Gå til innhold

Finne IP-adressen til aksesspunktet

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her og vrir hjernecellene for å finne IP-adressene til de trådløse aksesspunktene i nettverket vårt. En eller annen luring har satt opp aksesspunktene med fast IP-adresse, uten å reservere disse i DHCP-serveren.

Nå skal jeg altså oppgradere aksesspunktene til LWAP og må derfor koble til disse for å pushe ny software på dem. Dette gjelder Cisco Aironet 1200 serien. Har prøvd IP-scan på nettverket, men finner ikke aksesspunktene i listen over aktive noder. De punktene jeg vet IP-adressen til dukker altså opp some "døde". Derfor har jeg altså ett problem. Jeg hadde tenkt at jeg skulle slippe å dra rundt og plukke ned alle punktene og resette dem da det innebærer mye arbeid. Finnes det en enklere løsning på å finne IP-adressen til disse nodene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener at du ikke kan pinge andre nettverks-enheter hvis du sitter på et annet subnet. Altså, hvis du har nettverksmaske 255.255.255.0 og har f.ex IP = 192.168.0.1 og noden har IP = 192.168.1.2 , så vil du ikke finne denne pga at nest siste oktet i IP'en din er 0 mens noden har 1, altså et annet subnet.

Så du bør prøve deg litt frem da, med nest siste oktet (eller rettere sagt den okteten som samsvarer med den siste okteten i nettverksmasken som har 255). Og så kan du prøve med et IP-scan.

Så du må nok forberede deg på et antall runder med ip-scanneren.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Mener at du ikke kan pinge andre nettverks-enheter hvis du sitter på et annet subnet. Altså, hvis du har nettverksmaske 255.255.255.0 og har f.ex IP = 192.168.0.1 og noden har IP = 192.168.1.2 , så vil du ikke finne denne pga at nest siste oktet i IP'en din er 0 mens noden har 1, altså et annet subnet.

Så du bør prøve deg litt frem da, med nest siste oktet (eller rettere sagt den okteten som samsvarer med den siste okteten i nettverksmasken som har 255). Og så kan du prøve med et IP-scan.

Så du må nok forberede deg på et antall runder med ip-scanneren.

9372532[/snapback]

Nodene ligger i samme IP-range og har den samme nettverksmasken. Selv om jeg vet IP-adressen til enkelte av disse aksesspunktene så opptrer de som døde.(de svarer altså ikke på ping). Jeg må nok bite i det sure eplet å plukke ned de som ikke svarer for å sette dem til default settings. :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...