Gå til innhold

Hva er forskjellen på Høyre og Venste?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt å melde meg inn i en ungdomsgruppe i et parti. Valget står nå mellom høyre og venstre, men;

 

 

1) Hva er egentlig de største forskjellene på disse partiene?

2) Er Venstre et "blått" parti?

3) Er høyre elendige på miljø?

4) Er venstre for full/delvis privatisering av skoler, sykehjem, sykehus og lignende?

5) Hva mener de to partiene om EU-medlemskap?

 

 

Diskutér, så kan jeg og forhåpentligvis flere med meg bli litt klokere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

1 -Hovedforskjellen er at høyre er mest for de som har GOD råd, og kan betale MYE for GODE tjenester.

Venstre er et praktisk parti som mener det som de til enhver tid mener er best, derfor har de ikke så faste løfter som andre partier (ting kan forandre seg i det virkelige liv).

 

2 -Nei, snarere et liberalt grønt parti

 

3 -Nei, men de mener miljøet må vike hvis det er til hinder for bedriften

 

4 -Venstre er hverken for eller mot noe, de mener at hvis private kan gjøre en bedre jobb enn kommunale til samme pris eller lavere så får de gjøre det.

Poenget er ikke å privatisere for å privatisere, men å få en best mulig tjeneste.

 

5 -Høyre er for, Venstre er for hvis vi får en god avtale som er bra for norge og imot hvis vi får en dårlig avtale.

 

Det kan jo være en ide å ta en av de mange velgertestene eller sjekke hva de mener på de enkelte hjemmesidene.

 

Persaonlig så synes jeg ikke det er så viktig hvilke saker de er for eller imot, det er dumt å være for en sak uansett hva som skjer eller være mot en sak uansett hva som skjer.

Det viktigste er å se hva de gjør og stemmer for.

Jeg er også mer for partier som kan tilpasse politikken til hva som skjer fremfor partier som på død og liv må stå for sine prinsipper uansett hva.

Det blir som når jeg skal ut, så sjekker jeg været og kler meg deretter.

Lenke til kommentar
Høyre: Egoparti for rike gamle damer fra vestkanten som snakker dansk.

 

Venstre: Elastisk parti for hvermannsen.

 

Kanskje ikke helt nøytral jeg heller, men det jeg skriver er ikke langt fra virkeligheten.

9372230[/snapback]

Dette er av de mest fordommsfulle, usaklige utsagnene jeg har hørt i dag. Håper virkelig ingen tror på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Venstre bør absolutt bytte navn til noe slikt som Norges Sosialliberale Parti, Sosialliberalistene e. l. Venstre er misvisende for alle de mange som ikke har peiling på hvor partiet ligger på skalaen fra RV til FrP/H (litt i tvil om hvilket av FrP og H som er lengst mot høyre selv  ).

 

Høyre ligger mest mot høyre, og er liberalkonservativt. FrP er mer libertarianistisk, men regner seg for å være liberalkonservative de også. FrP ligger midt på høyresiden.

 

Venstre er ikke et venstreparti, men noe en engelsk-språklig ville kalt "centre-right", altså et sentrum-høyreparti. Liberalismen i seg selv hører ikke mer hjemme på venstre- enn høyresiden, selv om mange tror det.

 

PiratKamerat: Jeg regner meg så absolutt som hvermannsen og stemmer høyre. Jeg kan forstå at utsagnet ditt til stor grad er påvirket av dine egne meninger men "put a sock in it"

Jeg tilhører den glade middelklassen som kjører Audi og stemmer Høyre, og har vurdert å melde meg inn i Unge Høyre :)

 

Edit:

 

...og PiratKamerats meninger ser ut til å komme av liten kunnskap om Høyres politikk.

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Venstre vil ha en mer rettferdig fordeling av penger, og høyre vil la folk bruke sine egne penger på det de selv vil. Det er et egentlig et moralskt spørsmål:

 

 

"Er det greit å fordele andres penger?", og "Bør ikke alle få samme muligheter til utdanning uansett hvor mye penger de har?" Og "hvor store kontraster bør det være mellom en god og en dårlig jobb?"

 

Jeg er sånn midt i mellom. Men jeg liker egentlig ingen partier.

Lenke til kommentar

PiratKamerat: Å kalle Høyre for et ego-parti er jo helt galt i seg selv, men å kalle det et ego-parti sålenge FRP fortsatt er i bildet er helt absurd. Get your priorities straight. :)

 

Selv tenker jeg på studenter og lærere som de som er aller best tjent med Høyrepolitikk, hvis jeg måtte velge noen. Høyre er uten tvil #1 på utdanning.

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
PiratKamerat: Å kalle Høyre for et ego-parti er jo helt galt i seg selv, men å kalle det et ego-parti sålenge FRP fortsatt er i bildet er helt absurd. Get your priorities straight. :)

 

Selv tenker jeg på studenter og lærere som de som er aller best tjent med Høyrepolitikk, hvis jeg måtte velge noen. Høyre er uten tvil #1 på utdanning.

9378959[/snapback]

Du kritiserer PiratKamerat for å komme med en fullstendig subjektiv uttalelse som ikke underbygges av noen argumenter? Har jeg forstått deg riktig?

 

Isåfall burde du se på dine egne påstander. Det er ikke noe objektivt mål på hvilket parti som har best skolepolitikk, så det å si at Høyre er best på skole blir en høyst subjektiv uttalelse, og så vidt jeg ser underbygger du den ikke med noen argumenter heller.

 

Til trådstarter: Angående skolepolitikken, hvis du mener man tjener på en skole som stiller høyere krav til eleven, mens eleven samtidig får flere alternativer (privatskoler) er nok Høyre et bra parti for deg.

Lenke til kommentar

Hurra for deg som er veldig rik,

ja, Høyre vil gratulere,

Nullskatteyterkonto i Sveits,

Ja, dere skal få det bedre,

Bukke, nikke, skrape for USA,

Bestemor på anbud - ja det må vi ha,

ønske arbeidsløse ingen verdens ting,

og si meg så hva vil de mere,

privatisere. (melodien til "hurra for deg")

 

:!:

 

I rest my case.

Endret av PiratKamerat
Lenke til kommentar
PiratKamerat: Å kalle Høyre for et ego-parti er jo helt galt i seg selv, men å kalle det et ego-parti sålenge FRP fortsatt er i bildet er helt absurd. Get your priorities straight. :)

 

Selv tenker jeg på studenter og lærere som de som er aller best tjent med Høyrepolitikk, hvis jeg måtte velge noen. Høyre er uten tvil #1 på utdanning.

9378959[/snapback]

Du kritiserer PiratKamerat for å komme med en fullstendig subjektiv uttalelse som ikke underbygges av noen argumenter? Har jeg forstått deg riktig?

 

Isåfall burde du se på dine egne påstander. Det er ikke noe objektivt mål på hvilket parti som har best skolepolitikk, så det å si at Høyre er best på skole blir en høyst subjektiv uttalelse, og så vidt jeg ser underbygger du den ikke med noen argumenter heller.

 

Til trådstarter: Angående skolepolitikken, hvis du mener man tjener på en skole som stiller høyere krav til eleven, mens eleven samtidig får flere alternativer (privatskoler) er nok Høyre et bra parti for deg.

9379135[/snapback]

 

Det var ment som en mer humoristisk kommentar, hence the smiley face. Jeg er 100% enig i din kommentar til trådstarter (angående Høyre's skolepolitikk), og mener at den gir lite rom for tvil til hva studenter er best tjent med (spesielt med tanke på Høyre's mål når det gjelder lærere, som ikke ble nevnt: http://www.hoyre.no/artikler/2007/8/hoyres_valgkampaapning).

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Til trådstarter: Angående skolepolitikken, hvis du mener man tjener på en skole som stiller høyere krav til eleven, mens eleven samtidig får flere alternativer (privatskoler) er nok Høyre et bra parti for deg.

9379135[/snapback]

Ventre og Høyre har veldig lik skolepolitikk. Det er ingenting av det du lister opp Venstre er imot. Det eneste er at det "virker som" når man leser i partiprogramment/websidene/flyers at Venstre er mer opptatt av å gi lærerne bedre undervisning, enn å kaste dem ut som høyre gir utrykk for. Men Unge Høyre har ofte ganske krass ordbruk og de sier omtrent det samme. Så jeg ville tro det er ganske likt i praksis.

Lenke til kommentar
Høyre: Egoparti for rike gamle damer fra vestkanten som snakker dansk.

 

Venstre: Elastisk parti for hvermannsen.

 

Kanskje ikke helt nøytral jeg heller, men det jeg skriver er ikke langt fra virkeligheten.

9372230[/snapback]

Snakk om generalisering...

Sist jeg sjekket var ikke jeg en gammel dame som snakker dansk.

Og hvis du sjekker i telefonkatalogen så har jeg adresse i Oslo øst...

 

Forskjellen er vel at Høyre er litt mere høyrevendt og ikke har noen store planer for miljøet.

Venster trenker mere på miljøet og har klarer planer for hvordan man skal minske forurensningen.

Men grunntanken i politikken er vel relativt lik

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Høyre: Egoparti for rike gamle damer fra vestkanten som snakker dansk.

 

Venstre: Elastisk parti for hvermannsen.

 

Kanskje ikke helt nøytral jeg heller, men det jeg skriver er ikke langt fra virkeligheten.

9372230[/snapback]

 

Det var vel et av de mest unyanserte innleggene jeg har sett på en stund. Det er strengt talt unødvendig å være så subjektiv når noen spør om et faktasvar.

 

Den politiske aksen i Norge i dag blir regnet ut via økonomisk politikk. Sentrum er omtrent ved Senterpartiet, og man kan forenkle det til å si at på venstresiden fører de en type politikk som har fellestrekk med sosialisme. Ap er omtrentlig sosialdemokrater, SV er sosialister av prinsipp, såvidt jeg har forstått det, men fører den sosialdemokratisk politikk i samarbeid med Ap og Sp. Rødt nærmer seg mer en type norsk neokommunisme, men har sterke innslag av norsk sosialisme. Senterpartiet er de som står i midten og vipper, iløpet av regjeringssamarbeidet har de blitt regnet som et venstreparti, men de har gitt ønsker for å samarbeide med blant annet Venstre den siste tiden, så de kan vippe over til den andre siden. På høyresiden har du Venstre (litt ironisk) som er liberale men med et godt innslag av kapitalistisk tenking. Den typiske tankegangen er at staten skal stå for et grunnleggende tilbud, og det private kan komme inn med alternativer om det er behov eller ønske for det. Høyre er også veldig for dette, men er også for en skattepolitikk som gjør det lettere for private å starte opp bedrifter og drive dem på en fornuftig måte med overskudd. Litt udefinert er enda KrF, som er det kristne stortingspartiet i Norge. Den økonomiske politikken samsvarer litt med Venstre og Høyre sin, men de har andre prinsipper når det kommer til etikk og moral. Lengst til høyre i stortingspartiene er FrP, de er for en liberal skattepolitikk (mer liberal enn Høyre og Venstre) samt ønsker store avgiftskutt. De er også partiet som fronter ting som strengere straffer til forbrytere og ønsker billigere alkohol og tobakk.

 

PS: Jeg er selv godt etablert på høyresiden, men prøvde å gi et relativt objektivt svar. Jeg tar forbehold om at jeg kan ha brukt feil terminologi.

Lenke til kommentar
Så V hører mer hjeme på høyresiden enn på venstresiden?

9390174[/snapback]

Ja.

Venstre er omtrent ved Høyre på venstre-høyre aksen i politikken.

 

De største forskjellene mellom Venstre og Høyre er vel at Høyre er for null tolleranse for narkotika og vil fjerne de narkomane uansett som det er for de narkomanes beste eller ikke (mye tyder på at det ikke er det), mens Venstre heller ønsker å hjelpe de narkomane og kriminelle. De vil f.eks. ikke ha lenger fengselsstraffer, men hjelpe de kriminelle og ønsker å gi de tyngste narkomane heroin på resept (hvis det ikke funker med metadon) sånn at de slipper å stjele og tigge, og i en viss grad kan begynne å arbeide igjen.

Lenke til kommentar
Så V hører mer hjeme på høyresiden enn på venstresiden?

9390174[/snapback]

Ja.

Venstre er omtrent ved Høyre på venstre-høyre aksen i politikken.

 

De største forskjellene mellom Venstre og Høyre er vel at Høyre er for null tolleranse for narkotika og vil fjerne de narkomane uansett som det er for de narkomanes beste eller ikke (mye tyder på at det ikke er det), mens Venstre heller ønsker å hjelpe de narkomane og kriminelle. De vil f.eks. ikke ha lenger fengselsstraffer, men hjelpe de kriminelle og ønsker å gi de tyngste narkomane heroin på resept (hvis det ikke funker med metadon) sånn at de slipper å stjele og tigge, og i en viss grad kan begynne å arbeide igjen.

9390246[/snapback]

 

Nå er jeg ikke sikker på hvilke kriterier som bestemmer hvor et parti er på venstre-høyre-aksen, men jeg har alltid trodd at H var langt mer mot høyre enn V. V er vel også et parti som vingler i mange saker, noe som kan ses på som både positivt og negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...