Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerskap slutt, men jeg vil beholde...oppdatert

pat2004

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper dette er riktig tråd... ;)

Samboeren min og jeg har vært sammen som uregistrerte samboere i 8 år. Vi har heller ikke skrevet noen samboerkontrakt. Nå er det dessverre slutt, og leiligheten vi har sammen(kjøpekontrakten står i begges navn) vil jeg gjerne beholde.

Så lurer jeg på hva som er kriteriene for å måtte kjøpe henne ut.

100%-lånet for leilighetsskjøpet står i mitt navn og det er jeg som betaler månedlig på dette. Min samboer betaler husleia på ca 2000 i måneden.

Jeg ønsker som sagt å beholde det og har hørt diverse ting om utkjøping. En ting er å taksere huset på nytt, og dersom det har økt 200000 i verdi må altså jeg kjøpe henne ut med 100000. Dersom huset har falt 200000 i verdi må hun betale meg med 100000 fordi jeg sitter igjen med underskuddet.

For 6 år siden fikk jeg forskudd på arven fra mormor og kjøpte et hus i tyrkia som nå har steget i verdi. Siden hun er tyrkisk og har familie der som vedlikeholder leiligheten, står leiligheten i hennes navn. jeg tenkt eat hun bare kan ta det huset med dets verdier så det på en måte blir min måte å kjøpe henne ut på dersom takseringen av vår leilighet har økt i forhold til kjøpssummen.

Hva er riktig her? Hvordan kan vi løse dette best? Ønsker ikke å sende henne ut på gaten heller....

På forhånd takk!

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn som jeg har forstått det(er ikke utdannet innen dette) så er det så å forstå at dere står som likeverdige eiere på leiligheten. da er det vel vanlig å ta 50% av nåværende verdi og kjøpe ut den andre parten. hva du betaler ut med er vel opp til dere. bare skriv en kontrakt på det så er det vel safe.

en annen måte å gjøre det på (som jeg ikke vet helt om går da) er å taksere leiligheten og skrive kontrakt på at ved salg så skal din tidligere samboer ha halvparten av det leiligheten er taksert til idag. dvs at vis den blir taksert til en mill nå så skal hun ha 500k, vis du selger om 5 år og verdien er da 2 mil skal hun fremdeles "bare" ha 500k

Lenke til kommentar
Hei!

Samboeren min og jeg har vært sammen som uregistrerte samboere i 8 år. Vi har heller ikke skrevet noen samboerkontrakt. Nå er det dessverre slutt, og leiligheten vi har sammen(kjøpekontrakten står i begges navn) vil jeg gjerne beholde.

100%-lånet for leilighetsskjøpet står i mitt navn og det er jeg som betaler månedlig på dette. Min samboer betaler husleia på ca 2000 i måneden.

Jeg ønsker som sagt å beholde det og har hørt diverse ting om utkjøping. En ting er å taksere huset på nytt, og dersom det har økt 200000 i verdi må altså jeg kjøpe henne ut med 100000. Dersom huset har falt 200000 i verdi må hun betale meg med 100000 fordi jeg sitter igjen med underskuddet.

For 6 år siden fikk jeg forskudd på arven fra mormor og kjøpte et hus i tyrkia som nå har steget i verdi. Siden hun er tyrkisk og har familie der som vedlikeholder leiligheten, står leiligheten i hennes navn. jeg tenkt eat hun bare kan ta det huset med dets verdier så det på en måte blir min måte å kjøpe henne ut på dersom takseringen av vår leilighet har økt i forhold til kjøpssummen.

Hva er riktig her? Hvordan kan vi løse dette best? Ønsker ikke å sende henne ut på gaten heller....

På forhånd takk!

9368509[/snapback]

Hva ble leiligheten kjøpt for, skjøt du inn egenandel - hvor stor andel av kjøpesummen ble finansiert ved lånet? Er det noen årsak til at hele LÅNET står i ditt navn, mens eiendommen ble kjøpt av dere begge?

Jeg vil tro at det beste her er å forsøke å komme til en avtale med exen din. Du/dere har rotet det skikkelig til. Å sette fast eiendom i utlandet på andre enn deg selv er i beste fall risikosport. Måten dere har ordnet leiligheten i Norge på, er også uryddig. Med andre ord: Inngå en avtale. Dere kan avtale hva som helst - bare bli enige. Når dere er enige, må du sørge for å få alt skriftlig.

Lenke til kommentar
sånn som jeg har forstått det(er ikke utdannet innen dette) så er det så å forstå at dere står som likeverdige eiere på leiligheten. da er det vel vanlig å ta 50% av nåværende verdi og kjøpe ut den andre parten. hva du betaler ut med er vel opp til dere. bare skriv en kontrakt på det så er det vel safe.

en annen måte å gjøre det på (som jeg ikke vet helt om går da) er å taksere leiligheten og skrive kontrakt på at ved salg så skal din tidligere samboer ha halvparten av det leiligheten er taksert til idag. dvs at vis den blir taksert til en mill nå så skal hun ha 500k, vis du selger om 5 år og verdien er da 2 mil skal hun fremdeles "bare" ha 500k

9373147[/snapback]

Sånn jeg har skjønt det fra andre forklaringer, hvis jeg vil sitte med gjelda til banken og beholde huset så er det greit, bare jeg kjøper hun ut med det lille esktra som leiligheten er verdt ved en taksering, dvs halvparten av det verdien stiger med.

Jeg synes dette virker mest rettferdig. En må isåfall være millionær hvis en vil betale ut med halvparten av husets nåværenede verdi. Da skylder jeg henne isåfall 800.000!! Da får jeg jo gjeld til banken på ca 1600.000 og i tillegg må jeg betale 800.000 til henne. Det virker ikke riktig...

Hmm, nei det må være noe annet... :hmm:

Lenke til kommentar
Hei!

På forhånd takk!

9368509[/snapback]

Hva ble leiligheten kjøpt for, skjøt du inn egenandel - hvor stor andel av kjøpesummen ble finansiert ved lånet? Er det noen årsak til at hele LÅNET står i ditt navn, mens eiendommen ble kjøpt av dere begge?

Jeg vil tro at det beste her er å forsøke å komme til en avtale med exen din. Du/dere har rotet det skikkelig til. Å sette fast eiendom i utlandet på andre enn deg selv er i beste fall risikosport. Måten dere har ordnet leiligheten i Norge på, er også uryddig. Med andre ord: Inngå en avtale. Dere kan avtale hva som helst - bare bli enige. Når dere er enige, må du sørge for å få alt skriftlig.

9373261[/snapback]

Leiligheten ble kjøpt for 1600.000, jeg la ikke inn egenandel, og hele summen ble lånt, altså 100% førstehjemslån.

Grunnen til at hele lånet står i mitt navn er at jeg har råd til å betale det(og beholde det) og dermed bare kunne trekke det av min konto, uten mer hokus pokus. Hun har ikke råd til å betale sin del eller beholde leiligheten. Eiendommen ble skrevet under av oss begge.

Jeg var vel litt dumsnill ifm med kjøpet i utlandet. Jeg la inn pengene mens exen kjøpte det i hennes navn der nede, dette i en periode hvor vi hadde det bra, 6 år siden. Vi tenkte det skulle være et sommerhus der nede hvor vi kunne ta turen når vi ville.

Men siden jeg har vært "snill" og brukt penger på et hus der nede slik at også familien hennes fikk et sted å bo og samtidig vedlikeholdt det, tenkte jeg dette kunne brukes som et utkjøpingsmiddel. Dette sommerhuset har også steget mye i verdi... :whistle:

Er det riktig av meg å tenke slik at hun kan ta sommerhuset og jeg på en måte har kjøpt henne ut med det? Hun er selvfølgelig ikke enig, og ser nå på dette som en gave fra meg til henne og familien, mens vi for 6 år siden så på det som vårt sommerhus som familien kunne bo i og vedlikeholde.

Jeg vet ting har vært uryddig, men nå er det altså for sent... :(

Lenke til kommentar
Jeg synes dette virker mest rettferdig. En må isåfall være millionær hvis en vil betale ut med halvparten av husets nåværenede verdi. Da skylder jeg henne isåfall 800.000!! Da får jeg jo gjeld til banken på ca 1600.000 og i tillegg må jeg betale 800.000 til henne. Det virker ikke riktig...

9373549[/snapback]

Dere trekker selvsagt fra eksisterende gjeld på taksten...

Lenke til kommentar

9373549[/snapback]

Dere trekker selvsagt fra eksisterende gjeld på taksten...

9374969[/snapback]

Takk for svar. Det var det jeg regnet med. men hva med huset i utlandet som jeg har investert arvepenger i? Ingenting å gjøre noe med? :ermm: Da har jeg tydeligvis virkelig driti på draget....

Lenke til kommentar
Takk for svar. Det var det jeg regnet med. men hva med huset i utlandet som jeg har investert arvepenger i? Ingenting å gjøre noe med? :ermm:  Da har jeg tydeligvis virkelig driti på draget....

9375023[/snapback]

I og med at det dreier seg om eiendom i utlandet så blir det mer komplekst enn det jeg har oversikt over, ihvertfall. Dersom det er snakk om store verdier, så kan det kanskje være en idé å ta kontakt med en advokat.

Men som det sies lengre opp: Det helt klart beste er å rett å slett bli enige dere i mellom om noe som begge synes er rimelig og rettferdig. F.eks. at hun tar leiligheten i Tyrkia, og du tar den i Norge, hvis verdiene ca utjevner hverandre etter gjeld. Men, det er noe dere bare må finne ut av sammen.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke solgt det i tyrkia, fordi det står i hennes navn, og dessuten blir det å ta fra den ene familien der nede huset, som de bor i mens vi er her.

Jeg investerte 100000 på den leiligheten i Tyrkia for 6 år siden, og seiden har den økt i verdi. Den bør tilsvare evt ny verdi på leiligheten vår her i Norge, alt fra 2-300.000.

Poenget er bare at exen ikke går med på å bruke den leiligheten i Tyrkia til å kjøpe henne ut. Hun vil beholde den verdien også... :roll:

Ettersom vi da er uenige om dette, finner vi ingen fredelig løsning, selv om alle jeg prater med er enige om at den løsningen bør være grei...

Lenke til kommentar

jeg ville fått taksert begge boliger og gått ut ifra det til å begynne med. hvis hun ikke er tilbøyelig til å gå med på avtalen så er det så "enkelt" at du kan selge huset i utlandet for å få penger til å kjøpe henne ut. dette kan jo da hun oppfatte som pressmiddel siden hun har familie som bor der så vidt jeg forstår men det er en egen tråd :p

uansett jeg tror jeg rett og slett ville gått til en advokat og/eller en eiendomsmegler som kan litt om dette med deling av verdier og eiendom i utlandet.

*tror dette ble litt rotete, men hodet mitt roter litt nå :p *

Lenke til kommentar
jeg ville fått taksert begge boliger og gått ut ifra det til å begynne med. hvis hun ikke er tilbøyelig til å gå med på avtalen så er det så "enkelt" at du kan selge huset i utlandet for å få penger til å kjøpe henne ut. dette kan jo da hun oppfatte som pressmiddel siden  hun har familie som bor der så vidt jeg forstår men det er en egen tråd :p

uansett jeg tror jeg rett og slett ville gått til en advokat og/eller en eiendomsmegler som  kan litt om dette med deling av verdier og eiendom i utlandet.

9375199[/snapback]

Jeg har sendt mail til forskjellige advokater på nettet men ikke fått svar ennå.

Det er vanskelig for meg å få solgt huset i Tyrkia når det IKKE står i mitt navn. men hvis det er viktig for henne at famillien hennes har et sted å bo der nede, bør hun tenke på verdien for henne å beholde det uten at jeg har makt over det, mao at den blir brukt som et utkjøpingsmiddel for meg... :hmm:

Lenke til kommentar
jeg ville fått taksert begge boliger og gått ut ifra det til å begynne med. hvis hun ikke er tilbøyelig til å gå med på avtalen så er det så "enkelt" at du kan selge huset i utlandet for å få penger til å kjøpe henne ut. dette kan jo da hun oppfatte som pressmiddel siden  hun har familie som bor der så vidt jeg forstår men det er en egen tråd :p

uansett jeg tror jeg rett og slett ville gått til en advokat og/eller en eiendomsmegler som  kan litt om dette med deling av verdier og eiendom i utlandet.

9375199[/snapback]

Jeg har sendt mail til forskjellige advokater på nettet men ikke fått svar ennå.

Det er vanskelig for meg å få solgt huset i Tyrkia når det IKKE står i mitt navn. men hvis det er viktig for henne at famillien hennes har et sted å bo der nede, bør hun tenke på verdien for henne å beholde det uten at jeg har makt over det, mao at den blir brukt som et utkjøpingsmiddel for meg... :hmm:

9375223[/snapback]

Ring en advokat og forklar problemstillingen :)

Lenke til kommentar
Jeg får ikke solgt det i tyrkia, fordi det står i hennes navn, og dessuten blir det å ta fra den ene familien der nede huset,  som de bor i mens vi er her.

Jeg investerte 100000 på den leiligheten i Tyrkia for 6 år siden, og seiden har den økt i verdi. Den bør tilsvare evt ny verdi på leiligheten vår her i Norge, alt fra 2-300.000.

Poenget er bare at exen ikke går med på å bruke den leiligheten i Tyrkia til å kjøpe henne ut. Hun vil beholde den verdien også... :roll:

Ettersom vi da er uenige om dette, finner vi ingen fredelig løsning, selv om alle jeg prater med er enige om at den løsningen bør være grei...

9375183[/snapback]

I norsk rett så er det det reelle eierforholdet som teller. Det er ikke utenkelig at dette vil gjelde også her, siden dere bor i Norge, selv om leiligheten er i Tyrkia, og at en motregning derfor er riktig etter norsk rett.

Men dersom lånet og leiligheten i Norge står på deg, så kan du jo si det samme som henne: Den leiligheten er din, og du får ikke noe av den... Så får vi se om hun blir mer samarbeidsvillig?

Lenke til kommentar
Vel, leiligheten i Norge står både i hennes og mitt navn.... :(

9375320[/snapback]

Hvem betalte for den, da? Sammen like mye? Da eier dere den nok sammen..

9375341[/snapback]

Nei, lånet står på meg, 100%-lån, og jeg betaler det månedlige avdraget. Det har ikke hun råd til...

Lenke til kommentar

Ser ut som en skikkelig bomtur dette her;

Men er ikke det eneste faire at;

Du beholder alt av eiendeler du har lagt ut for, altså hus og feriested. Hennes rettigheter blir vel forsåvidt at hun kan kreve halvparten av det husene har steget i den perioden dere har eid dem. Invisteringene hun har gjort med å betale de 2000kr i månden (det var noe slikt) blir dermed utbetalt med pengene dere har tjent på eiendomens verdi vekst.

Dette er det mest logiske ettersom hun ikke har lagt ut mye penger fra egen lomme

Lenke til kommentar
Ser ut som en skikkelig bomtur dette her;

Men er ikke det eneste faire at;

Du beholder alt av eiendeler du har lagt ut for, altså hus og feriested.  Hennes rettigheter blir vel forsåvidt at hun kan kreve halvparten av det husene har steget i den perioden dere har eid dem.  Invisteringene hun har gjort med å betale de 2000kr i månden (det var noe slikt) blir dermed utbetalt med pengene dere har tjent på eiendomens verdi vekst.

Dette er det mest logiske ettersom hun ikke har lagt ut mye penger fra egen lomme

9375583[/snapback]

Men den løsningen er jo det samme som at hun da kan beholde huset i Tyrkia med den verdien det har, som jeg regner med nå har minst den samme verdien som huset vårt her har økt med. Skjønner ikke at det skal være vanskelig å forstå for henne, hehe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...