Gå til innhold

Gule bilder og bildebehandling

Anbefalte innlegg

Har masse bilder fra 75- 80 tallet som er blitt gule. ( skyldes datidens papir og kjemiske behandling - ikke feiloppbevaring)

Jeg vet at jeg med et godt bildebehandlingsprogram kan få et tilnærmet korrekt farge. Bruker både PaintShp Pro og Adobe Photoshop. Kan noe gi meg gode tips ? Helst så detaljert som mulig. Hjelpefunksjonene er omfattende å lese.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har masse bilder fra 75- 80 tallet som er blitt gule. ( skyldes datidens papir og kjemiske behandling - ikke feiloppbevaring)

Jeg vet at jeg med et godt bildebehandlingsprogram kan få et tilnærmet korrekt farge. Bruker både PaintShp Pro og Adobe Photoshop. Kan noe gi meg gode tips ? Helst så detaljert som mulig. Hjelpefunksjonene er omfattende å lese.

Jeg synes det er lettest å korrigere dette med Image -> Adjustments -> Color Balance i Photoshop, da kan gulstikk enkelt reduseres ved å trekke ned Yellow (mot Blue). Har gjort en god del restaurering/digitalisering av gamle bilder i PSP, Photoshop får selvfølgelig til det samme. Nå har jeg ikke PSP inne på maskinen lenger, så jeg får ikke gitt noen god beskrivelse der, men det var temmelig greit der også.

Husk bare å lagre kopier av alle bildene før du begynner, så du har noe å gå tilbake på dersom du skulle være uheldig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For Photoshop:

Hei, jeg har en metode til dette som egentlig er ganske arbeidsom, men som kanskje er den beste metoden. Korrigeringen skjer på samme måte som "Auto Levels", men du kontrollerer den selv. Det er denne måten mange proffe jobber etter. Den krever en del forkunnskaper i Photoshop, men here we go:

Vi antar at det lyseste punktet i bildet skal være helt hvitt, og det mørkeste helt svart. Vi antar også at disse punktene ikke skal ha noe fargeavvik.

1. Trykk på "New adjustment layer"-ikonet nede på layer paletten. Velg treshold.

2. Skru den helt til den ned og begynn å skru opp til du ser det mørkeste punktet i bildet. Hold ned shift og trykk på dette punktet i bildet. Dette setter en marker på dette punktet.

3. Gjør det samme med det lyseste punktet; finn dette og sett av en marker her ved å holde inn shift og klikke bildet.

4. Trykk cancel på Threshold-vinduet, dette trenger du ikke mer.

5. Åpne infopaletten slik at du ser verdiene i disse punktene.

6. Trykk "New adjustment layer" igjen og velg Levels.

7. Nå kommer essensen. Se på det første punktet på infopaletten din. De tre verdiene her forteller den hvilken farge og lysstyrke skyggepunktet ditt har. Dette skal nå justeres slik at det blir svart. Du har tre tall R, G og B (kanalene red, green og blue). Finn den høyeste verdien og se hvilken kanal dette er. Hvis det feks er kanalen R så velger du denne under Channel i levels. Juster slideren til venstre helt til du ser at denne kanalen får samme verdi som laveste tall. Gjør det samme med nest høyeste verdi, juster denne lik de to andre. Du har nå korrigert fargeavviket.

8. Ta for deg det andre punktet, det lyseste punktet i bildet. Her justerer du laveste verdi slik at den matcher den høyeste med slideren til høyre, og den nest laveste like så. Du har nå korrigert fargen i det lyseste punktet.

9. Nå skal vi gjøre disse punktene helt svart og hvite: velg Channel: RGB i levels. Juster venstre slider til verdiene på de tre kanalene i infopaletten blir i omrpdet 2-5. Juster høyre slider til de lyse punktene blir ca 250.

Puh!

Hvis du har kommet deg gjennom disse punktene så skal bildet nå ha fått mye bedre farger og kontrast. Hvis fargene fortsatt er dårlige så har du enten satt av markørene på uheldige plasser, eller så er det andre store fargeproblemer i bildet. Dette kan feks være at det lysteste eller mørkeste punktet i bildet ikke har nøytrale farger.

Litt vanskelig å forklare denne teknikken, men det er så absolutt verd å prøve den. Kom gjerne med bilde-eksempler. Det er masse duganes kunnskap her inne, så bildene dine skal så absolutt få bra farger.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...