Gå til innhold

Innstillinger ved dias-scanning?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestillt en dias/negativfilmscanner ( Plustek OpticFilm 7200) til kr 1700 inkl frakt etter og ha lest mye bra omtale av denne i form av pris/kvalitet. Jeg har ikke noe særlig erfaring med scanning av bilder og negativer fra før så trenger tips til innstillinger.

Hva slags innstilling burde jeg bruke for å få bildefiler tilsvarende et 6-8 MPix digitalkamera?

DPI - opptil 7200x7200 dpi

Fargebybde - inntil 48 bits

Jeg ønsker selvfølgelig best mulig kvalitet på de scannede bildene, men ønsker ikke enorme filstørrelser. Leste at et scannet bilde på 7200DPI oppløsning ga filstørrelser i størrelsesorden 130MB, mens 3600DPI gir ca 24MB. Er dette i ukomprimert TIFF? Finnes det noen tommelfingerregel på hvor mye bildene komprimeres om man lagrer i JPEG-90? Hvilke innstillinger anbefales for å få grei nok oppløsning til ca 5 MB per bilde?

Håper noen kan gi meg noen tommelfingerregler her rundt hvordan dette henger sammen eller henvise til noen guider.

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har scannet en del negativer på en profesjonell negativscanner i 2800 dpi (ca 10 megapiksler), og i 24 bit gir det meg bildefiler på ca. 20 megabyte i ukomprimert TIFF. Jeg lagrer disse som digitale negativer, og lager visningsfiler av disse der jeg reduserer oppløsningen til 6 megapiksler og JPG i kvalitet "10". Det gir stort sett mellom 2 og 3 megabyte pr. bilde.

10 megapiksler i samme JPG kvalitet blir ca. 3-4 megabyte pr bilde (dette kan variere veldig etter hvor mange detaljer det er i bildet).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg har nettopp bestillt en dias/negativfilmscanner ( Plustek OpticFilm 7200) til kr 1700 inkl frakt etter og ha lest mye bra omtale av denne i form av pris/kvalitet. Jeg har ikke noe særlig erfaring med scanning av bilder og negativer fra før så trenger tips til innstillinger.

Hva slags innstilling burde jeg bruke for å få bildefiler tilsvarende et 6-8 MPix digitalkamera?

Anbefaler at du tester VueScan, fra www.hamrick.com.

Det er et generelt scanneprogram som mange bruker, støtter over 750 scannere, inkludert din.

These scanners are supported only on Windows, and you first need to install the Plustek software before running VueScan.

OpticFilm 7200

:

Da får du konsistente resultater, på en enkel måte! Meget bra grensesnitt!

Du kan teste den gratis, og den er heller ikke dyr (nå er det jo billig dollar også)

Jeg hadde problemer med min Nikon filmscanner, denne gjorde susen, og virket også på Vista uten drivere, Nikon selv har enda ikke levert Vista software selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...