Gå til innhold

Erfaring med "Sigmonster" og/eller Canon 500mm?

Anbefalte innlegg

Så snart lommeboka tillater det, blir en supertele innkjøpt.

Valget står mellom Sigma 300-800mm og Canon 500mm.

Ser fordeler og bakdeler med begge objektivene.

Har lest info, erfaringer og tester på nettet.

Hadde likevel vært takknemlig hvis noen her inne hadde erfaring med noen av objektivene, eller god kunnskap og gode råd.

Heller kanskje mot Canon og 1.4x converter, pga av bedre bildekvalitet og høyere lysstyrke. Når jeg gjorde mine første innkjøp, bestemte meg for kun å kjøpe Canon optikk.

Men så var det rekkevidden og zoom'n på Sigma'n da....

Er mye penger så jeg ønsker å være sikrest mulig i mitt valg før jeg handler.

Takknemlig for alle råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert en 300mm f.2.8 med teleconverter 1.4x ? da får du omtrent samme brennvidda, ett lettere objektiv, større bruksområde og tilnærma lik bildekvalitet, til en mye hyggeligere pris.

(ps, har inga erfaring noko som helst objektiv i denne prisklassa, så ikkje ta det eg seier for god fisk.)

Lenke til kommentar
Har lagt inn samme tråden på foto.no også.

Men gav den en sjanse her også.

Dyrt ja, men det er vel en prioriteringssak som alt annet.

Mye moro jeg har gitt avkall på mens jeg sparer.

9369393[/snapback]

Det er nok ikke så mange som har Sigmonster i Norge i det hele tatt.

Jeg ser at du har fått tips på dotten om at KT har det. Hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt meg med en direkte epost til han, eller eventuelt spørre han i en billedkommentar. Jeg har gjort det siste, angående et annet tema, og fikk god hjelp av han. Han er med andre ord en hyggelig hjelpsom kar. Kunnskapsrik er han og, uten at han virker fanatisk.

For å få mer info, kan det være en ide å søke på, eller spørre på Nikonian. Mye kunnskap om tung optikk der. Sikkert en del billedeksempler og. Selv om jeg tviler på de snakker så varmt om Canon alternativet ;-) så vil du i trolig få litt inntrykk input på hvordan Sigmonstereet er i bruk.

Der kom jeg på en ting til. Det finnes en Monster freak på DPReview. Husker ikke om han bruker Nikon eller Canon, men han er steike stolt av dyret sitt. Bla. har han oppretta sider som viser bilder av ham selv og beistet in action ;-) Grunnen til at jeg husker ham er at han bruker Manfrotto gimbal mount til å temme dyret. Den har jeg forska en del på selv.

Hvis ikke du finner ham selv, kan jeg gjøre et forsøk. Bare send en PM hvis det trengs, så skal jeg se hva jeg kan gjøre.

Mvh Tim Typo

EDIT: Det er sikkert unødig å si dette, men husk at du må regne med et svindyrt stativ i budsjettet ditt. 10.000 ekstra er nok minimum, hvis du ikke har slikt fra før.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...