eivindhg Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei, har nylig kjøpt meg et relativt billig midi keyboard av typen m-audio 49e. Har også kjøpt meg fruityloops som jeg bruker når jeg spiller. Keyboardet er koblet til en bærbar pc anno 2007 med et helt standard lydkort. Problemet er at når jeg spiller og bruker andre lyder en helt standard piano for jeg en laaang delay fra jeg trykker på tangenten til lyden kommer på PC'en. Har prøvd flere programmer så tror ikke det er problemet. Finnes det drivere etc. som kan fikse det, eller må jeg kjøpe nytt eksternt lydkort, og i så fall hvilket? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Forsinkelsen skyldes at APIet for lyden du bruker har veldig stor buffer (mellomlagring) for å forhindre hakking i lyden. Når jeg bruker DirectSound i Reason er størrelsen på bufferen på 'default' 4096 samples. Ved 44,1 KHz samplerate vil det medføre en forsinkelse på: 1000 x 4096 / 44100 = 93 ms Men det finnes en API for lyd som er utviklet spesielt for å minimere denne forsinkelsen, som heter ASIO. Med ASIO er det ikke uvanlig å jobbe med 256 samples, som gir kun 6 ms forsinkelse, noe som nesten ikke merkes med mindre man jobber med veldig presis og tydelig perkusjon. Med en relativt rask PC skal det gå fint med 128, og kanskje ned i 64 samples, ved 44,1 KHz uten hakking. Før du vurderer nytt lydkort kan du prøve å laste ned ASIO4all som gir ASIO-støtte uten at man har lydkort som støtter dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå