Blib Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har to PCer som begge er koblet til samme hub som igje er koblet til NGT sitt modem/router av typen Netopia. Min PC kjører WinXP Pro og den andre Win98SE. Begge PCene kobler seg direkte opp mot internett. Ingen av PCene finner hverandre i nettverk. Vet ikke helt hvorfor ikke, er det noen som kan hjelpe, eller som vet hva som vanligvis er galt? Lenke til kommentar
striky Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Nei, den trengs ikke i det hele tatt. Hvor har du fått det fra.... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Hmm. Faktisk så har jeg dette på 3 av de 4(!!!!!!!!!) network connectionene mine som ligger i mappa, men ikke på "1394 connection" som jeg tror er den jeg bruker til p koble meg online med. Der er det ikke en gang mulighet for å installere denne.. Edit: Fant ut at to av de er Virtual Machine sin enettverk Men jeg og syntes det var litt merkelig at dette krevdes.. Men jeg er villig til å prøve alt... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 1394 er firewire det har jeg også , det blir 400mb netverk av det er det slik å forstå at oppsettet er slik pc->HUB->router-> internett (nextgentell)? pc-^ Lenke til kommentar
Blib Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Hvis jeg forstår tegningen din rett ja Lenke til kommentar
striky Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Nei, den trengs ikke i det hele tatt. Hvor har du fått det fra.... Merkelig at hver gang jeg setter opp et nettverk med fildeling skjer det ingenting før jeg legger inn denne protokollen da... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Nei, den trengs ikke i det hele tatt. Hvor har du fått det fra.... Merkelig at hver gang jeg setter opp et nettverk med fildeling skjer det ingenting før jeg legger inn denne protokollen da... Trippelquote Anyway, jeg fant ut at begge maskinene har IPX.. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Den hakke jeg ine, og det funker med 3 pc er på hub og NGT. Jeg bruker bare NetBeui, det skal vell vere nokk? Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Merkelig at hver gang jeg setter opp et nettverk med fildeling skjer det ingenting før jeg legger inn denne protokollen da... Du har vel ikke satt opp TCP/IP riktig, da. Det er absolutt ikke nødvendig å bruke noe annet. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Joda, mener at TCP/IP er rett. Hvordan ser rett ut da iallefall? Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Windows 9x er glad i NetBEUI så ha dette på alle maskinene + TCP/IP, som er nødvendig for internett osv. Hvis det er DHCP Server i routeren (les: brukermanual), så sett på "Motta IP Adresse fra DHCP" på begge maskinene. Da burde alt funke feil fritt. Edit: Du må ikke ha NetBEUI for at du skal finne maskinen i nettverket, men som sagt er Windows 9x veldig glad i dette. Det kan være en fordel å ha det på. Hvis alt funker feil fritt med bare TCP/IP så trenger du egentlig ikke det. MEN, det kan hende at du da plutselig vil få problemer med å finne maskinene på nettverket. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har du lagt inn Ipx/spx-protokollen?? Det er denne som trengs hvis du skal finne maskinene på nettverket/deler filer Nei, den trengs ikke i det hele tatt. Hvor har du fått det fra.... Merkelig at hver gang jeg setter opp et nettverk med fildeling skjer det ingenting før jeg legger inn denne protokollen da... Prøv å aktiver NetBIOS over TCP/IP på nettverks instillinger, eller legg inn NetBEUI. IPX/SPX Trengs ikke av windows og er ikke en stanard for windows. IPX/SPX er i windows hovedsaklig for kompabilitet mot novell nettverk. IPX/SPX er det novell som har utviklet og var tidligere dems standard protokol. De har byttet til TCP/IP nå. Lenke til kommentar
vamp Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Det eneste du trenger er vel "tcpip" og "deling av filer og skrivere". Det er også en stor fordel og sette opp maskinen med faste ip-adresser hvis routeren ikke har dhcp. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Skal teste mer av dette sener. Men kan jeg velge hvilke IPer jeg vil ha med NGT da? Må jo motta faste IPer der..? Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Det eneste du trenger er vel "tcpip" og "deling av filer og skrivere". Det er også en stor fordel og sette opp maskinen med faste ip-adresser hvis routeren ikke har dhcp. Jepp "deling av filer og skrivere" samt "klient for microsoft nettverk" må du ha. Som sagt før, er ikke alltid windows 9x er like glad å bruke windows nettverk over TCP/IP. Windows 2000 og nyere funker utmerket med dette. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 På Windows98 PCen så er følgende installert: Klient for Microsoft nettverk Nettverkskort IPX/SPX NetBEUI TCP/IP Deling av filer og skrivere i Windows-nettverk --- På WinXP: Client for Microsoft Networks VMWare Bridge Protocol (Virtual Machine) File and Printer Sharing for Microsoft networks QoS Packet Schedueler NWLink NetBIOS NWLink IPX/SPX Network Monitor Driver TCP/IP Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 *bimp* Problemet er fremdeles ikke løst Skal forsøke å sende over burdsdagsgaven til søsteren min, men dette går litt for tregt over nettet så jeg vil helst ha nettverket opp (Brenneren funker ikke) Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Enkel løsning: Fjern IPX og alle andre protokoller utenom TCP/IP. Gå inn på Egenskaper til TCP/IP, velg Advanced, Wins, velg "Enable NetBIOS over TCP/IP". NB! Man må ikke forveksle NetBIOS og NetBEUI. Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er vel ikke noe så enkelt som at de ikke er med i samme arbeidsgruppe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå