Gå til innhold

Har litt problemer her. For lite strøm?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er for lite effekt i strømforsyningen min som gjør at jeg har en del problemer. Problemene er at jeg ikke får start på pcen før etter laaang tid med av og på, det komer altså ingen pip som bekrefter riktig oppstart. Av og til funker det, men det går helt greit når jeg bytter skjermkort fra Foxconn 8800GTS til POV 6600GT.

Resten av delene i pcen (alt er helt nytt):

CPU: Intel Core Duo E6550

HK: Asus P5KC

RAM: 2048 Corsair DDR2

Ikke nytt:

PSU: 500W merket er Colours

HDD: 400GB Samsung

Noen som kan bekrefte at det er PSU som er for liten? litt synd å kjøpe ny helt unødvendig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egen pci ekspress kontakt fra PSU, eller er det en overgang fra vanlig 4 pins (molex) du har?

9371417[/snapback]

Har en overgang...

I følge hva jeg kan se går denne strømforsyningen for rundt 200-250 kroner i utlandet.  Det er ikke lovende for en PSU som skal levere 500W.

9371851[/snapback]

Så jeg trenger altså en ny PSU? Hvor mye effekt trenger jeg? Ingenting annet som er gale altså?

Lenke til kommentar
Det kan være så enkelt at du ikke får nok strøm alene på den overgangen...

9374293[/snapback]

Mulig jeg pirker litt, men den formuleringen antyder at en overgang begrenser strømmen. Det er jo ikke tilfelle, men hvis du overbelaster en kontakt vil den bli varm og kan lett feile (brenne).

Det er bare PSU selv som begrenser strømmen.

Lenke til kommentar
Så jeg trenger altså en ny PSU? Hvor mye effekt trenger jeg? Ingenting annet som er gale altså?

9373830[/snapback]

Du trenger ikke akkurat mer effekt (som i større PSU), men en strømforsyning i rundt samme effektklasse som er av bedre kvalitet. Det er stor forskjell på en 500 watts PSU til 200 kroner og f.eks en til 7-800 kroner.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Det kan være så enkelt at du ikke får nok strøm alene på den overgangen...

9374293[/snapback]

Mulig jeg pirker litt, men den formuleringen antyder at en overgang begrenser strømmen. Det er jo ikke tilfelle, men hvis du overbelaster en kontakt vil den bli varm og kan lett feile (brenne).

Det er bare PSU selv som begrenser strømmen.

9375232[/snapback]

Fasktisk så kan en overgang begrense strømmen i enkelte tilfeller. Det skyldes feil under produksjonen. Blir en overgang varm og iverste fall tar fyr er det noe som begrenser strømmen og det utvikler varme.

Lenke til kommentar

Den første er modulær (avtagbare kabler), men de følger ikke med, så du må kjøpe dem utenom. Den andre er med faste kabler. Selv om den ikke har like stor kapasitet på 12V som Corsair 520W (380W på MIST mot 480W for Corsair), så er det mange som har kjøpt en og klarer seg med den. (Noen klagde visst på pipelyder, men vet ikke hvor gjennomgående den problematikken er).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...