Erik B. Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Hei, jeg vil satse på en karriere som programmerer. Enten web- eller vanlig program relatert. Må jeg velge teoretisk matematikk for å kunne gå i en slik studieretning? Takk for raske svar:) Går forresten på videregående i 1. klasse. Endret 27. august 2007 av erixz Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Programmering er jo stort sett matte, så teoretisk matte er definitivt hva du burde velge. Ellers er jo også fysikk nyttig innen en del programmeringsjobber. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Programmering er jo stort sett matte, så teoretisk matte er definitivt hva du burde velge. Ellers er jo også fysikk nyttig innen en del programmeringsjobber. 9373399[/snapback] Det spørs veldig hva du jobber med. Jeg er utvikler og bruker ikke særlig mye matte i jobbsammenheng. Opptakskravet for tyngre IT-studier er i dag 2MX, noe somtilsvarer 2.klasse allmennmattematikk. (Teoretisk) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Opptakskravet for tyngre IT-studier er i dag 2MX, noe somtilsvarer 2.klasse allmennmattematikk. (Teoretisk) 9373483[/snapback] Og jeg vil tro det er en grunn til at de har slike krav; i hovedbulken av programmering, og en del annen IT og utvikling, får man bruk for teoretisk matte i varierende grad. Men f.eks en som utvikler programvare for analyse og simulering for oljeindustrien vil nok få bruk for matte over nivået til 3MX, men om man jobber i PHP holder det nok med 2MX. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Opptakskravet for tyngre IT-studier er i dag 2MX, noe somtilsvarer 2.klasse allmennmattematikk. (Teoretisk) 9373483[/snapback] Og jeg vil tro det er en grunn til at de har slike krav; i hovedbulken av programmering, og en del annen IT og utvikling, får man bruk for teoretisk matte i varierende grad. Men f.eks en som utvikler programvare for analyse og simulering for oljeindustrien vil nok få bruk for matte over nivået til 3MX, men om man jobber i PHP holder det nok med 2MX. 9373517[/snapback] Er som regel 2MX som kreves for vanlig informatikk-type utdanninger. Vil du gå dataingeniør så er det 3MX og 2FY som gjelder. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Opptakskravet for tyngre IT-studier er i dag 2MX, noe somtilsvarer 2.klasse allmennmattematikk. (Teoretisk) 9373483[/snapback] Og jeg vil tro det er en grunn til at de har slike krav; i hovedbulken av programmering, og en del annen IT og utvikling, får man bruk for teoretisk matte i varierende grad. Men f.eks en som utvikler programvare for analyse og simulering for oljeindustrien vil nok få bruk for matte over nivået til 3MX, men om man jobber i PHP holder det nok med 2MX. 9373517[/snapback] Er som regel 2MX som kreves for vanlig informatikk-type utdanninger. Vil du gå dataingeniør så er det 3MX og 2FY som gjelder. 9378884[/snapback] Takk for svar folkens. Hvor er det jeg eventuelt kan ta 3MX og 2FY da? Skrekkelige og avskremmende navn Lenke til kommentar
gather Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvis jeg har forstått det riktig så er 2MX == R1 og 3MX == R2 Dette er vistnok på realfagslinjen i 2. klasse (og 3.). Fysikken har det vel ikke kommet flere nivåer på så da tar du vel bare fysikk for realfag eller hva det nå heter i kunnskapsløftet. Du må også huske på at 3MX (R2) sannsynligvis krever at du har gått 2MX (R2). Det gjorde det i alle fall i den gamle reformen og jeg blir overrasket om det ikke er sånn i den nye reformen også. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Som webporgrammerer er det begrensa kva matematiske problem ein kjem borti. Den matematikken eg bruker mest er mengdelære og diskre matamtikk. Med heftige 3d-programmering og tung matematisk programvareutvikling så bør nok mattenivået vere på universitetsnivå. Men med 3mx og 2fy så er du nok ganske godt sikra, i tillegg er dei fleste muligheitane til vidare utdanning åpne. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Vil anbefale å ta så mye matte( teoretisk) (og andre realfag) som du bare orker på videregående - du kommer til å få bruk for det senere i mange sammenhenger. Det er ikke slik at du for eksempel får bruk for naturlige logaritmer hele livet, men det er meget kjekt å ha vært innom det - ha litt peiling/allmenkunnskap! Har man valgt stor fordypning i realfag, klarer man mye lettere å få forståelse for og kunne anvende nye emner på en mer god måte. Kunnskapen blir en ryggrad som hjelper deg både direkte og indirekte. Tilbake til programmererbiten - logikk og praktisk tenkning er viktig, og teoretisk matte tror jeg er det beste valget. Hvis du først har 2FY, synes jeg du også burde gå for 3FY og 3MX - fagene smelter sammen ved en god del av emnene, for eksempel vektorer. Et godt eksempel: Banefart og sentripetalakselerasjon. Velg mest mulig matte, du kommer til å angre deg siden hvis du ikke gjør det (personlig mening) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå