Gå til innhold

Flere disker..

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå brukt mine 4 ide-kontakter (dvd, cdrw, og to disker (40GB + 100GB). Hva er den

* Enkleste måten

* Billigste måten

* Beste måten

* Best i forhold til pris og ytelse

å utvide kapasiteten på?

(Ny ide kontroller, raid kontroller, scsi kontroller eventuelt bytte disk(ene) i større disker)

Hvordan blir det med strømforsyning ved å kjøre flere disker?

___

TV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får jo tak i billige ATA100 kontrollere. De koster mellom 2-500kr. Der kan du plugge på 2x2 til av enten disker, cdrom, dvd osv. Å kvitte seg med diskene er vel lite lønnsomt, du får jo ikke så veldig mye for brukte disker (har du lite kabinett er det jo et alternativ). Scsi har du sannsynligvis ikke bruk for, de bråker mye, gir lite mb for pengene og er ikke så fryktlig mye raskere enn dagens raskeste ide disker. (jeg har sjekka litt rundt selv). Vil du ha mer fart, (snakk om opptil 20% ytelesøkning) så kjøper du en raid kontroller, men de koster jo fra 1000kr+ for de billigste. Jeg har hatt raid selv. Likte det egentlig aldri, går den ene disken til hel****, så mister du jo all informasjon på begge to. Det er en ganske kjedelig affære.

Du har jo flere greie løsninger:

1. Kjøpe en F.eks Promise IDE kontroller(kvalitet)

2. Kjøpe en rimlig stor disk, ikke under 60gb. (ibm, wd, osv).

3. Har du penger, kjøp da gjerne raid, hvis du vil ha litt ekstra ytelsesøkning. (har nerver til slikt).

4. Glem scsi, det har ingenting for seg, hvis du ikke driver med hardbarka videoredigering.

Når det gjelder disker, så vinner jo wd 80gb på pris/ytelse iforhold til prisen. De er også ganske stillegående. IBM GXP60 er jo en bra disk det også, raskere enn wd, (mange har hatt problemer med de sies det) og lager litt mer bråk...men er ytelse et viktig kriterie...så er ibm disken noe raskere.

Det kommer egentlig helt ann på hva du vil ha :smile: Alternativene er nesten endeløse. er vel bare antall kroner i lommeboka som stopper deg :grin:

Lenke til kommentar

Det beste/billigste blir vel å benytte en ekstra raidkontroller. Da du fremdeles kan benytte deg av de to diskene du allerde har, ytelsen øker også en del.

Det er i grunnen ikke noe vits å gå over til scsi da ide diskene er blitt "nesten" like kjappe. Jeg kjører selv raid/stripe med to 60Gb 7200rpm og er fornøyd med hastigheten.

Lenke til kommentar

Skrudde opp pc'en for å sjekke strømforsyninga.. har "bare" 250 W. Kan jeg kjøre flere disker på denne?

__

TV

Kjører:

P-4 1.4Ghz

640 mb rdram

40gb seagat disk 5400rpm

100gb WD disk 7200rpm

usb scanner uten egen power

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...