Gå til innhold

1CCD eller 3CCD? Hvilket kamera?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet at lignende problemstilling har blitt stilt før, og at det er en guide om det her på akam, men jeg lager dette emnet uansett. Jeg har nemlig sett at mange her på akam anbefaler Panasonic NV-GS320 blindt(?) uten å tenke på de svakhetene kameraet har, og det faktum at tidligere modeller i samme serie hadde flere tilkoblingsmuligheter og lignende. Inntil i går var jeg helt sikker på at jeg ville gå til innkjøp av GS320, men etter bl.a. å ha lest dette, så vet jeg ikke helt. To av ankepunktene er manglende mic-inngang og at kontaktene er merkelig plassert (tar det forbehold at PV-GS320 er den amerikanske versjonen av NV-GS320, hvis ikke driter jeg på draget).

Dessuten har jeg lurt mer og mer på om jeg virkelig trenger 3CCD-brikker. Vil jeg virkelig se så god forskjell på kvaliteten? Jeg må nesten fortelle at bruksområdet vil bli hobbyfilming på backpackertur med redigering til slutt, og pga lett tilgang til kasetter og bedre kvalitet vil jeg helst bruke mini-DV. Etter denne reisen vil kameraet bl.a. bli brukt til skifilm på hobbyplanet. Jeg er totalt uerfaren med videokamera, og jeg vil ikke ha et HD-kamera enda da det maks må koste 5000, -helst så lite som mulig... Jeg har sett på GS320 og GS80, men kamera fra f.eks Sony er også interessant.

Spørsmålet er egentlig bare om jeg som hobbyfilmer vil se stor forskjell på en film tatt opp med GS80 og GS320. Håper på fyldige svar!

Endret av mack_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg vet at lignende problemstilling har blitt stilt før, og at det er en guide om det her på akam, men jeg lager dette emnet uansett. Jeg har nemlig sett at mange her på akam anbefaler Panasonic NV-GS320 blindt(?) uten å tenke på de svakhetene kameraet har, og det faktum at tidligere modeller i samme serie hadde flere tilkoblingsmuligheter og lignende. Inntil i går var jeg helt sikker på at jeg ville gå til innkjøp av GS320, men etter bl.a. å ha lest dette, så vet jeg ikke helt. To av ankepunktene er manglende mic-inngang og at kontaktene er merkelig plassert (tar det forbehold at PV-GS320 er den amerikanske versjonen av NV-GS320, hvis ikke driter jeg på draget).

Dessuten har jeg lurt mer og mer på om jeg virkelig trenger 3CCD-brikker. Vil jeg virkelig se så god forskjell på kvaliteten? Jeg må nesten fortelle at bruksområdet vil bli hobbyfilming på backpackertur med redigering til slutt, og pga lett tilgang til kasetter og bedre kvalitet vil jeg helst bruke mini-DV. Etter denne reisen vil kameraet bl.a. bli brukt til skifilm på hobbyplanet. Jeg er totalt uerfaren med videokamera, og jeg vil ikke ha et HD-kamera enda da det maks må koste 5000, -helst så lite som mulig... Jeg har sett på GS320 og GS80, men kamera fra f.eks Sony er også interessant.

Spørsmålet er egentlig bare om jeg som hobbyfilmer vil se stor forskjell på en film tatt opp med GS80 og GS320. Håper på fyldige svar!

9371072[/snapback]

Nei.

3CCD er ikke altid så mye bedre.

Mange 3CCd kamera sliter med dårligere lysstyrke enn tilsvarende 1CCD kameraer, og det er mye annet i kameraet som også gir utslag på kvaliteten.

Som en tips - det er noen ting som er viktigere enn andre.

Vidvinkel. Mange kameraer skryter av 100x digitalzoom, 30x optisk etc - det trenger du skjelden. En brukbar vidvinkel derimot er noe du ofte savner.

Bildekvalitet i dårlig lys - stikk i en butikk og test selv.

Finn deg en mørk krok og se hvilket kamera som gir best resultat, ikke stol å tallene som er oppgitt når det gjelder lysfølsomhet.

De sier bare hvor mye lys kamera trenger for å kunne gi bilde, ikke for å gi gode bilder.

Brukervennlighet - her er det mye smakssak - hva tiver du meg å jobbe med selv ?

...og som du selv skriver om - inngang for mikrofon.

Det er et MUST om du har tenkt å lage noe fornuftig ut av opptakene dine.

Lydkvalitet er viktigere enn bildekvalitet (til en hvis grense).

Om du har dårlig taletydlighet er opptaket som oftes ubrukelig, men om fargene ikke er 100% pga 1CCD spiller det liten rolle.

Så ja, spar noen krone rpå å gå for 1CCD, og kjøp deg en passende mikrofon til hva nå enn du har tenkt å ta opp.

( Og ja, jeg lever av video, dog på et litt annet nivå )

Lenke til kommentar

Takk for et, som ønsket, fyldig svar.

At jeg nå må se på alle 1CCD-kameraer åpner jo en helt ny dimensjon i antall kamera å velge mellom. Ett av mine største kriterier er faktisk at det må være optisk bildestabilisator. Helst også som sagt mikrofoninngang. Har NV-GS80 god nok optikk? Det frister jo mye mer når det står Leica på de 3CCD-kameraene! Dessuten er det vel ikke uskiftbare linser på NV-GS80. Må si jeg er veldig i tvil enda!! Blir vel til slutt at jeg går for GS500 kjenner jeg meg selv rett...

Lenke til kommentar

Jeg hadde et 1ccd-kamera. Var ikke helt fornøyd, og da prisene på Panasonics 3ccd-kamera falt, investerte jeg i et NV-GS 300. Kostet meg 6000,-. Etter første filming var min første tanke rett og slett "oi". Hadde aldri trodd at det var så stor forskjell i bildekvaliteten. Det kameraet var forresten nest best i test, bare slått av NV-GS 500.

Har omtrent ikke brukt mic-inngangen, da jeg tar opp med ekstern lydopptager og dubber de gangene lyden er spesiellt viktig. Du må uansett opp på GS 500 for å kunne justere mikrofoninngangen manuellt. På de fleste kameraene får du uansett ikke skrudd av automatikken på mic-inngangen.

NV-GS 320 har nok like god bildkvalitet som GS 300, men mangler som sagt mic-inngang.

MAO 3CCD er bedre enn 1CCD eller 1CMOS. Ser tydelig forskjell i hvordan kameraene behandler fargene på opptak. :)

Lenke til kommentar

Takk for innvending. Har selvfølgelig lyst på NV-GS500, men jeg vet ikke om behovet er stort nok. Grunnen til at jeg synes lyden er viktig, er at på turen jeg nevnte i første innslag vil det muligens bli aktuelt med "intervju" av personer i støyende omgivelser, og muligens opptak av festligheter o.l. med mye lyd. Da ser jeg ikke for meg at den interne mikrofonen kommer særlig langt, men det er mulig jeg tar feil. Har jo ikke særlig mye erfaring innenfor filming som sagt.

Lenke til kommentar
3CCD er ikke altid så mye bedre.

Mange 3CCd kamera sliter med dårligere lysstyrke enn tilsvarende 1CCD kameraer, og det er mye annet i kameraet som også gir utslag på kvaliteten.

Det er en gammel sannhet å si at dette fortsatt er fakta.

Et 1CCD kamera har riktignok større bildebrikk enn bildebrikkene til et 3CCD kamera, og teoretisk sett har de bedre lysstyrke. Men med dagens megapikselhysteri, hvor antall piksler til stillbilder er viktig for å selge, så har dette utjevnet seg. Et 1CCD kamera må fordele alle pikslene på én brikke, mens et 3CCD kamera har tre brikker å fordele pikslene på. Dermed blir pikslene faktisk i flere tilfeller større enn på tilsvarende 1CCD kamera, og lysfølsomheten bedre.

...og som du selv skriver om - inngang for mikrofon.

Det er et MUST om du har tenkt å lage noe fornuftig ut av opptakene dine.

Lydkvalitet er viktigere enn bildekvalitet (til en hvis grense).

Om du har dårlig taletydlighet er opptaket som oftes ubrukelig, men om fargene ikke er 100% pga 1CCD spiller det liten rolle.

Da er det jo bare å spare noen kroner, å kjøpe et GS230. Det mangler optisk bildestabilisator (som stort sett hjelper om du bruker mye zoom), men du får mikrofoninngang.
Så ja, spar noen krone rpå å gå for 1CCD, og kjøp deg en passende mikrofon til hva nå enn du har tenkt å ta opp.

Hvis man ønsker blasse farger (i forhold), så kan han gjerne gjøre dette ja ;) Det er en grunn til at Panasonic sine 3CCD kamera vinner alt som er av tester... Jeg mener fortsatt at man ikke skal stole for mye på tester, men når alle sier det samme... ja, da er jeg tilbøyelig til å tro på dem. Eier selv et GS120 med 3CCD, og jobber i fotobutikk hvor jeg demonstrerer både 1CCD og 3CCD kamera daglig, og ser forskjellen både i dårlig og godt opplyste deler av butikken.
Lenke til kommentar
Visst du vil bruke litt mer, så har komplett satt ned prisen på Panasonic NV-GS500 som er det beste av de billigere 3CCD kameraene til Panasonic.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322001

9379682[/snapback]

Jeg er klar over dette, men det er egentlig uansett litt utenfor budsjettet. Ser for meg at det blir NV-GS320, så får jeg heller bruke ekstern lydopptaker hvis jeg vil ha bedre lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...