Reeve Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Topic er kanskje litt misvisende, ettersom jeg vet helt og holdent hva en datamsaskin er, men jeg har problemer å komme opp med et bra, men allikevel ikke for langt svar på dette spørsmålet. Grunnen til at jeg spør, er fordi vi fikk dette spøsrmålet i en IT time på skolen, og jeg trodde det skulle bli veldig lett å svare på, men det var egentlig ikke så lett. (Jeg er ikke ute etter f.eks. en datamaskin er skjermkort, hdd, hovedkort, RAM etc.) 1 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 En dings som bla. oversetter 1og0 tall til forståelig kompositt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) En datamaskin er en maskin som drives av energi (du'h) til å behandle informasjon (data). Endret 27. august 2007 av chokke Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 DATAmaskinen er en maskin som leser input, prosesserer data og gjør output lesbart for neste enhet. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Dette er slik jeg ville sett det, uten at jeg har spesielt mye peiling; En datamaskin er et personelig verktøy som utfører oppgaver for et individ basert på maskinens brukergrensesnitt. Det grafiske og tekstlige grensesnittet oversetter til binært slik at datamaskinen kan gjøre oppgavene du ønsker at den skal utføre. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 I følge ordboka: elektronisk (regne)maskin som kan behandle store mengder data automatisk I følge Wikipedia: En datamaskin er en samling mekaniske og elektroniske komponenter som med hjelp av et dataprogram hjelper oss i å gjennomføre arbeidsoppgaver på en mer effektiv måte enn manuelt. Fra begynnelsen var datamaskinen i hovedsak et hjelpemiddel for å utføre aritmetiske og matematiske beregninger, men idag er den en del av vår livsstil og finnes i de fleste miljøer, for eksempel i mobiltelefoner, biler, minibanker, PC-er, industridatamaskiner med mer. En datamaskin virker ved at den henter fram én og én instruksjon fra et lager, utfører instruksjonen og lagrer resultatet et sted. Disse instruksjonene er svært enkle, og det kreves en stor mengde av de for å utføre komplekse operasjoner. Samlingen med instruksjoner kalles et program. Instruksjonene et menneske skriver da det programmerer datamaskinen kalles kildekode. Kildekode er leselig for mennesker, men må oversettes for å bli instruksjoner til datamaskinen. Denne prosessen kalles enten kompilering eller tolking, avhengig av om det gjøres på forhånd eller mens programmet kjører. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) En data er det samme som vi er, bare at vi er vanvittig mye mer komplisert. Hadde man laget en data av organisk matriale hadde den vært like mye i " live" som mange dyr er. Men skal man vurdere hva som er liv eller ikke utifra matrialet det er laget av? noe å tenke på. Kansje en eller annen gang et eller annet sted i universet vil metall smelte sammen på slump til noe som kan bevege seg, av metall. Er ikke dette da liv? Eller må denne tingen være "organisk"? Eller er det bare det at den kan reprodusere seg som betegner liv? Maskiner kan det og. Kansje denne maskinen også ved slump kunne reprodusere seg? Endret 27. august 2007 av Lafs Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Takker for svar Personlig likte jeg SeaLion og Vbrattlas svar best 1 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hurtigsvaret er at en datamaskin er en maskin som behandler data. Lenke til kommentar
Mrfluesikring Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Beklager alle sammen men dere har alle feil. Datamaskinen er et multimediasenter spekket med alt som kan føres inn virtuelt. Dette kom fra en ikke-datanørd. OG jeg vant! jippii Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Dette er slik jeg ville sett det, uten at jeg har spesielt mye peiling; En datamaskin er et personelig verktøy som utfører oppgaver for et individ basert på maskinens brukergrensesnitt. Det grafiske og tekstlige grensesnittet oversetter til binært slik at datamaskinen kan gjøre oppgavene du ønsker at den skal utføre. 9371331[/snapback] Personlig? Det må vel være feil? En CRAY supercomputer ved feks et amerikansk universitet kan vel ikke kalles personlig... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Beklager alle sammen men dere har alle feil. Datamaskinen er et multimediasenter spekket med alt som kan føres inn virtuelt. Dette kom fra en ikke-datanørd. OG jeg vant! jippii 9374688[/snapback] Og dette er en maskin (ikke nødvendigvis elektronisk eller mekanisk) som behandler informasjon (data). Multimedia er "bare" en lang rekke informasjonsbiter (data). Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Egentlig er alt en datamaskin gjør å flytte på 0-ere og 1-ere. Men ved hjelp av såkalte logiske porter så kan ulike program på maskinen se en orden i galskapen, som vi synes ser ok ut. En måte å se litt av den underliggende galskapen er å åpne en bildefil i et program som kan lese bildefiler, og deretter åpne samme fil i en ren teksteditor (f.eks notepad). Dette lille jpg-bildet ser sånn ut når man åpner det i en ren teksteditor: Endret 28. august 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 så komplisert dere ser på det En programmerbar chip, en kalkulator, en PC, serverkomplekser.. alt det er datamaskiner bare i forskjellige størrelser. En maskin er et verktøy man har kontroll over, og som kan hjelpe en å utføre en oppgave. Data er intet mindre enn kvantitative observasjoner. Datamaskinen er verktøyet vi bruker for å prosessere kvantitative observasjoner/hendelser. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 så komplisert dere ser på det En programmerbar chip, en kalkulator, en PC, serverkomplekser.. alt det er datamaskiner bare i forskjellige størrelser. En maskin er et verktøy man har kontroll over, og som kan hjelpe en å utføre en oppgave. Data er intet mindre enn kvantitative observasjoner. Datamaskinen er verktøyet vi bruker for å prosessere kvantitative observasjoner/hendelser. 9375794[/snapback] Det spørs hvor avansert maskinen er. Du er en maskin selv vet du. Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Den mest generelle definisjonen mener jeg er at en datamaskin er en maskin som behandler data. Det vil si at den er i stand til å motta data i en eller annen form (input), så gjør den noe med disse, så spytter den resultat-data ut. Detfinnes utrolig mange typer datamasiner, så man vå være litt generell. Noen datamaskiner er ikke en gang elektriske. De første var mekaniske. Endret 29. august 2007 av -kristoffer- Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Egentlig er alt en datamaskin gjør å flytte på 0-ere og 1-ere. Men ved hjelp av såkalte logiske porter så kan ulike program på maskinen se en orden i galskapen, som vi synes ser ok ut. En måte å se litt av den underliggende galskapen er å åpne en bildefil i et program som kan lese bildefiler, og deretter åpne samme fil i en ren teksteditor (f.eks notepad). Dette lille jpg-bildet ser sånn ut når man åpner det i en ren teksteditor: 9375337[/snapback] Hvis man vil se hvordan dataene "ser ut" ubehandlet, bør man åpne filene i en hex-editor. Der ser man hver byte i heksadesimal (16-tallssystemmet) og evt. på binær form. Åpner man i notepad ser man filen tolket som tekst (enkodet i f.eks. ASCII.) Lenke til kommentar
CronoMan Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 så komplisert dere ser på det En programmerbar chip, en kalkulator, en PC, serverkomplekser.. alt det er datamaskiner bare i forskjellige størrelser. 9375794[/snapback] vet du hvor ufattelig kompliserte mikroprosessorer er? Det er så nære magi man kommer man må ikke undervurdere dagens datamaskiner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå