Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer etter avsluttet leie


Pugger

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fram til juli bodd sammen med 2 kamerater i en stor leilighet. Vi hadde utgangspunktet kun leieavtale ut mars men så fikk vi en ny tidsubestemt leieavtale som gjaldt fortrinnsvis per måned, enten kunne vi si opp eller omvendt da huseier var usikker på hvor lenge han kunne leie ut leiligheten. Da det var kun jeg som var hjemme den dagen, var det bare jeg som skrev under på den kontrakten. 1 juni ga jeg beskjed(ringte eieren) om at jeg skulle flytte om en måned. Han lurte da på om de andre to skulle leie videre og jeg sa at jeg var usikker men at de eventuelt måtte avtale seg imellom. Han sa i tillegg at han var usikker på om han kunne leie ut videre uansett. Uansett ble vi enige om at de skulle avtale seg imellom. Nå 1,5 måned seinere krever eieren 2 måneders husleie fra meg , da de to andre ikke har flyttet alle tingene og de har heller ikke betalt noe husleie siden juni. Jeg var ute av leiligheten allerede 30 juni , jeg ryddet også "min del" av leiligheten. Eieren var heller ikke innom dagen jeg flyttet ut. Etter husleieloven såvdt jeg ser så er det kun utleieren som er pliktet til å gi skriftlig beskjed om oppsigelse. Jeg har ikke fått noe varsel fra eieren om ubetalt husleie og har som sagt ikke hørt noe siden jeg sa ifra om at jeg skulle flytte. Det har også vært en mangel knyttet til leilighet bla. oppvaskmaskin som aldri ble fikset av eieren, han lovte det ca 10 ganger. Hva kan jeg gjøre? Har han lov til det? Hjeelp :cry: . Det er snakk om totalt 30000kr.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gitt ham streng beskjed om å kreve leien av de to andre som skulle ha betalt, og la deg være i fred. Det der blir for dumt. En muntlig avtale er like god som en skriftlig.

 

Det høres jo ut som kontrakten og avtalen dere hadde teller i din favør, og da kan han jo bare legge inn årene og anse det slaget for tapt.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Jeg hadde gitt ham streng beskjed om å kreve leien av de to andre som skulle ha betalt, og la deg være i fred. Det der blir for dumt. En muntlig avtale er like god som en skriftlig.

 

Det høres jo ut som kontrakten og avtalen dere hadde teller i din favør, og da kan han jo bare legge inn årene og anse det slaget for tapt.

9371712[/snapback]

 

Han har prøvd å kreve leie fram de og de hadde egentlig en muntlig avtale imellom seg har han forklart tidligere. Har ikke snakket med de to kameratene siden problemet ble slengt på meg. Bør jeg skaffe meg en bra advokat? Han truet med å sende hele beløpet til inkasso idag om jeg ikke ordnet opp. Jeg tilbød han å betale for vasking og fjerning av de resterende møblene, noe han ikke godtok :hmm:

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Han høres ut som en drittsekk. Da er det nok bedre å prøve å bli enige om noe utenom advokater, for da blir det fort dyrere.

 

Snakk med kameratene dine og be dem gjøre det eneste rette (de betaler for tida de har bodd der uten deg).

9373745[/snapback]

 

Det kommer ikke til å skje. De driter i den leia siden de ikke sto på kontrakten. Han eieren har blitt lurt før så nå skal han absolutt ta det utover noen. Han visste helt klart at jeg var ute 1 juli for han har ikke mast om noe leie da(betalte min siste leieandel 1juni), nå som de ikke har betalt og den muntlige avtalen dem imellom tydeligvis ikke gjelder så skal han ta meg. Jeg venter fortsatt på kopi av kontrakten men vurderer sterkt å ta kontakt med advokat, må jo fortsatt være billigere enn 30000kr+rydding osv.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Da er de vel ikke kamerater? Det ser ut til at du ligger litt dårlig an ja, jeg skjønner det nå. Du bør nok forhøre deg med noen som har peiling for å få vite hva du bør gjøre ja.

9376503[/snapback]

 

Uansett så kan han vel ikke sende noe til inkasso? For at et inkasso skal være gyldig må det vel varsles/purres en god stund i forveien og ikke to husleier seinere. Har jo som sagt ikke hørt noe fra han siden 1 juni før rundt 10 august hvor han forklarte at han ikke fikk tak i disse kameratene og at de hadde en muntlig avtale. På det tidspunktet prøvde jeg faktisk å hjelpe han med å få tak i dem. Fjernet tom. noen av møblene som ikke tilhørte meg. Om det var noe feil med betalingen av husleien burde jo han sendt varsel om dette allerede 2-3 juli. 1 juli var første husleien som de skulle betale for seg selv. Venter enda på kopi av kontrakten, fyker til advokat såfort jeg har den. Skal også få tak i samtalespesifikasjon som bevis på at jeg har ringte han 1 juni.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Det at han skal sende til inkasso tviler jeg på. Høres mest ut som skremsels propaganda. Si til han at han må dra lenger med det der. Du har sagt opp leieforholdet, helt urimelig av han å gå på deg med dette.

9376579[/snapback]

 

Mhm.. hvis det han driver med er ulovlig ifølge advokaten skal jeg spe på med penger og saksøke eieren for utpressing om det går :mad: . Er så sinnsykt forbanna på fyren. Etter det jeg ser i husleieloven §9-4 så er det ikke noe regel for at jeg må si opp skriftlig(kun for utleier). Om det står det i kontrakten så gjelder jo ikke dette ifølge loven?

Endret av Pugger
Lenke til kommentar

Oppsigelsestid gjelder for begge parter såvidt meg bekjent, du må sikkert bare lese forskriftene nøyere. De gangene jeg har leid leilighet så har det vært satt en oppsigelsestid for begge parter, som gir økt sikkerhet for begge to.

 

Det virker på meg som om utleier her er fullstendig blotta for intelligens. Hvis han sier at han har blitt lurt før, hvorfor i all verden skriver han ikke ordentlige kontrakter, eller får hjelp av f.eks. en megler.

 

Han fortjener ikke tida di, men jeg ville nok snakka med en advokat for å få roa ned situasjonen.

Lenke til kommentar
Da det var kun jeg som var hjemme den dagen, var det bare jeg som skrev under på den kontrakten.

9371374[/snapback]

Ser ut som om kontrakten er mellom deg og utleier. Ergo er du ansvarlig.

9379793[/snapback]

 

Ja det var fram til jeg sa opp kontrakten? Han godtok jo situasjonen som den var, han visste jo det bodde andre der og jeg sa han måtte avtale videre selv. Når han da ikke har purra meg på husleie el gitt lyd fra seg fram til nå så har jo han skjønt og godtatt situasjonen. Nå som de andre driter i å betale så skal det gå utover mer?

Lenke til kommentar
Hehe, konge! Da ligger du plutselig bra an. Fortell hvordan det går da.

9383567[/snapback]

 

Var hos advokat igår og fikk beskjed om at jeg skulle bare skrive et kort brev hvor jeg bekreftet at jeg sa opp 1 juni og at han skulle rette kravet mot de to andre. Den sendte jeg igår.

 

Samtidig skrev utleier brev som jeg fikk idag hvor han påstår at jeg sa opp kontrakten 15 juni og at jeg må betale for to husleier eller så blir det sendt tl inkasso 1 september. Dette er den første skriftlige varselen jeg har fått fra han(utenom sms).

 

Hvis jeg da ifølge han sa opp 15 juni skal jeg jo bare betale fram til 15 juli og siden vi var tre så blir min andel av husleia 2466kr(14800kr/3/2), men han krever altså 29600kr + rydding osv. Han er jo utrolig dum som inrømmer at jeg sa opp i midten av juni selv om det ikke stemmer 100% :!: Han motsier seg selv i brevet, helt utrolig hehe . Skal ringe advokaten igjen idag angående brevet jeg fikk :p

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Fikk kopi av kontrakten idag. Det står at den gjelder for en måned av gangen. Det står heller ikke at jeg må si opp skriftlig. Stikker til advokat imorgen  :cool:

9383331[/snapback]

 

Det er ingen lovlig avtale etter husleieloven, slik at avtalen mest sannsynlig blir tidsubestemt leiekontrakt. Da har du visse minimums oppsigelsestider etter loven.

 

Men uansett så hvis han mener at du sa opp fra 15 juni, og du har det skriftlig. Ville jeg nok krevet regress med engang for det du da i følge han har betalt for mye.

Lenke til kommentar

Har vært borti et par utleiere som har oppført seg useriøst og har lært meg min lekse der.

 

Ta ALT skriftlig. Selv om man er god kompis med utleier så er det en trygghet for begge. Dersom det er flere involvert, sørg for å avtale ALT med ALLE tilstede(evnt via telefon). Få muntlige avtaler skriftlig, og få signatur av alle parter. Bruk deretter lovverket som et minimum(dvs, begynn med disse reglene) og legg så på goder/krav på toppen(i henhold til regelverket, naturligvis).

 

Men det er lett å være etterpåklok.

 

Et lite tips eg kan tenke meg kan hjelpe litt er å notere ned ei tidslinje over oppsigelse, beløp, månedsleier, kontrakttilstander osv, og kontakt utleier. Uten å nevne noe angående pengene prøver du å kontakte utleier for å få bekrefte tidslinjen, evnt bli enig om en mellomting etter utleiers hukommelse, og bruk denne ved evnt krav.

 

Slik eg forstår saken så innrømmer huseier om at du var flyttet ut, men er irritert da de andre to som ikke bodde der i ettertid har gjort opp for seg. Dette ønsker han å ta ut over deg. Derfor, sørg for å få bekreftet og tidsbestemt når du sa opp, og når du var flyttet ut. Alle krav ut over dette må tas med de andre medleietakerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...