software Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei. Har en gammel Dell laptop som har tatt kvelden. Den har xp proffesional også lurte jeg på om jeg kan overføre den lisensen til en stasjonær maskin? Er dette lov? vil det fungere? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det er vel strengt tatt ikke lov ifølge MS, eller kanskje litt i "gråsonen", men det kan godt hende det vil fungere. Har gjort omtrent det samme selv, men i mitt tilfelle aktiverte jeg aldri Windows på laptopen, bare la det rett inn på den stasjonære og kjørte linux på laptopen. Det står nok ganske klart og tydelig i EULAen til MS at dette ikke er lov, men det verste som kan skje er vel at WGA identifiserer windowsen din som piratversjon eller noe, og dermed kan nekte deg oppdateringer etc. Siden dette er en privat kjøpt lisens som sannsynligvis bare du har key til, er det vel heller usannsynlig at det skjer noe sånt. Du bryter ikke straffeloven, for å si det sånn. Lenke til kommentar
software Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Ok, takk for svaret, da prøver jeg å installere Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har tidligere forsvart litt at en OEM lisens fra MS bare koster tusen kroner og kan forsvares ut fra 4 års daglig bruk av OSet. Men når du står der uten OS og skal betale 3 tusen for XP, så slår det deg hvor sykt, teit og dyrt MS priser sine varer. Windows XP er bra, men ... ja, la oss ikke skrive det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hvis den stasjonære ikke er en Dell tror jeg nok du vil få problemer med å installere Xp på den. Lenke til kommentar
haraldov Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Du får nok installert Microsoft XP OEM fra Dell pc, men du må aktivere Windows XP før 3 måneder er gått. For å gjøre dette må du ringe Microsoft noe jeg ikke ville ha gjort da det er lovstridig å bruke OEM utgaver på andre pcer enn den det ble kjøpt for. Du må ha en Retail utgave av Windows XP for å installere på en annen pc. Den er 3 ganger dyrere. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 såvidt jeg har skjønt sjekker installasjons-cd'ene fra Dell om du har hardware fra Dell. Hvis ikke stopper hele installasjonsprosessen opp. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 såvidt jeg har skjønt sjekker installasjons-cd'ene fra Dell om du har hardware fra Dell. Hvis ikke stopper hele installasjonsprosessen opp. 9375373[/snapback] Den gjorde ikke det i mitt tilfelle, funket helt fint på selvbygget stasjonær. Men dette var 4 år siden, da.. mulig ting har endret seg siden den gang. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 såvidt jeg har skjønt sjekker installasjons-cd'ene fra Dell om du har hardware fra Dell. Hvis ikke stopper hele installasjonsprosessen opp. 9375373[/snapback] helt rett. jeg prøvde å installere en oem xp fra dell på en gamle cinet pc man kan bare glemme det, det samme med andre software levert med en dell pc, man får bare beskjed: dette er ikke en dell Lenke til kommentar
software Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Den platen som fulgte med Dell maskinen er borte for lengst, men koden står på en lapp på maskinen. Derfor tenkte jeg å bruke en annen plate med xp når jeg skal installere. Jeg har flere venner som har vanlig xp på selvbygger maskiner, eller er det kanskje forskjell på inneholdet på Dell sine xp plater? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 siden det er en OEM lisens tviler jeg litt på at det ikke vil funke med koden heller. med foll all del - take it away baby. Lenke til kommentar
de46le Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Med en nøkkel fra Dell og en standard OEM cdplate fra wherever vil du helt fint klare å installere. Problemet kommer når du forsøker å aktivere: det lar seg strengt tatt ikke gjøre. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Med en nøkkel fra Dell og en standard OEM cdplate fra wherever vil du helt fint klare å installere. jeg tror du er på villspor. dell's oem følger pc'en. du klarer ikke å innstallere den på en annet pc. please: les hele innlegget før du du svarer Lenke til kommentar
de46le Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 jeg tror du er på villspor.dell's oem følger pc'en. du klarer ikke å innstallere den på en annet pc. please: les hele innlegget før du du svarer 9414603[/snapback] Eh, nei. Ser heller at du leser hva du svarte på: nøkkel fra Dell + plate fra wherever = suksess (til en viss grad) En nøkkel er en nøkkel, og det er ingen differensiering mellom OEM-nøkler fra for eksempel Dell og HP, eller en helt standard OEM-pakke. Så lenge nøkkelen matcher med installasjonsplaten, skal ikke en installasjon være et problem. Det kan godt være at selve CD-platen som fulgte med maskinen er hardwiret til bestemt hardware, men nøkkelen er generisk. (Nøklene har så vidt jeg husker et internt navn a-la "WinXP Pro Intl FPP OEM") Alt dette er selvfølgelig irrelevant siden lisensen allerede er aktivert på maskinen, så den vil ikke kunne aktiveres igjen. Lenke til kommentar
software Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Så konklusjonen er altså at det ikke er noe poeng å prøve? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Så konklusjonen er altså at det ikke er noe poeng å prøve? 9427038[/snapback] kort oppsumert kan du sidet slik. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvorfor ikke? Som sagt har jeg gjort det selv (bare med XP Home) med hell. Windows-CDen fra Dell som fulgte med laptopen lot seg installere uten noen problemer i det hele tatt på min selvbyggede stasjonære. Aktiviseringen var null problem i mitt tilfelle, siden jeg ikke hadde aktivert Windows på laptopen, dette kan kanskje være verre hos deg, siden du sannsynligvis må ringe MS for å få ny key. Da kan du jo bare si det som det er; maskinen har tatt kvelden, du har fått en ny, og må reaktivisere windows. Så får du høre hva dem sier der. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 det spørs litt hvor gammel installasjons-cd'n er. det du brskriver fungerte på eldre cd'er. nyere OEM installasjons-cd'er sjekker hardwaren på hovedkortet. hvis det ikke er hardware fra Dell stopper installasjons-programmet. jeg spurte en tekniker som reparerte en Dell-maskin på jobben og han bekreftet dette. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 det spørs litt hvor gammel installasjons-cd'n er. det du brskriver fungerte på eldre cd'er. nyere OEM installasjons-cd'er sjekker hardwaren på hovedkortet. hvis det ikke er hardware fra Dell stopper installasjons-programmet. jeg spurte en tekniker som reparerte en Dell-maskin på jobben og han bekreftet dette. 9432695[/snapback] min oem dell cd er ca 5 år gammel ( fra desember 2002 ), men med den nytter det ikke heller å prøve å innstallere på en annet merke pc ! Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg antar dette ikke er ulovlig i diskutere, ettersom du har rett på en full Windows CD når det står den medfølger datamaskinen. Dette forutsetter at det ikke er OEM versjon. Altså, last ned og innstaler WinFuture ISO XP Builder. Den lar deg enkelt å greit konvertere en Dell Windows plate, til en original. Dette forutsetter at du må brenne den nye versjonen på en tom plate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå