som ikke har kommet til de samme politiske standpunktene som dere har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, så alle konservative driter i alle andre? Jeg syns dere på venstresiden er veldig flinke til å preke om åpenhet og toleranse og forståelse samtidig som dere er de som snakker mest nedlatende om mennesker som ikke har kommet til de samme politiske standpunktene som dere har.

9376344[/snapback]

Jeg har da aldri preket om åpenhet, toleranse og forståelse.

Lenke til kommentar

9376344[/snapback]

Jeg har da aldri preket om åpenhet, toleranse og forståelse.

9376392[/snapback]

Neivel. Men jeg antok at du var på venstresiden så jeg regnet med at det var verdier som var viktige for deg. Hvis ikke så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Neivel. Men jeg antok at du var på venstresiden så jeg regnet med at det var verdier som var viktige for deg. Hvis ikke så beklager jeg.

9376403[/snapback]

Jeg er mer i sentrum. Jeg mener stort sett at libertarianisme og kommunisme ikke er ideologier men psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Nei, når man blir eldre stemmer man mer etter lommeboka. Det betyr at man går mot venstre hvis man blir fattig eller offentlig ansatt, og mot høyre om man får en god jobb i næringslivet.

9371818[/snapback]

Det der er ikke helt sant!

Hvis du har sett på det politiske kartet med statistikk fra SSB i Frp-koden blant annet. Ser du at de (veldig) rike bedriftseierne o.l. er de som stemmer Høyre. De fattige, helst privat sektor, stemmer Frp. Mens de som har godt utdannede yrker (f.eks. lege eller lektor), gjerne innen offentlig sektor, stemmer SV.

Lenke til kommentar
Det der er ikke helt sant!

Hvis du har sett på det politiske kartet med statistikk fra SSB i Frp-koden blant annet. Ser du at de (veldig) rike bedriftseierne o.l. er de som stemmer Høyre. De fattige, helst privat sektor, stemmer Frp. Mens de som har godt utdannede yrker (f.eks. lege eller lektor), gjerne innen offentlig sektor, stemmer SV.

9381562[/snapback]

Ja, det kan nok stemme at mange fattige rett og slett har ganske lav IQ. Jeg mener dog at AP fortsatt har flere fattige velgere enn Frp. Det som kjennetegner de fattige er gjerne at de enten stemmer på Frp eller AP.

Lenke til kommentar
Den som ikke er radikal i sin ungdom, mangler hjerte. Den som ikke er konservativ i sin alderdom, mangler hjerne.

Kanskje verd å nevne at sitatet så vidt jeg vet er hentet François de la Rochefoucaulds "Maximes" og ikke dreier seg om høyre-venstre-aksen slik enkelte her legger opp til. La Rochefoucauld levde på tidlig 1600-tall og den aktuelle politiske striden stod mellom kongemakt og adelsmakt. Dagens politiske spekter var neppe oppfunnet ennå. (Sitatet er siden blitt tillagt ulike personer som brukte det, for eksempel Churchill, men de var altså ikke opphavsmann.)

Dermed er sitatet en observasjon av det almengyldige fenomen at ungdom ønsker forandring, mens eldre vil bevare det bestående. (Med unntak i begge leire, selvsagt.) Dermed kan man godt være ung og radikal uansett om det er venstreradikal, høyreradikal eller hva det måtte være, og bevege seg mot høyre eller venstre med årene, og ordtaket har fortsatt sin gyldighet.

Det er fra tid til annen partier spesielt på høyresiden som ønsker å ta ordtaket til inntekt for at konservartisme i dagens politiske betyning er smartere, men det er det altså ikke hold i. Tenk dere Sovjetunionen på slutten: Det var gammekommunistene som var konservative, de ville bevare det bestående, mens de som ønsker markedsøkonomi var radikale. (Nå endte kommunistene med å stikke av med pengesekken når det først skjedde, men det er en helt annen diskusjon.)

Jeg kjente et menneske som var relativt FRP-libertariansk tidligere og som endte opp som sosialdemokrat. Han gikk altså til venstre men ble allikevel mer konservativ i den betyningen ordet må ha i denne sammenheng, altså en som ønsker å bevare det bestående:

konservativ -t; som holder på, ønsker å bevare (sentrale elementer i) det bestående og nedarvede

Tanken om det konservative "høyre" og radikale "venstre" er 80-90 år gammelt, og stammer fra tidlig mellomkrigstid da arbeiderpartiene rundt i Europa ble radikaliserte og endog revolusjonære. Idag er Arbeiderpartiet kanskje det mest konservative parti vi har.

Personlig er jeg blitt mer konservativ på noen områder, men mer radikal på andre. Jeg var radikal i sosialistisk forstand som ung, idag er jeg nok mer konservativ i politiske kjernespørsmål, men mer radikal i min holdning til frihet og menneskerettigheter. Det kan godt argumenteres for at min holdning den gangen - hvor radikal den en gang var - ville føre til konservatisme (som i Sovjetunionen), mens min holdning idag selv om den er konservativ, sikrer radikalismens levekår. Det er et interessant paradoks.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til at så mange ungdom er venstrevridde (type medlem av Rødt/SU) er fordi de ungdommene som bryr seg om politikk er slike "veslevoksne bedrevitere som skal være best på alle måter". Noen som kjenner seg igjen?

Kjenner ikke en eneste en på ungdomsskole/VGS alder som bryr seg om politikk på andre grunner enn at de er slike "Save the world" folk..

:yucky:

Lenke til kommentar
Jeg tror noe av grunnen til at så mange ungdom er venstrevridde (type medlem av Rødt/SU) er fordi de ungdommene som bryr seg om politikk er slike "veslevoksne bedrevitere som skal være best på alle måter". Noen som kjenner seg igjen?

Kjenner ikke en eneste en på ungdomsskole/VGS alder som bryr seg om politikk på andre grunner enn at de er slike "Save the world" folk..

9383400[/snapback]

Faen skal det bety? De fleste som gidder å engasjere seg i ung alder, gjør det som regel fordi de nettop vil; 'redde verden'. Som regel tar de helt feil, noe de innser når de blir eldre, men det er bedre det, enn at man gir faen: o

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

9383400[/snapback]

"Veslevoksne bedrevitere som skal være best på alle måter"?

Det er derfor de er venstrevridde, altså? FORDI de er veslevoksne bedrevitere?

Det blir for dumt. Tror du skal se til dine egne holdninger og fordommer før du fordømmer alle du er uenig med på din alder.

Jeg er selv venstrevridd, men ser ikke på alle ikke-meningsfeller som noe annet enn det de er: Kanskje uenig med meg på enkelte områder, men ellers helt unike - og i utgangspunktet veldig hyggelige og flinke personer.

Lenke til kommentar
"Det er derfor de er venstrevridde, altså? FORDI de er veslevoksne bedrevitere?"

Det er grunn til å tro at en del av disse veslevoksne ungdommene ikke melder seg inn i ungdomsparti med slagord som "Jeg elsker å eie" ja..

9383566[/snapback]

Det sa meg ingenting.

Jeg gjentar: Så enhver ung venstrevridd oppfører seg som en veslevoksen bedreviter? Eller enda bedre, en venstrevridd er venstrevridd av den grunn at han/hun er en veslevoksen bedreviter?

En kjempefin generalisering, men jeg tror ikke du kommer særlig langt med den.

Lenke til kommentar

9383400[/snapback]

..men det er bedre det, enn at man gir faen: o

9383443[/snapback]

Deg om det.. meg om mitt. Er pisslei av alle politisk interesserte ungdom som har valgt seg ut sitt parti, uten å i heletatt ha sjekket fakta..

Lenke til kommentar
"Det er derfor de er venstrevridde, altså? FORDI de er veslevoksne bedrevitere?"

Det er grunn til å tro at en del av disse veslevoksne ungdommene ikke melder seg inn i ungdomsparti med slagord som "Jeg elsker å eie" ja..

9383566[/snapback]

Det sa meg ingenting.

Jeg gjentar: Så enhver ung venstrevridd oppfører seg som en veslevoksen bedreviter? Eller enda bedre, en venstrevridd er venstrevridd av den grunn at han/hun er en veslevoksen bedreviter?

9383593[/snapback]

Si meg.. vet du forskjellen på EN DEL og ENHVER?

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med McFly, som ung er man nok i snitt mer idealistisk prinsippfast, og litt mindre pragmatisk, når man blir eldre så blir man litt mindre prinsippfast og litt mer kynisk, og stemmer nok kanskje i støre grad på litt saklige alternaitiver, og alternativer som gavner en selv.

AtW

Lenke til kommentar
Nei, når man blir eldre stemmer man mer etter lommeboka. Det betyr at man går mot venstre hvis man blir fattig eller offentlig ansatt, og mot høyre om man får en god jobb i næringslivet.

I Norge stemmer ikke dette. Her er det motsatt. Høyreorienterte velgere består mest av lavt utdannede personer, mens venstre velgere består for det meste av personer med høyere utdanning.

Var det samfunnskunnskapslæreren min fra videregående mente i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...