Gå til innhold

Hva er forskjellen på Høyre og Venste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er jeg ikke sikker på hvilke kriterier som bestemmer hvor et parti er på venstre-høyre-aksen, men jeg har alltid trodd at H var langt mer mot høyre enn V. V er vel også et parti som vingler i mange saker, noe som kan ses på som både positivt og negativt.

9390305[/snapback]

Skal ikke si for sikkert, men har alltid tenkt at venstre-høyre aksen representerer statlig/privat-styring.

Lenke til kommentar

For å ta denne diskusjonen om klima først: det er vanskelig å si hvem som har den "beste" politikken på dette området, som på alle andre. Det man kan si er at Venstre er blant de som var aller først i Norge (i europa og verden også?) som var opptatt av miljøet.

 

Den sittende regjeringen, med AP i spissen, har såvidt jeg vet ingen etablert plan (de har klare og høye mål, men lite handling og plan), Fremskrittspartiet vil kutte mest mulig i CO2 i utlandet på grunn av effektivitet, mens SV, Sp og KrF (tror jeg) er klare på å gå foran og ta kuttene i Norge. Høyres politikk på området går i stor grad ut på fornybar energi og forskning på nye energikilder og for eksempel el-biler.

 

Selv har jeg stor tro på Høyres politikk på dette området, som på mange andre områder.

 

 

Når det gjelder myten om at Høyre er for rikinger og bare vil ha skatteletter for de rike er dette løgn. Faktisk ren løgn. Mytene om at tjenester bare skal være tilgjengelige for rike er også ren løgn.

Ja, Høyre er for privatskoler. Det høres skummelt ut, men poenget deres er at privatskolene vil føre til mer mangfold og konkurranse for å øke kvaliteten. Privatskolene skal være like gratis som de offentlige skolene er i dag. Det er med den sittende regjeringen at det er dyrt å gå på privatskoler. Akkurat det samme kan sies om sykehjem og en del andre offentlige tjenester.

 

Ja, jeg er medlem av Unge Høyre. Nei, jeg er ikke rik. Jeg har bare valgt å tro at jeg som individ har bedre grunnlag for å bestemme over meg selv enn hva staten har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Venstre vil ha en mer rettferdig fordeling av penger, og høyre vil la folk bruke sine egne penger på det de selv vil. Det er et egentlig et moralskt spørsmål:

9377880[/snapback]

 

Nei, det er ikke det. Det er heller snakk om at de som bruker "moral", mangler argumenter, og derfor forsøker å legitimere sine særinteresser på irrasjonelt vis.

Lenke til kommentar
Hurra for deg som er snill i år,

ja, SV vil gratulere,

Alle i ring omkring terrorister vi står,

Ja, innvandrerne skal få det bedre,

Bukke, nikke, skrape for A-Quaida,

Skatter på oksygen - ja det må vi ha,

ønsker oss kvinner i burka og hijab,

og si meg så hva vil de mere,

Skatterere (melodien til "hurra for deg")

 

En rask omvending av sangen :)

 

I rest my case :)

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Venstre vil ha en mer rettferdig fordeling av penger, og høyre vil la folk bruke sine egne penger på det de selv vil. Det er et egentlig et moralskt spørsmål:

9377880[/snapback]

 

Nei, det er ikke det. Det er heller snakk om at de som bruker "moral", mangler argumenter, og derfor forsøker å legitimere sine særinteresser på irrasjonelt vis.

9451373[/snapback]

 

Hæ? Var det feil det jeg om høyre og venstre, eller var det måten jeg formulerte problemstillingen som var feil? Hvis du mente det siste så forklar meg hvorfor det blir feil måte å si det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...