Gå til innhold

Tanker om egen dødelighet leder til patriotisme...

Anbefalte innlegg

OK, det ble ikke plass til en skikkelig tittel.

Link.

Forskningsresultatene beskrevet i artiklen viser at påminnelser om egen dødelighet leder til at folk danner et "verdensbildeforsvar". Dette inkluderer patriotisme/nasjonalisme, hang til karismatiske og innbilt "trygge" lederfigurer, større hat mot andre folkegrupper og tilhengere av andre religioner, større religiøsitet og sterkere velvilje mot tradisjonell moral.

Artiklen bruker denne forskningen til å forklare Bushs seier i det amerikansk valget 2004, da stadige påminnelser om 9/11, terror, død, patriotisme, familieverdier osv. antas å ha spilt en stor rolle uavhengig av motstander og egne politiske feiltrinn. Likevel har forskere i følge artiklen også funnet lignende resultater, f.eks. tysk motvilje mot tyrkere, når folk har fått tanker om døden og egen dødelighet på underbevisstheten.

Hvor lang tid vil det ta før norske politikere finner ut av dette og benytter seg av det? Eller gjør de det allerede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, når USA's befolkning finner ut at det finnes en gruppe mennesker i andre land som ofrer alt for å drepe dem, så danner de en naturlig forsvarsmekanisme. Er det noe nytt? Hvis Norge hadde blitt angrepet og et land hadde truet med å utrydde oss så hadde det jo vært jævli rart hvis vi bare satt på ræva og diskuterte om en reaksjon ville vært rettferdig ovenfor minoriteter el.

Lenke til kommentar
Altså: hvis jeg forstår att noen truer meg/landet mitt så vil jeg støtte mer opp om det og like de som går mot det mindre? Høres vell logisk ut

9372449[/snapback]

Det stikker dypere enn som så. Du ville tydeligvis, om underbevisstheten lå og gnaget på din egen dødelighet, ha fått et større hat for andre folkegrupper uavhengig av om de inngikk i trusselbildet eller ikke, i tillegg ville du antageligvis blitt mer religiøs, hellet mer mot karismatiske ledere og mer tradisjonell moral.

Om det høres logisk ut for deg vet jeg ikke, jeg synes nå i alle fall det er interessant å se det bekreftet med data fra faktiske forsøk og ikke bare appeller til noens intuisjon.

Altså, når USA's befolkning finner ut at det finnes en gruppe mennesker i andre land som ofrer alt for å drepe dem, så danner de en naturlig forsvarsmekanisme. Er det noe nytt? Hvis Norge hadde blitt angrepet og et land hadde truet med å utrydde oss så hadde det jo vært jævli rart hvis vi bare satt på ræva og diskuterte om en reaksjon ville vært rettferdig ovenfor minoriteter el.

9373089[/snapback]

Om du tror at USA er i fare for å bli utryddet så tror jeg du har blitt kraftig bitt av skremselspropagandaen.

Om du leste det jeg skrev og/eller artiklen jeg linket til, ville du sett at dette ikke på noen måte er unikt for USA, men har blitt bekreftet av andre.

Over the next decade, the three performed similar experiments to illustrate how awareness of death could provoke worldview defense. They showed that what they now called "mortality salience" affected people's view of other races, religions, and nations. When they had students at a Christian college evaluate essays by what they were told were a Christian and a Jewish author, the group that did the mortality exercises expressed a far more negative view of the essay by the Jew- ish author than the control group did. (German psychologists would find a similar reaction among German subjects toward Turks.)

Økt religiøsitet:

Also central to worldview defense is the protection of tradition against social experimentation, of community values against individual prerogatives--as was evident in the Tucson experiment with the judges--and of religious dictates against secular norms. For many conservatives, this means opposition to abortion and gay marriage. This may well explain why family values became more salient in 2004--a year in which voters were supposed to be unusually focused on foreign policy--than it had been from 1992 through 2000. Indeed, from 2001 to 2004, polls show an increase in opposition to abortion and gay marriage, along with a growing religiosity. According to Gallup, the percentage of voters who believed abortion should be "illegal in all circumstances" rose from 17 percent in 2000 to 20 percent in 2002 and would still be at 19 percent in 2004. Even church attendance by atheists, according to one poll, increased from 3 to 10 percent from August to November 2001.

Polarisering av meninger:

The three even devised an experiment to show that, after doing the mortality exercises, conser- vatives took a much harsher view of liberals, and vice versa.

Det er altså tydelig at en lang rekke responser til påminnelser om egen dødelighet er naturlige for oss, uavhengig av landegrenser eller terror-trusler. Det er også tydelig at politikere, uvitende eller medvitende, har fordel av dette.

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg det litt bedre :) Forsovet interesangt resultat. Finnes det mer forskning på slikt? Og stemmer resultatet for kun samtiden eller er det slik det alltid har vert. Tenker da på middelalderen da livet var mye skjørere men patriotismen svakere og perioden under den store utvandringen fra Norge til USA.

Lenke til kommentar

I og med at det er rimelig nytt var det antagelig ingen som tenkte på å teste slikt før i tiden, men det er vel ikke altfor usannsynlig at dette er et evolusjonært trekk hos mennesket, og i såfall vil det nok også ha gjort seg gjeldende i tidligere tider.

Lenke til kommentar
AT tyskere blir negative ovenfor tyrkere er da vel en naturlig reaksjon på hvordan tyrkere som folkegruppe oppfører seg i tyskland.

9377143[/snapback]

Litt satt på spissen, men den største innvandringen i Tyskland er for det meste tyrkere og i Norge så er det folk fra pakistan, Irak, og rart nok er Norge en av de få landene som elsker Solmaliere (de som er kårtet til den folkegruppen som driver mest terror).

Ikke mange som sier det høyt, men selv så ser jeg meg selv som en nasjonalistisk person selv om jeg bare er halvt norsk. Jeg er glad i Norge og flere av de norske kulturer og holdninger. Jeg er lite intressert å se et sammensveiset flerkulturelt samfunn der vi har mobile moskeer med megafoner på taket etc.

Er jeg imot innvandtring? Nei, jeg er ikke det.. Jeg har tross alt vandret inn i dette landet selv da jeg var 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...