Bozzeye Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Eg har lyst til å prøve GNU/Linux og har difor lasta det ned og brent det på ein DVD. Spørsmålet mitt er: Korleis booter eg frå DVDen? Eg trur DVD spelaren er ein BenQ Simens. (Husker ikkje heilt.) Veit ikkje om det er riktig kategori å poste dette i, men det handler jo litt om GNU/Linux ... Endret 28. august 2007 av Mr. Sviker Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Sørg for at BIOS er stilt inn så den kan boote fra CDROM, så er det bare å sette inn DVD og restarte. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Korleis stiller eg inn BIOSen? På BIOS-menyen (?) når eg trykkjer Del før PCen "booter"? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Ja, det varierer litt fra PC til PC nøyaktig hvordan fremgangsmåten er, men det skal være ganske selvforklarende når du først kommer inn i BIOS. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Sjekka BIOS-menyen i starten. Alt var satt på "Enabled" og BENQ var høgst prioritert på alt som gjekk. Booter frå harddisken (C:) enda. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hvilken linuxdistro har du lastet ned da? Og hvordan har du brent den ut? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Lastet ned her ifrå, som linket til i Dugnad: 101 grunner for å velge linux-tråden: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/7.0...esktop-i386.iso Brent med Ashampoo Burning Studio 7, på ein DVD-R kjøpt på Biltema. Er det noko meir du vil vite, berre sei ifrå. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det er jo en 700MB CD-ROM ISO-fil, hvorfor i all verden har du brent den på en DVD? Du må brenne den på en CD, som image-fil. Dvs, du skal ikke legge den ene fila på en CD eller DVD, det er en bootbar image-fil. Velg "burn image" e.l i brenneprogrammet ditt. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Så vidt jeg vet kan man brenne et CDbilde til en DVD. Mener jeg har gjort det en gang jeg var tom for CDer. Angående booting fra CD det (meg bekjent) alltid et valg for boot-rekkeføge i BIOS. Du må nok bare lete bedre Noen BIOS har også en valg under oppstarten der du kan trykke en knapp (F12 hos meg) og direkte få opp en oppstartsmeny. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Gjorde som Sokkalf^ skreiv, og det funka. Grunnen at eg brukte ein DVD og ikkje vanleg CD var fordi eg ikkje fant det akkurat då, men etter eg leita etter du skreiv eg skulle bruke det, fann eg det. Eg tenkte det ikkje var so farleg om eg brukte ein DVD i staden for CD. Det funka når eg brant .iso-fila, istaden for å pakke fila ut og deretter brenne det på CD/DVDen. Takk for hjelpa, tråden kan stengjast no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå