sdf123 Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Driver å ser på Audi A4 1,9tdi, og noen av dem kommer med Tiptronic og noen Multitronic. Hva er forskjellen på dem og hva er minus og pluss i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Tiptronic er en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt. Multitronic er en trinnløs kasse basert på variatorprinsippet. Giroverføringen skjer med et kraftig stålbånd som står mellom to hjul med (enkelt forklart) variabel diameter. Mutlitronic er helt klart det beste sånn i praksis uten å ta hensyn til slitasje vil jeg si uten å ha prøvd noen av delene, men vil tro Tiptronic-kassene er mer solide og slitesterke. Kan tenke meg til at både det ene og det andre kan ryke i den stålbåndoverføringen. Variatorprinsippet er relativt lite utprøvd på biler med mye effekt, men har vært mye brukt i mindre motoriske redskaper som motorsager, driller, etc. Endret 27. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Frododendron Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei. Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Kjører en selv A6 2,4 med MLT, og etter å ha prøvd en 1,9 TDI med Tiptronic i dag er jeg ikke i tvil om hva som er mest behagelig å kjøre med ihvertfall Hva som er mest holdbart etc. får andre svare på. (Som de også har gjort) Lenke til kommentar
Magnardona Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hei. Vil på det sterkeste anbefale multitronic (MT). Har selv kjørt både tiptronic (TT) og MT i en årrekke og vil si at det ikke finnes noen bedre automatkasse enn MT. I forhold til TT er MT betydelig raskere akselerasjonsmessig, mer drivstoff økonomisk og betydelig mer komfortabel å kjøre. Når det gjelder slitestyrke tror jeg ikke den står noe tilbake for TT. Den første generasjonen av MT hadde en tendens til å bli noe 'nøkkete' fra stillestående etter at den hadde vært på veien noen år, men ikke noe som er noe stort problem. I senere versjoner tror jeg dette er løst. Jeg har tydeligvis en av de tidlige modellene hvor den etter hvert er blitt litt "nøkkete". Dvs. ved under 2000 o/min og litt motstand vil motoren nøkke litt. Er det noe kjent løsning for dette, bortsett fra å bytte girkasse?? Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Har sikkert nevnt det en fantasilion ganger før, men vær nøye med oljebytte på disse, er ikke oppgitt service intervaller på disse girkassene(tip\multi). Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Når bør man gjøre det da? Har en a6 med tip nå som har kjørt 95k 00 mod, tror ikke oljen har vært byttet på den før. Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Da er det bare å bytte den hvis det ikke har blitt gjort, er vel også et filter\sil som må byttes. Produsenten av girkassa anbefaler 60.000km, husk riktig olje. Btw, en vag dealer kan fort ta 6000kr for bytte av olje\filter Endret 19. februar 2008 av trra Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Har 98 mod 2.4Q Tip. som nå har gått 270+. Har vært veldig fornøyd med bilen og ingen problemer så langt med kassa, det er heller ikke skiftet olje på kassa Men igjen så kommer det nok annpå hvordan bilen er blitt kjørt/behandlet. Kjør alltid rolig frem til bilen er god og varm, så er det fritt frem for å bruke bilen hardt etterpå. (har alltid fungert på mine biler). Har ikke hatt MT før så har ikke noe å måle imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå