Rescue me Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har lenge hatt problemer å finne ut hva jeg kan kalle folk som er mørk i huden for. Neger, svarting, bruning osv virker alt så rasistisk. Hva bør man kalle folk som er mørk i huden? Hva er ikke rasistisk? Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 fargede , en fargede person Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 For min del er ikke neger ett rasistisk utrykk. Alt kan høres rasisitisk ut i andres ører. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Jeg har en kamerat som er adopert fra Colombia. Tror han var noen få måneder da han kom til Norge. Han er da følgelig brun i huden. Han har nettopp begynt i en barnehage, og der har han fått utdelt en liste over ord som han ikke får lov til å si. Et av disse er ordet neger. Ved en rask google, så fant jeg ut nær 72% av forumet brukere, mener at ordet neger IKKE er rasistisk. kilde (edit): Jo, det han kameraten min skal si istedenfor er mørkhudede. (Som om det er så mye lettere for en 4-åring å si, liksom...) Endret 27. august 2007 av MRN Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hvis jeg må påpeke at hudfargen er viktig i en eller annen sammenheng så sier jeg neger. Ellers så kaller jeg dem mennesker... Lenke til kommentar
jemartinsen81 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Black sugar, vel. Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 I følge forståsegpå personene i SV/AP/SOS-rasisme skal vedkommende kalles "Person fra ett land og kultur overlegen nordmenn på alle måter, og som derfor må få alt de peker på og vil ha... dakkar lille...". Fremmedkulturell person av afrikansk opprinnelse, afrikaner, neger osv er fysj fysj Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 I USA brukes afro-amerikaner. Derfor skal man bruke afro-nordmann i norge. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Jeg har lenge hatt problemer å finne ut hva jeg kan kalle folk som er mørk i huden for. Neger, svarting, bruning osv virker alt så rasistisk. Hva bør man kalle folk som er mørk i huden? Hva er ikke rasistisk? 9369683[/snapback] Afrikaner, Nord- afrikaner, Araber, Asiat, Inuitt Eller ........rett og slett bare...........Utlending/fremmedkulturell/fjernkulturell Endret 27. august 2007 av Robocoop Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har lenge hatt problemer å finne ut hva jeg kan kalle folk som er mørk i huden for. Neger, svarting, bruning osv virker alt så rasistisk. Hva bør man kalle folk som er mørk i huden? Hva er ikke rasistisk? 9369683[/snapback] Hva med "en som er mørk i huden"? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har lenge hatt problemer å finne ut hva jeg kan kalle folk som er mørk i huden for. Neger, svarting, bruning osv virker alt så rasistisk. Hva bør man kalle folk som er mørk i huden? Hva er ikke rasistisk? 9369683[/snapback] Du får vel spørre dem hva de heter. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg ser selv ordet neger som et så absolutt akseptabelt ord å si, og jeg sier det ganske så mye selv... Det vil si at jeg ikke har noen som helst rasistisk innhold i selve ordet. Men ordet kan jo også selfølgelig bli rasistisk, dette avhenger av i hvilket sammenhenger du sier ordet i. Men hva kan ikke bli tolket som rasistisk, eller støtende for noen? Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg har lenge hatt problemer å finne ut hva jeg kan kalle folk som er mørk i huden for. Neger, svarting, bruning osv virker alt så rasistisk. Hva bør man kalle folk som er mørk i huden? Hva er ikke rasistisk? 9369683[/snapback] Du får vel spørre dem hva de heter. 9369936[/snapback] haha, så det vill si at du spør folk på gata bare va de heter bare for å ungå ordet neger? Lenke til kommentar
Crex Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 selv bruker jeg ordet neger.. jeg har mange venner som negere ellr mørkudede, og de syns det er helt greit.. man skal hellr ikke være så jævla forsiktig med hva vi kaller dem, for de kan kalle oss akkurat hva de VIL.. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg ser selv ordet neger som et så absolutt akseptabelt ord å si, og jeg sier det ganske så mye selv... Det vil si at jeg ikke har noen som helst rasistisk innhold i selve ordet. Men ordet kan jo også selfølgelig bli rasistisk, dette avhenger av i hvilket sammenhenger du sier ordet i. Men hva kan ikke bli tolket som rasistisk, eller støtende for noen? 9369983[/snapback] Neger er et ord som har utviklet seg fra "Nigaro" som betyr "svart" på spansk og var det ordet de spanske koloniene brukte om mørkhudede. Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Ordet neger er et flott ord og beskriver en mørkhudet person på en fabelaktig måte. Endret 27. august 2007 av empatiy Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Ordet neger er et flott ord og beskriver en mørkhudet person på en fabelaktig måte. 9370324[/snapback] Neger kommer vel fra latin/latinske språk og betyr "svart", ikke "mørk". De fleste "negre" er ikke svarte. Dermed gir vel ordet neger en heller dårlig beskrivelse av mørkhudete personer? Nei, vi må nok fram med fargekartene til Jotun igjen ........ Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Er forsåvidt enig i at neger ikke er særlig dekkende ... jeg regner verken arabere eller sør-amerikanere negre, men de er jo mørke i huden ... men ikke sånn skikkelig afro-svart lissom som jeg forbinder med neger. Men er vel enig i at vi mangler et enkelt og dekkende ord for de mørke. "høy og mørk" funker jo ikke ... Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg ser selv ordet neger som et så absolutt akseptabelt ord å si, og jeg sier det ganske så mye selv... Det vil si at jeg ikke har noen som helst rasistisk innhold i selve ordet. Men ordet kan jo også selfølgelig bli rasistisk, dette avhenger av i hvilket sammenhenger du sier ordet i. Men hva kan ikke bli tolket som rasistisk, eller støtende for noen? 9369983[/snapback] Neger er et ord som har utviklet seg fra "Nigaro" som betyr "svart" på spansk og var det ordet de spanske koloniene brukte om mørkhudede. 9370249[/snapback] ja også?? Det å bli kalt svart mener du det også er rasistisk gjerne? Dette synes jeg er akseptabelt hvis du virkelig er "svart" eller "mørkhudet." Men hvis du ikke er det så er det så absolutt ikke din jobb å si hva som er rasistisk eller ikke!! Jeg er så utrolig lei av hvite folk som sier at de "svarte" tar seg nær av å bli kalt neger! Jeg kan ikke huske jeg har snakket me noen mørkhudete som har opfattet neger som rasistisk! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Men er vel enig i at vi mangler et enkelt og dekkende ord for de mørke. "høy og mørk" funker jo ikke ... 9370409[/snapback] Ja, trenger vi egentlig det? Hva ville dette ordet i så fall beskrive? At de er mørke i huden, javel, men hva så? Per Ditlev Simonsen kan beskrives som "hvit", og som "europeer", men man kan ikke trekke noen slutninger hva angår f.eks. hans skattemoral utfra dette. Og hvis man beskriver noen som "hvit europeer", så er det ikke sikkert den du snakker med tenker på noen med "typisk norsk" utseende heller. Kanskje vi rett og slett blir nødt til å innføre en nasjonal hudfarge-test, slik at alle kan bli klar over sin egen og andres "dermatokromatiske indeks"? Nei, vent, kanskje det er så enkelt som å si at mørkhudete mennesker har "høy naturlig solfaktor"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg