Wild Berries Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Hei. Prøver å "fylle" ut litt mer her. Har en Vannpumpe inni huset, som ligger i en gammel brønn. Denne blir selvsagt full med vann, og dette vannet må ut av huset. Denne brønnen var der før renovasjonen begynte i år 2000. I mangel på mulighet på å grave drensgrøfter, og ikke minst mangel i det hele tatt på drenering, har denne brønnen vist seg å være meget effektiv, til å få bort overflate vann. Og ikke minst tilsig av vann. Men nå har det regnet i ett sett her i Stavangerområdet, og pumpen har en trodd har gjort jobben sin. Men nå viser det seg at det ikke medfører riktighet. Vi kan høre pumpen slå inn og ut, om vi er nede i kjelleren. Så kommer spørsmålet, vet Dere om det er en Alarm som fungerer slikt : Ved at pumpen ikke har "brukt" strøm på f.eks 6 timer, da går det en Alarm av typen lyd og visuelt ?, med mulighet for en NC / NO 12Volts kontakt til husalarmen ? Eller at tidsintervallet er justerbart ? Pumpen bruker 240 Volt spenning og startstrømmen er ifølge skjema 12 A. Håper at Dere kan hjelpe til her. Takk på forhånd. Vennlig Hilsen W_B PS: Er denne tråden / posten i feil del av forumet, setter jeg stor pris på om noen flytter den. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Hei. Jeg vet ikke om det har en viss hensikt med den alarmen, men hvorfor heller ikke lage ett varsling system vist nivået overstiger en satt høyde ? Ta f.eks; Det er akseptabelt at det er ett nivå på 0,5m i brønnen. Så dermed setter du opp en løsning der motoren starter ved ett nivå på 0,5m og du får en visuel varsling på systemet i huset ditt ? Et slikt system hadde du trengt: 1 stk kontaktor 1 stk nivåvippe X antall meter kabel (1.5mm2 og 0.75mm2) Endret 27. august 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Hei. Jeg vet ikke om det har en viss hensikt med den alarmen, men hvorfor heller ikke lage ett varsling system vist nivået overstiger en satt høyde ? Ta f.eks; Det er akseptabelt at det er ett nivå på 0,5m i brønnen. Så dermed setter du opp en løsning der motoren starter ved ett nivå på 0,5m og du får en visuel varsling på systemet i huset ditt ? Et slikt system hadde du trengt: 1 stk kontaktor 1 stk nivåvippe X antall meter kabel (1.5mm2 og 0.75mm2) 9369199[/snapback] Takk for Dere`s svar Pr idag er pumpen utstyrt med nivå bryter. Men av en eller annen grunn svikter pumpen. Pumpen skal kunne "svelge" partikkler opptil 0.5 cm i diameter, og så store partikkler er det ikke i brønnen. Hensikten med alarmen er at min samboer med ti tommelfingre skal kunne reagere, samt at ved senere ett senere tidspunkt vil dette bli endel av vekteroppgaven (aksjonsplanen) til vekteren som rykker ut. Dette for å unngå flom i kjelleren. Lyd og visuell opplevelse er det også lettere å reagere på, slikt at jeg som jobber til stort sett ukjente tider av døgnet, kan slippe å tenke på om at samboer "følger" med. Da har hun mulighet til å skaffe nødvendig ekspertise inn, for å redde kjelleren. Takker atter engang for Dere`s forslag, og håper at det er andre av Dere som også kan komme med innspill. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
V_B Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Hei. Måten jeg ville koblet da var rett og slett; Nivåvippen kobles til en 12v kontaktor (inn på A1, ut på A2). Kobler strømtilførselen til pumpen igjennom kontaktorens L1-L2-L3, utifra hvilken type pumpe det er. Jeg ville koblet en alarm igjennom NO som kunne varsle samboeren din visult og akustisk. Jeg ville der etter plassert en Kapasativ giver (sensor) på den høyden som er maksimal etter ditt syn. Denne kapasativ giverens sløyfe lages fra 12v uttake på alarmskapet ditt, igjennom giveren og så inn på alarmskapet igjen (inngang). Vist det er uklart så kan jeg alltids lage en sløyfetegning på det hele for deg =) Håper det var noe alla dette du var ute etter. -Vegard Endret 27. august 2007 av Vbrattla Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hei. Måten jeg ville koblet da var rett og slett; Nivåvippen kobles til en 12v kontaktor (inn på A1, ut på A2). Kobler strømtilførselen til pumpen igjennom kontaktorens L1-L2-L3, utifra hvilken type pumpe det er. Jeg ville koblet en alarm igjennom NO som kunne varsle samboeren din visult og akustisk. Jeg ville der etter plassert en Kapasativ giver (sensor) på den høyden som er maksimal etter ditt syn. Denne kapasativ giverens sløyfe lages fra 12v uttake på alarmskapet ditt, igjennom giveren og så inn på alarmskapet igjen (inngang). Vist det er uklart så kan jeg alltids lage en sløyfetegning på det hele for deg =) Håper det var noe alla dette du var ute etter. -Vegard 9369639[/snapback] Jeg hadde vært Dem evig Takknemmlig for ett skjema, siden det er noen år siden jeg "lekte" meg seriøst med Elektro. Kanskje andre også har bruk for ett slikt "nød" skjema også Men vil det la seg gjøre følgende : Ved strømstans (240V AC) så er en utgang laget til slikt at en eller annen 12 Volt DC pumpe "slår" inn, og samtidig med varsling til Alarmen / Vekter. Så da blir det noe slikt : Pumpe i brønn (240V AC) har ikke "brukt" strøm på x-antall timer, Alarm. Deretter innkobling av 12 Volt DC vannpumpe. Som nødpumpe. Håper og tror at De forstår tankene Takk igjen for oppfølgning. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
V_B Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei. Ikke noe problem. Kan prøve å lage en skisse til deg, men er nødt til å vite litt mer om hvordan nivåmåleren på pumpen virker. En annen ting jeg lurer på, er om pumpen skal være tilkoblet bestandig ? Er du sikker på at du ikke heller vil ha det slik at pumpen kun går når det er ett vist nivå i brønnen ? Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hei. Ikke noe problem. Kan prøve å lage en skisse til deg, men er nødt til å vite litt mer om hvordan nivåmåleren på pumpen virker. En annen ting jeg lurer på, er om pumpen skal være tilkoblet bestandig ? Er du sikker på at du ikke heller vil ha det slik at pumpen kun går når det er ett vist nivå i brønnen ? 9385161[/snapback] Takk. Skal gjøre ett forsøk på å forklare Pumpen er idag utstyrt med nivå bryter, pumpen står alltid tilkoblet 240 VAC. Pr dags dato er pumpen senket cirka 4 meter nedi brønnen (diametern er 40 cm). Nivåbryteren er endel av pumpen og kun justerbar i 5-50 cm, i ledning. Pumpen er isolert etter IP8X, (Har aldri hørt om den IP klassen før). Pumpen regulerer seg da etter nivået i brønnen som er uforutsigbart. (Mye regn, og åker rundt 2/4 av huset). Ideèn er at ved forfall av 240 VAC, skal det gis signal ut NO/NC, til sirene og visuellt. Samt at det ligger ligger mulighet for at det blir gitt ett signal til Alarmen i huset, hvor det foreligger en aksjonsplan for vekteren. Der bør det ligge en bryter for på og avslag om og visst vi er hjemme, så går ikke det ikke signal til Vekterfirma. Det hadde vært kjekt om det også var en styring via relè til en 12Volt DC vannpumpe, som kobblet inn ved : A. Bortfall av 240VAC. B. Pumpen ikke har brukt spenning på x-antall timer (Hvor x er justerbart). Eller`s har jeg ikke så mange formeninger om hvordan det best kan la seg gjøre, men forstår at dette kan De Takk atter engang for hjelpen. Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
V_B Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei. to enkele spørsmål. Det er slik at nivå måleren ligger i pumpen og styrer ? Det er ikke mulighet til å kjøre pumpen uten at nivå måleren har registrert at det er vann ? Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hei. to enkele spørsmål. Det er slik at nivå måleren ligger i pumpen og styrer ? Det er ikke mulighet til å kjøre pumpen uten at nivå måleren har registrert at det er vann ? 9385696[/snapback] Takk for kjap "service" Nivåbryteren er "innebygget" i pumpen. Med kabel på maks 50 cm. Det er ikke mulighet for å "tvinge" pumpen igang. Da måtte eventuellt kabelen, kappes. Noe som ikke er så aktuellt, da jeg må skifte pumpen ca 2 ganger i året, og nå har jeg husket på å ta vare på kvitteringen For selv om pumpen i seg selv ikke koster mer enn 500 Nkr, så koster det mer å rive opp kjelleren, for å sette den tilbake i stand igjen. Fant bare en Dansk pumpe, som ligner veldig. Vannpumpe Takker Dem igjen for hurtig svar Vennlig Hilsen W_B Lenke til kommentar
V_B Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Den er grei. Skal se på det senere =) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Er det ikke så enkelt som å montere en flottørbryter for høyt nivå som ligger et stykke over det pumpa reagerer på, da vil du kunne hente ut alarm om denne flottøren aktiveres. Samme måte benyttes til pumpetank for kloakk for de som har hus lavere en det kommunale kloakknettet. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Jo, hadde vært enklest med en nivå vippe koblet til alarmskapet mener jeg. Men uansett, beklager at jeg ikke har fått mekka skissen enda. Kom just hjem fra 2 uker jobbing, så har ikke fått tid til å mekke den enda. Fikser det så fort jeg kan =) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Er det ikke så enkelt som å montere en flottørbryter for høyt nivå som ligger et stykke over det pumpa reagerer på, da vil du kunne hente ut alarm om denne flottøren aktiveres. 9399741[/snapback] Tenkte akkurat det samme... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå