Gå til innhold

Høy ISO: "H0,3" "H0,7" ? Lav lukker: "bulb" ?

Anbefalte innlegg

Hva betyr disse begprepene? Når lukkertiden går over 30sek står det "Bulb" på skjermen, og hvis ISO kommer over 1600 står det H0,3, H0,7 og H1,0

Jeg har lurt på dette en stund, men har aldrig trengt så høy ISO eller så lang lukker, men nå er jeg for nysgjerrig.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Detaljer rundt høy ISO står på side 43 i instruksjonsboka, og bulb på side 51 for engelsk utgave av boka for D80.

9370673[/snapback]

Nå var du grei :)

Når det gjelder Bulb, så er nok ikke det innlysende for de som ikke har 20 års fartstid med SLR... Og det er ikke alle manualer som forklarer det godt heller.

Kort fortalt, i bulb, så er lukker åpen så lenge utløseren er trykket ned. Vanligvis bruker man trådutløser hvor man kan låse knappen nede. Brukes for bilder der lukkerhastigheten måles i minutter - stjernehimmel osv.

Det som skiller H1 og 1600 er at 1600 ISO skal være kalibrert og Hxx er ikke det - teoretisk skal H1 tilsvare ISO 3200.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Detaljer rundt høy ISO står på side 43 i instruksjonsboka, og bulb på side 51 for engelsk utgave av boka for D80.

9370673[/snapback]

Nå var du grei :)

Enig, jeg skrev i det minste sidetall hvor vedkommende kunne finne svaret i stedet for å skrive, se i den jævla instruksjonsboka (RTFM). Som jeg har sagt tidligere, noen spørsmål her tar lenger tid å komme seg på nettet for å skrive enn det tar å finne svaret i instruksjonsboka.

Når det gjelder Bulb, så er nok ikke det innlysende for de som ikke har 20 års fartstid med SLR... Og det er ikke alle manualer som forklarer det godt heller.

Kort fortalt, i bulb, så er lukker åpen så lenge utløseren er trykket ned.

Kopiert fra instruksjonsboka: Shutter remains open while the shutter-release button is held down.

Lenke til kommentar
Enig, jeg skrev i det minste sidetall hvor vedkommende kunne finne svaret i stedet for å  skrive, se i den jævla instruksjonsboka (RTFM). Som jeg har sagt tidligere, noen spørsmål her tar lenger tid å komme seg på nettet for å skrive enn det tar å finne svaret i instruksjonsboka.

9372905[/snapback]

Du er ikke forpliktet til å svare. Og det er ingen grunn til å banne.

Men takk for svar alle sammen uansett, jeg har det klart nå.

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt - men når svaret står i manualen så kan du ikke forvente silkehansker. Da har du vært lat, istedet for å spørre om noe du ikke fant ut av.

9377647[/snapback]

Manualen ligger 4mil unna. Men det kunne jo selvsakt ikke dere lukte.

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt - men når svaret står i manualen så kan du ikke forvente silkehansker. Da har du vært lat, istedet for å spørre om noe du ikke fant ut av.

9377647[/snapback]

Manualen ligger 4mil unna. Men det kunne jo selvsakt ikke dere lukte.

9379081[/snapback]

4 mil er jo bare en kjapp joggetur før frokost :p

Lenke til kommentar
Hva betyr disse begprepene? Når lukkertiden går over 30sek står det "Bulb" på skjermen, og hvis ISO kommer over 1600 står det H0,3, H0,7 og H1,0

Jeg har lurt på dette en stund, men har aldrig trengt så høy ISO eller så lang lukker, men nå er jeg for nysgjerrig.

9370610[/snapback]

Hvordan blir støy ved disse verdier på D80.

Har ikke giddet å teste da jeg syns ISO1600 er i grenseland på dette huset mht. støy, blir det bare progresivt værre mht. Hx.x eller har Nikon gjort noe her for å eliminere noe ?

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

9370610[/snapback]

Hvordan blir støy ved disse verdier på D80.

Har ikke giddet å teste da jeg syns ISO1600 er i grenseland på dette huset mht. støy, blir det bare progresivt værre mht. Hx.x eller har Nikon gjort noe her for å eliminere noe ?

/L

9394465[/snapback]

Det er det eneste jeg er missførnøyd med. Støyen blir uakspetabel høy ved 1600 ISO, jeg bruker sjelden over 1000 ISO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...